بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
مثبت ماندن تراز این بانک در هر شرایطی؛

«وسینا» کوتاه نمی‌آید

در حالی که برخی بانک‌ها در مقابل مشکلات اقتصادی و بانکداری کمر خم کرده‌اند، «بانک سینا» روندی متفاوت در پیش گرفته است.
کد خبر : ۲۰۹۶۷۴

«وسینا» کوتاه نمی‌آید

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، از جمله معدود بانک‌هایی که در دایره سودآوری قرار دارند و تراز درآمدی مثبت برخوردارند، «بانک سینا» است.

این بانک در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال ۹۸ موفق شد به ازای هر سهم ۱۲۷ ریال سود شناسایی کند که اندکی بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

«بانک سینا» در دوره‌های اخیر با همه ناملایمات اقتصادی و شرایط نامساعد صنعت بانکداری، کم نیاورد و خود را در ناحیه سبز سودآوری نگه داشت. موضوعی که در برخی بانک‌های بزرگ کشور رقم نخورد و خیلی زود بند را آب دادند و با اندک مانع، با سر در زیان غوطه‌ور شدند.

«وسینا» کوتاه نمی‌آید

هر چند که روند سودسازی «بانک سینا» در سال جاری نشان از بهبود بیش از پیش عملکرد دارد و علاوه بر رشد هر چند اندک سودآوری، تراز درآمدی که اهمیت بالایی برخوردار است، در موقعیت بهتری نسبت به گذشته قرار گرفت.

«بانک سینا» که تا سال ۹۴ با تراز درآمدی منفی مواجه بود و بیش از آن که از تسهیلات اعطایی سود کسب کند، بابت سپرده‌های سرمایه‌گذاری، سود پرداخت می‌کرد اما؛ از سال ۹۵ ورق به نفع بانک برگشت و توانست با کنترل هزینه‌ها و جذب منابع ارزان قیمت، به سمت تراز درآمدی مثبت حرکت کند و سود تسهیلات اعطایی از سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری پیشی بگیرد.

«وسینا» کوتاه نمی‌آید

این روند در سال‌های پس از آن با شتاب و وضعیت بهتری ادامه یافت و در هر دوره اختلاف این دو سرفصل مهم در صنعت بانکداری بیش از پیش شد.

در دوره ۱۰ ماهه منتهی به دی سال جاری، «وسینا» ۲۰ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی شناسایی کرد که ۵ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است. در مقابل، ۱۷ هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری پرداخت کرد که ۲ درصد کمتر از ۱۰ ماهه سال ۹۷ است.

بنابراین، در صورتی که «وسینا» با همین فرمان پیشروی کند، نمودار سودآوری بانک در سال جاری و سال‌های آتی در روند صعودی باقی خواهد ماند.

از این نکته نیز نباید گذشت که این بانک در عمل به دستورالعمل بانک مرکزی، دارایی‌های مازاد خود را در معرض فروش قرار داده و در آخرین مورد، آگهی مزایده فروش ۱۰۰ درصد از سهام شرکت توسعه سینا که تحت تملک بانک است، را منتشر کرده است. تحقق فروش این سرمایه‌گذاری‌ها شتاب سودسازی بانک را افزایش می‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر