بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
کارشناسان بازارسرمایه تاکید کردند؛

به رنگ، "بی‌رنگی" نرخ‌ها...

استقبال بیش‌از اندازه سرمایه‌گذاران از بازارسرمایه باعث شده تا برخی صنایع و شرکت‌ها در ابعاد گسترده‌تری با رشد قیمتی مواجه شوند که حتی نرخ سهم‌ها به سوی حبابی شدن گام برداشته، زیرا قابلیت توجیه افزایش نرخ برای کارشناسان بسیار کمرنگ شده است.
کد خبر : ۲۰۸۶۲۴

به رنگ،

به گزارش بورس‌نیوز، به نظر می‌رسد که بازارسرمایه روند رو به رشد دامنه‌دار خود را با توجه به سیل نقدینگی موجود در بازار ادامه خواهد داد و این هجوم نقدینگی فرصت اصلاح بازار و رشد متعادل آن را از بین برده است.

به هر حال بار‌ها کارشناسان نسبت به افزایش سهام شناور و افزایش عرضه‌های اولیه در سطح کلان و محسوس به مسئولین ذیربط ارائه نظر داده‌اند؛ امری که تاکنون پیگیری نشده و صرفا منجر به رشد سنگین قیمت‌ها که نگرانی از ایجاد حباب‌ها را ایجاد کرده، شده است.

یورش سرمایه و برهم خوردن توازن
در همین راستا فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص روند بازار به بورس‌نیوز اظهار کرد: ذات بازار نشات گرفته از نوسانات مثبت و منفی بوده اما؛ نکته مهمی که تاثیرگذاری بسزایی بر شرایط بورس طی روز‌های گذشته داشته، هجوم نقدینگی و عدام توازن بین عرضه و تقاضایی بوده که در بازار ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴، تامین بازاراولیه و انتشار اوراق مستقیم عاید ناشران شده ادامه داد: حجم معاملات و انتشار تامین مالی در بازاراولیه طی این سال حدود ۲۷ درصد نسبت به حجم معاملات بازارثانویه بوده و این نرخ در سال ۹۸ تبدیل به ۷ درصد شده است؛ بنابراین ۷ درصد از این نقدینگی عاید ناشرین شده و مابقی خرید و فروش‌ها از این جیب‌به آن جیب است ولذا به دلیل عدم وجود بازار‌ها یا محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری، بورس با استقبال مواجه شده است.

استقبالی به رنگ، بی‌رنگی برخی نرخ‌ها

این کارشناس بازارسرمایه افزود: استقبال بیش‌از اندازه سرمایه‌گذاران از بازارسرمایه باعث شده تا برخی صنایع و شرکت‌ها در ابعاد گسترده‌تری با رشد قیمتی مواجه شوند که حتی نرخ سهم‌ها به سوی حبابی شدن گام برداشته، زیرا قابلیت توجیه افزایش نرخ برای کارشناسان بسیار کمرنگ شده است.

وی اضافه کرد: نباید فراموش کرد که بسیاری از این شرکت نه‌تن‌ها P/E مناسبی نداشته بلکه زیان عملکرد تعجب‌برانگیزی را از خود برجای گذاشته‌اند اما؛ توجیه عدم ریزش و اصلاح بازار تنها هجوم نقدینگی به بازار است.

اصلاح نرخ‌ها بیش‌از پیش نیاز است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی درخصوص حجم ورودی نقدینگی به بازار نیز اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: این توجیه و چربش نقدینگی به بازار می‌بایست تناسبی با میزان بازدهی سرمایه داشته باشد که با گذشت زمان، حجم معاملات روزانه برخی صنایع و قیمت‌ها اصلاح نیز به آن‌ها تزریق خواهد شد.

اتخاذ سیاست‌های مشورتی

آقابزرگی درخصوص نیاز به سیاست‌گذاری برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار سرمایه نیز افزود: اتخاذ سیاست‌های مشورتی درخصوص آنکه افزایش‌سرمایه‌ها صرفا از طریق تجدید ارزیابی دارایی یا سود انباشته صورت نگیرد و چنین مواردی باید به سمت‌وسوی درستی در بازار سوق داده شود؛ بنابراین از سوی دیگر می‌توان اشاره داشت که افزایش‌سرمایه باید از طریق مطالبات آورده نقدی و سلب حق تقدم برای سهامدار عمده‌ای که فلوت کافی را در بورس را ندارد و این را باید جزو یکی الزامات و شروط باید تعیین کنند.

وی ادامه داد: سهامداران عمده بازار حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد سهام موجود در بورس را تحت کنترل بنگاه‌های مشخص، واحد و صاحب نام بوده که هم‌اکنون نیز در بورس فعال‌اند و باید هدایت از این نقطه آغاز شود ضمن آنکه تامین‌مالی انتشار همین ابزار‌ها مانند شورت‌سل، فروش‌تعهدی، پذیرش شرکت‌های جدید، عرضه‌های اولیه و ... می‌تواند در شرایط فعلی بازار کمک‌کننده باشد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها در لیست انتظار پذیرش در بورس و فرابورس بوده اما؛ سیاست‌های ورودی پذیرش شرکت‌ها در بازارسرمایه شاید با ۵ سال گذشته چمدان تفاوتی را پیدا نکرده باشد ولذا نیاز بازار، ایجاد فوریت و اولویت برای ورود شرکت‌ها به‌عنوان عرضه‌اولیه برای مهار افسار نقدینگی است.

این فعال بورس تاکید کرد: از سوی دیگر، شرکت‌های متقاضی برای ورود به بازار را اگر ارزیابی کنیم، بسیاری از سهامداران و مالکان شرکت‌ها، دارای شرکت‌های بورسی دیگری نیز هستند بنابراین می‌توان بند‌های جدیدی در بازارسرمایه برای پذیرش شرکت ایجاد کرد که عرضه‌های جدید از طریق این سهامداران عمده نیازمند تکمیل فلوت سایر شرکت‌ها است.

بورس نیازمند کف‌سازی دارد
از سوی دیگر، علی مولایی ساری مدیرعامل کارگزاری آریا نوین در ارزیابی روند بازار به نیز به خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به حجم نقدینگی، بازار کمی پیش‌بینی ناپذیر شده و نیاز به تنفس دارد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بورس نیازمند کف‌سازی دارند، زیرا این روند صعودی برای بازار مناسب نبوده و سطح توقعات از بازار افزایش پیدا کرده و این موضوع برای آینده بازارسرمایه مناسب نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
چرا کارشناسان که حرف حباب سهام را میزنن یک بار برای همیشه داراییهای شرکت ها از قبیل زمین و مستقلات را قیمت سهام ضرب نمی کنن تا قیمتها برای همیشه واقعی شود ان وقت که سهام ها کشف قیمت واقعی شد ببینیم چه کسی صحبت از حباب میکند جالبه هنوز قیمت زمین شرکتها متری یک میلیون هم حساب کتاب نشده . نتیجه ایا بازار مسکن حباب داره یا قیمت زمین در شرکتهای سهامی مفت است پس با کدام سواد و کارشناسی سهام حباب دارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
سهامهایتان را فروختید حالا هی آلارم منفی میدهید تا بازار منفی بشه بعد بخرید!!! ولی ایندفعه با قبلیها فرق دارند عزیز دل برادر !!! اینقدر پول سرگردان توی بازار های موازی که خبری در آنها نیست وجود دارد که این سیل نقدینگی باعث خواهد شد شماها به خواسته هایتان نرسید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
رشد قیمت مربوط به کل بورسه و سهام دارند خودشان را با ریال هماهنگ میکنن.ثانیا سهام خودرویی اصلا رشد نکردن حتی برخیشون هنوز به قیمتهای سال 94 یا کمتر از ان دارند معامله میشوند مثل سرمایه گزاری سایپا و هلدینگ رنا که قیمتشان سال 94 330 تومن بود ولی هنوز به اون قیمت نرسیدن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
مثلا پترو شیمی ها با این پ ای های پایین سود های بالا چرا نباید حباب باشه برا همهینه هر روز منفی میشن اینجا همه تحلیل ها برعکسه