بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
بازار آغازی پرعرضه داشت و در ادامه با رشد قیمت در برخی از گروه و نمادها ( برخی از شاخص سازها) به مدار مثبت بازگشت و با تصرف کانال مهم 420 هزاری، رکورد جدید دیگری از خود به جای گذاشت.
کد خبر : ۲۰۷۸۵۵


به گزارش بورس نیوز، زورق بورس تهران به مدد مسافران( سهامداران) خویش همچنان در جریان و حرکت صعودی است و هیچ مانعی قادر به متوقف ساختن آن نیست. همه روزه نیز شاهد رکوردشکنی ها و سقف سازی های جدیدی در بازار هستیم و کانال، روی کانال بند نمی شود! سدهای مقاومتی پیش روی بازار بطور مرتب می شکند بطوریکه در معاملات امروز نیز شاهد شکسته شدن سد مقاوم 420 هزاری بودیم و جریان قوی پول وارده، این ارتفاع بلند و دست نیافتنی را نیز به تصرف خود در آورد و شاخص کل بازار با هیبت و حشمت تمام، در دریای شناور بورس تهران و عمق 420 هزار و 668 واحدی، لنگر انداخت. اینک همه چیز در اختیار و مقهور دستان و جیب پر پول فعالان بازار گشته و درهم شکستن هیچ ناحیه مقاومتی، از عهده سهامداران و بازیگران میدان بورس خارج نیست!.
بازدهی و جذابیت روزافزون بورس تهران و اشتهای سیری ناپذیر خریداران، در اقصی نقاط ایران و منطقه و حتی جهان پیچیده و جمعی را برای حضور و مشارکت در این بازار پر سود و پر خیر و برکت، ترغیب ساخته است.
و اما این روزها وسوسه سهامدار شدن و داشتن پرتفوی رنگارنگی از سهام شرکتهای مختلف، به یک آرمان و آرزوی بزرگ مردم و مشتاقان تبدیل شده و از پیر و جوان و خرد و کلان، در حسرت داشتن سبدی متنوع از سهام شرکتهای بورسی، شب را به صبح می رسانند. خوشبختانه بورس تهران نیز به این رویکرد و خیل مشتاقان و هواداران خود، لبیک گفته بطوریکه هر که 6 ماه پیش سهمی ( یک سهم) از این بازار خریده، الان دو تا 10 سهم به خانه برده و ثروت و مکنت اش بین دو تا ده برابر شده است. به دیگر معنا، بازدهی بسیاری از فعالان بورس در یک مدت کوتاه 6 ماه تا یکساله اخیر، بین 100 تا 1000 درصد بوده است!
به دیگر سخن، حتی اگر در سرزمین و آبادی بورس تهران، طلای خالص 24 عیار نیز کشف میشد، امکان نداشت که جمع آوری کنندگان و استخراج گران آن بتوانند به بازدهی های عجیب و افسانه ای 1000 درصدی دست یابند.
ناگفته نماند، بازدهی های 1000 درصدی یاد شده، عمدتأ در بازار پایه فرابورس بوده و دارندگان سهام شرکت های بزرگ و بنیادمحور، از چنین موهبتی برخوردار نبوده اند.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت ها در نمادهایی چون «ومعادن»، «حکشتی»، «بسوییچ»، «مبین» و «کگل» با رشد بیش از 2355 واحدی روبرو شد. بازار آغازی پرعرضه داشت و در ادامه با رشد قیمت در برخی از گروه و نمادها ( برخی از شاخص سازها) به مدار مثبت بازگشت و با تصرف کانال مهم 420 هزاری، رکورد جدید دیگری از خود به جای گذاشت.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل 420,668 واحد / میزان تغییر 2355 واحد مثبت/ ارزش بازار 15,296,668 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 34,866 میلیارد ریال/ حجم معاملات 6.735 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
ومعادن 303 واحد مثبت/ حکشتی 222 واحد مثبت/ بسویچ 199 واحد مثبت/ فارس 196 واحد منفی/ رمپنا 182 واحد منفی/ مبین 117 واحد مثبت/ کگل 116 واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت 1.15 میلیارد سهم/ وبصادر 1.06 میلیارد سهم/ ذوب 237.5 میلیون سهم/ خساپا 233.2 میلیون سهم/ خپارس 205.4 میلیون سهم

ارزش معاملات خرد( سهامداران حقیقی) در بازار امروز
در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر 4427 میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، 33 درصد کاهش داشت.

موج خروشان نقدینگی، سد مقاوم ۴۲۰ هزار واحدی را شکست
اهم اخبار و تحولات روزانه
1) نرخ دلار برای فروش محصولات پتروشیمی از 12هزار تومان عبور کرد.
2) منابع خبری می گویند 5 راکت به سفارت آمریکا در بغداد شلیک شده که 3 فروند ازان به داخل رسیده و یکی از آن ها به سالن غذاخوری اصابت کرده که تعدادی زخمی برجای گذاشته است. روز گذشته چندتن از روحانیون بلندپایه در عراق بر خروج آمریکا از عراق تاکید کردند. آمریکا به دولت عراق خبر داده که به زودی پاسخ حشدالشعبی را می دهد.
3) ویروس کرونا به آمریکا رسید و 6 نفر در شیکاگو و کالیفرنیا دچار آن شده اند.
4) وزير بهداشت چين در کنفرانس خبری گفته طى ساعات آينده يك داروى رايگان براى درمان تمام مبتلايان به كرونا معرفى خواهيم كرد. ورود و خروج به اكثر شهرهاى چين ممنوع شده است. احتمال ميرود كه بين يك روز نهايتا 14 روز آينده بر اين ويروس غلبه كنيم!
5) در چند شرکت صنعتی که به تولید کامودیتی ها در چین می پردازند، تعطیلی کامل تا 8فوریه اعلام شد.
6) ساکنان شهر بوستون آمریکا در راهپیمایی و تجمع ضد جنگ، ضمن ابراز نگرانی از هرگونه درگیری نظامی در منطقه، خاتمه تحریم‌ها علیه ایران و خروج نظامیان آمریکایی از عراق را خواستار شدند.
7) «بن علوی» در راه بازگشت از نشست «داووس» سوئیس، در توقفی کوتاه در تهران با ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.
8) با ترخیص قطعات محصولات رنو از گمرک، امکان تولید حدود 3000 دستگاه رنو ساندرو و پارس تندر در شرکت پارس‌خودرو فراهم شد.
9) نرخ بازدهی معادل بانکی اخزا با سررسید بلند مدت 18.8درصد.

10) نخست وزیر اسرائیل ساعاتی پیش از سفر به واشنگتن گفته که انتظارمی رود که طرح معامله قرن به عنوان "فرصتی تاریخی" به زودی ارایه شود و "نباید آن را از دست داد". اسرائیل برای اولین به شهروندانش اجازه سفر به عربستان را داد.
11) قرار است بریتانیا در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) پس از ۴۶ سال از اتحادیه اروپا خارج شود.
12) شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد تولید نفت این کشور تا بیست و سوم ژانویه ۷۵ درصد کاهش یافته و به ۳۲۰۱۵۴ بشکه در روز رسیده است.
13) شرکت پدیده شیمی قرن زیرمجموعه شرکت گلرنگ و شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر، دو شرکتی هستند که احتمالا هفته آینده عرضه اولیه شده و وارد بازار بورس خواهند شد.
14) با همکاری و مشارکت هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، گروه صنعتی معدنی زرین و شرکت صنعتی و معدنی صبانور بزرگترین مجتمع سرب وروی در کرمان در فازهای مختلف تاسیس خواهد شد. در این پروژه قرار است ۳۰۰هزار تن کنسانتره سرب وروی در سه فاز و ۳۰هزار تن شمش روی در ۳فاز تولید شود همچنین کارخانه تولید شمش سرب تاسیس شود.
15) مدیرعامل ذوب می گوید به دلیل تحریم ها وارد ارزان فروشی نشده ایم و کنترل هزینه کرده ایم. فولادسازان در سال جاری حدود 20 کشور را جزو بازار‌های صادراتی خود داشته و تعداد آن‌ها را افزایش داده‌اند که این بازار‌ها از شرق آسیای دور تا شمال آفریقا و حتی کشور‌های همسایه شمالی و حاشیه خلیج‌فارس را شامل می‌شود. وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند و ریل توضیحاتی داد و گفت 400هزار تن ریل برای مترو و راه آهن تولید می کنیم.
16) افزایش 108درصدی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به تایید حسابرس رسید.
17) شرکت چینی ساینوپک با درآمدی بالغ بر 430 میلیارد دلار در صدر فهرست شرکت های پیشرو نفت و گاز جهان قرار گرفت.

پیش بینی بازار سه شنبه 8 بهمن 98
بورس تهران با قدرت و هیبت تمام به پیش می تازد و هیچ مانعی قادر به متوقف ساختن آن نیست. قیمتها و شاخصها با شیب تندی در حال افزایش است و هر روز شاهد نقش آفرینی ها و شکستن رکوردهای جدید توسط نماگر بازار هستیم. در این میان، هر چند ریسک به ریوارد بازدهی بازار به شدت بالا رفته است ولی فعالان بازار و سرمایه گذاران، همچنان می خرند و می خرند و ترس و واهمه ای از عرضه های سنگین ندارند.
و اما هر چند که قیمتها در بسیاری از گروهها و نمادها به حد اشباع و تشکیل حباب منتهی شده، ولی این بدان معنا نیست که هنوز سهام زیر ارزش ذاتی واقع شده، در بازار نیابیم.
چرا که سهام همه 612 شرکت فعال در بازار، بطور همگن و یکنواخت رشد نکرده و جامانده های بسیاری نیز کم و بیش در بازار داریم. بطور مثال: قیمت سهام کگل در مورخ 31 تیر ماه سالجاری 7780 ریال بوده که اینک و پس از 6 ماه، حتی قیمت سهم زیر این عدد و کمتر از 7570 ریال است! در حالیکه سود این سهم در سالجاری حداقل 140 تومان و سال آینده بیش از 200 تومان خواهد بود. به شکل زیر در این رابطه توجه کنید.

موج خروشان نقدینگی، سد مقاوم ۴۲۰ هزار واحدی را شکست
حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در اتفاقی بی‌سابقه؛

"اکتیو" رفت، "قرن" آمد

مدیرعامل "فزرین" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیارد تومانی در «کرمان»

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

دو نیمه متفاوت بازار

ارسال نظر