بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
نمره یک برای این معدنی؛

«کگل» درگیر مواد شد

رتبه‌بندی شرکت‌های معدنی‌ها جایگاه اول «کگل» را به رخ می‌کشد اما؛ هزینه‌های بالا این شرکت را به حاشیه‌های پایین کشیده است.
کد خبر : ۲۰۸۷۰۲

«کگل» درگیر مواد شد

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، ماراتن گزارش‌های ۹ماهه نیز به پایان رسید و شرکت‌ها از آخرین وضعیت صورت‌های مالی خود رونمایی کردند.

یکی از صنایعی که در مدت سپری شده از سال جاری رشد مطلوبی داشته، گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با رشد شاخص ۸۰درصدی است.

نیم نگاهی به این گروه نشان می‌دهد که بر اساس صورت‌های مالی دوره ۹ ماهه منتهی به آذر سال ۹۸، بیشترین درآمد در شرکت «گلگهر» رقم خورده است. این شرکت در این مدت با حاشیه سود ۴۳ درصدی، بیش از ۹۶۴۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده است.

«کگل» درگیر مواد شد

البته هنوز «تاصیکو» گزارش عملکرد دوره ۹ ماهه خود را منتشر نکرده و ارقام درج شده بر اساس گزارش ۶ ماهه است.

در بین شرکت‌های حاضر در گروه «استخراج کانه‌های فلزی»، «ومعادن» با حاشیه سود ۹۶ درصدی، بهترین عملکرد را از این حیث داشته است.

در صورتی که شرکت‌هایی که ماهیت سرمایه‌گذاری دارند را حذف کنیم، بالاترین حاشیه سود خالص در «کبافق» رخ می‌دهد که ۷۹درصد است. «کگل» در این رتبه بندی در انتهای جدول قرار می‌گیرد.

«کگل» درگیر مواد شد

لازم به ذکر است که در شرایطی که همه شرکت‌های معدنی در حاشیه سود فعالیت می‌کنند، «تکنار» فاز دیگری دارد و فعالیت‌های خود را در دایره زیان ادامه می‌دهد.

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان شرکت‌های حاضر در این گروه حاکی از آن است که حاشیه سود خالص «کگل» حدود ۱۳ درصد کمتر از میانگین سایر شرکت‌ها است.

مهم‌ترین دلیل این اختلاف، افزایش بهای تمام شده است؛ چرا که در سه دوره مالی اخیر شاهد کاهش حاشیه سود ناخالص هستیم.

«کگل» درگیر مواد شد

ساختار بهای تمام شده «کگل» بر پایه مواد مصرفی استوار است که در دوره جاری سهم این بخش از کل بهای تمام شده بیشتر شده است. به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه و تعدیلات ناشی از قرارداد‌های حق‌العمل‌کاری پیمانکاری، بهای تمام شده و هزینه‌های شرکت افزایش یافته است.

شایان ذکر است که نرخ خرید مواد اولیه براساس قرارداد‌های خرید منعقده با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت سنگ آهن گهر زمین و بهره بردار معدن شماره ۵ است.

«کگل» درگیر مواد شد

«کگل» از نظر مبلغ، در اغلب سرفصل‌های صورت‌های مالی رتبه اول گروه را در اختیار دارد که به خوبی جایگاه این شرکت در صنعت مربوطه را نشان می‌دهد.

با فرض حاشیه سود ۴۰ درصدی برای سال ۹۸ و همچنین پیش بینی کسب ۱۲۱ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی، برآورد می‌شود «کگل» در سال جاری حدود ۴۸ هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی کند که به ازای هر سهم ۱۰۰۰ ریال می‌شود که از سال ۹۷ کمتر است.

در نظرسنجی آبسیم پلاس در خصوص معاملات «کگل» ۴۶ درصد موقعیت خرید را انتخاب کردند و ۵۴ درصد دیگر ابراز تمایل به فروش این سهم کردند.

نگاهی به روند معاملات این سهم در سال جاری حاکی از آن است که این چندان بازدهی قابل توجهی عاید سهامداران خود نکرده است و نسبت به شاخص کل رشد چندانی نداشته است. هر سهم «کگل» از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز حدود ۴۱ درصد رشد قیمت به ثبت رسانده؛ در حالی که سایر شرکت‌های همگروه به صورت میانگین، ۱۹۵ درصد بازدهی داشته‌اند.

از بین ۱۴۵ هزار خریدار و ۱۰۱ هزار فروشنده «کگل» در سال جاری، حقوقی‌ها ۹۶ میلیون سهم را به حقیقی‌ها واگذار کرده‌اند و بیش از آن که خریدار باشند، در نقش فروشنده ظاهر شده‌اند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش سرمایه ۱۰۸درصدی این معدنی به نفع سهامداران می‌شود؛

بارسنگین بر دوش سهامدار عمده "کگل"

دبیر انجمن سنگ آهن در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سنگ آهن در ایران ۱۰۰ دلار ارزان تر از چین!

مدیرعامل "ومعادن" در گفت‌وگو با بورس نیوز:

با درخواست سهامداران تغییر پرتفو رقم خورد

ارسال نظر