بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
عضو هیات رئیسه انجمن تولید کنندگان قیر در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

یک "بخشنامه" و تصمیمی به ضرر صادرکنندگان

در کمیسیون قیر این اعتراض اعلام خواهد شد چرا که با این شرایط صادرکنندگان در معرض ضرر‌های زیادی قرار می‌گیرند.
کد خبر : ۲۲۱۴۲۸
 
تصمیمی به ضرر صادرکنندگان
 
 
حسن تاجیک عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان قیر در خصوص تصمیمات اخیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت و تاثیر آن بر صنعت قیر به بورس نیوز گفت:این تصمیم اساسی نبوده و شخص بنده نسبت به این موضوع گله مندم.

وی ادامه داد: با بازه ۱۵ روز تغییر برای "قیمت گذاری" باید این نکات را در نظر گرفت که ۱۰ روز بازار با تعطیلی مواجه بوده و در طی این بازه زمانی مگر چقدر تغییر رخ می‌دهد (!)، زمانی که سقف رقابت در بورس آزاد باشد، این اتفاقات پیش می‌آید.

تاجیک تصریح کرد: برخی مسائل کاربردی در حال رخ دادن بود، زمانی که تغییر ماهی یکبار رقم می‌خورد، اگر قیمت‌ها افزایش داشته و با گرانی مواجه می‌شد، یک ماه صبر و بعد تغییر اعمال می‌شد تا مردم بتوانند بار خود را جمع کرده و پاسخگوی مشتری‌ها باشند. 

 وی ادامه داد: در صورت کاهش قیمت و ارزانی نیز، هر هفته این امر اتفاق می‌افتاد و تنها عمل کردن به این یک بند به نظر کافی می‌رسید. 

عضو هیات رئیسه انجمن تولید کنندگان قیر در واکنش به امضای اعضای انجمن قیرگفت: نباید این اتفاق می‌افتاد چرا که قیمت گذاری فرمولی است که طی زمان ۵ سال بر آن کار شده و اکثر کارشناسان نیز نظر مثبت بر آن داشتند، تنها مشکل عدم وجود نفت کوره فوق سنگین در بازار بود که کرونا باعث شد به وضعیت عادی خود برگردد. 

تاجیک افزود: حتی می‌توان نفت کوره سبک را جایگزین نفت کوره سنگین کرد چرا که نفت کوره سبک همیشه ۱۰ دلار زیر قیمت نفت کوره سنگین بوده و با کم کردن این تفاوت قیمت مبنای قیمت گذاری انتخاب می‌شد.

عضو هیات رئیس انجمن تولید کنندگان قیر در پایان در خصوص اعتراض به این امر اظهار کرد: حتما در کمیسیون قیر این اعتراض اعلام خواهد شد چرا که با این شرایط صادرکنندگان در معرض ضرر‌های زیادی قرار می‌گیرند.

به گزارش بورس نیوز، در جلسه بررسی بازار فرآورده‌های نفتی ویژه در انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصمیماتی به شرح زیر مقرر شد:
 
 
تصمیمی به ضرر صادرکنندگان

۱- قیمت فرآورده‌های نفتی ویژه صرف نظر میزان نوسان قیمت‌های جهانی، در هر ماه دو بار در اول و پانزدهم هر ماه اعلام گردد. در صورتی که روز اعلام قیمت مواجه با تعطیلی رسمی باشد اولین روز کاری بعد، روز اعلام قیمت خواهد بود. ۲- مبنای نرخ جهانی فرآورده‌های نفتی از نشریه PLATTS استخراج و براساس میانگین نرخ‌های پانزده روز قبل از روز اعلام نرخ خواهد بود. میانگین شانزدهم تا سی ام (بر حسب مورد سی و یکم یا بیست و نهم) هر ماه برای نیمه اول و یکم تا پانزدهم هر ماه برای نیمه دوم محاسبه می‌شود. 
۳- نرخ تسیعر ارز مورد عمل، میانگین موزون ماهانه خرید و فروش نرخ دلار در سامانه نیما می‌باشد.
۴- در روز اعلام نرخ معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس‌های کالا و انرژی متوفق خواهد بود. 
۵- اعلام کتبی قیمت‌ها تا قبل از ساعت دوازده ظهر روز اعلام نرخ خواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو انجمن قیر ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

مخالفت‌های غیرکارشناسی با طرح قیر تهاتری

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

زنگ خطری پیش روی صادرات فرآورده های نفتی

با افزایش واردات محصول بی‌کیفیت رخ داد؛

تولید قیر در آستانه ورشکستگی 

عضو هیات رییسه موسس انجمن تولیدکنندگان قیر در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

کاهش اختلاف قیمت قیر صادراتی با بازارجهانی

ارسال نظر