بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
کم لطفی دولت در حق این پتروشیمی؛

«شاراک» یک مانع تا صعود دارد

شرایط حاکم بر صنعت پتروپالایشی کشور به گونه‌ای است که مصرف کنندگان خوراک مایع با مشکل تأمین به میزان مورد نیاز و افزایش هزینه‌های تولید مواجه هستند اما؛ با همه این اوصاف، انتظار بر این است «شاراک» مسیر سال گذشته را طی کند و افولی در سودآوری نداشته باشد.
کد خبر : ۲۰۹۹۹۱

«شاراک» یک مانع تا صعود دارد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، به دلیل توقف تولید یک ماهه شرکت «پتروشیمی شازند» به جهت انجام تعمیرات اساسی، مبلغ سود خالص در دوره ۹ماهه سال جاری با افت اندک ۷درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد.

با انجام اورهال فرایند تولید و فروش با سرعت بالا از سر گرفته شد و در دی ماه ۵۹۱۰میلیارد ریال درآمد با فروش محصولات خود کسب کرد. این میزان درآمد در مقایسه با دی ماه سال۹۷ رشد ۶درصدی را حکایت می‌کند.

در مجموع، طی ۱۰ماهه اخیر، «شاراک» ۵۵۳۰۱میلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرده؛ در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۴۲۰۰۷میلیارد ریال بود.

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان حاکی از آن است که از نظر مبلغ درآمد‌های عملیاتی، «شاراک» در جایگاه هفتم گروه محصولات شیمیایی ایستاده و در رتبه بندی بر اساس مبلغ سود ناخالص، رده یازدهم را از آن خود کرده است.

حاشیه سود ناخالص «شاراک» از میانگین گروه حدود ۱۹ درصد کمتر است. حاشیه سود ناخالص در سال مالی ۹۶ نزدیک به ۲۳ درصد و در سال ۹۷ به ۲۴ درصد رسید اما؛ تا دوره ۹ ماهه با حاشیه سود ۱۵ درصدی فعالیت کرده است.

البته در صنعت پتروشیمی کشور، شرکت‌هایی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند، از حاشیه سود کمتری نسبت به خوراک گازی برخوردار هستند.

«شاراک» یک مانع تا صعود دارد

دلیل افزایش بهای تمام شده این شرکت و کاهش حاشیه سود را باید در افزایش نرخ مواد اولیه مصرفی (خوراک مایع نفتا) جستجو کرد؛ دلیل آن نیز این است که نرخ مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی مصرف کننده خوراک مایع تحت تأثیر قیمت نفت خام است اما؛ خوراک گاز به طور معمول ثابت است.

به علاوه، حرکت شرکت‌های پالایشی به سمت افزایش تولید بنزین، موجب کاهش عرضه نفتا و به دنبال آن، افت میزان تولید و سودآوری شرکت‌های استفاده کننده از این نوع خوراک شده است.

از سوی دیگر، جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز ناچار به تحمل هزینه حمل و نقل بالا شده که این مورد نیز بر رشد بهای تولید اثرگذار است.

«شاراک» یک مانع تا صعود دارد

در مجموع، در شرایط کنونی که هزینه‌های سنگین حمل و نقل به این گونه شرکت‌ها تحمیل شده و نوسان شدید در قیمت خرید مواد اولیه رخ داده، حمایت دولت از پتروشیمی‌های استفاده کننده از خوراک مایع ضروری است.

نرخ موجودی نفتای ابتدای سال جاری «شاراک» حدود ۳۴.۵ میلیون ریال بود اما؛ خرید آن با نرخ ۵۱.۶ میلیون ریال انجام گرفته است.

استفاده بیشتر از خط لوله جهت انتقال مواد اولیه مورد نیاز شرکت با توجه به افزایش هزینه حمل و همچنین شناسایی منابع جدید جهت خرید ماده اولیه نفتا، از جمله اقدامات «شاراک» جهت کنترل و کاهش بهای تمام شده است.

در تحلیل فاصله ساختار سود و زیان، یکی از نقاط تمایز این شرکت اراکی با سایر شرکت‌های هم‌گروه، سهم نسبتا مناسب درآمد سرمایه گذاری‌ها است که در طول دوره‌های اخیر نسبتی حدود ۴ درصد کل درآمد فروش را دارد؛ در حالی که این نسبت در میانگین گروه حتی به یک درصد هم نمی‌رسد.

در مجموع، انتظار می‌رود با توجه به شرایط حال حاضر، «شاراک» در محدوده سال قبل سودسازی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فروش ۱۱ ماهه شرکت به ۶۲ هزار میلیارد ریال رسید؛

رشد محسوس نرخ فروش محصولات "شاراک"

افزایش چشمگیر ۲.۴۰۰ تنی فروش به اهالی جاده شازند رسید؛

بازگشت اقبال به خرید پلی پروپیلن "شاراک"

نگاهی به عملکرد پتروشیمی جاده شازند؛

رشد حدود ۲۰۰۰ تنی پلی پروپیلن "شاراک"

توسط متخصصان پتروشیمی شازند رقم خورد؛

نوآوری برتر به‌نام پلی‌پروپیلن گرید RP۸۰۱j "شاراک"

ارسال نظر