بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
بر خلاف سهام شرکت‌های بزرگ صادراتی و حتی بانکی، برای سهام کوچکی که در این روز‌ها حباب‌های قیمتی خود را تبدیل به بالن کرده‌اند نیز افزایش عرضه و عدم استقبال خریداران دور از ذهن نیست.
کد خبر : ۲۱۰۵۷۳

سهامداران و تسعیر ارز

به گزارش بورس‌نیوز، رشد ۶۶۳۵ واحدی شاخص کل در بازار روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که تنها با افزایش ۲۲.۰۰۰ واحد دیگر، شاخص کل بورس به عدد ۵۰۰.۰۰۰ واحد خواهد رسید، اتفاقی که حتی به ذهن خوشبین‌ترین تحلیلگران اقتصادی کشور نیز پس از سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا، کاهش چشمگیر فروش نفت و افت معنادار رشد اقتصادی کشور نیز نمی‌رسید.

خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و فولادی و حتی معدنی‌ها در شرایطی مورد توجه سرمایه گذاران بازار سهام قرار گرفته است که در هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و نیمایی بودیم و این موضوع در کنار عدم تصویب قوانینی سختگیرانه‌تر نظیر کاهش معافیت‌های مالیاتی منسوخ شده، افزایش نرخ یوتیلیتی‌های مورد استفاده این شرکت‌ها و از بین بردن رانت انرژی حتی در چنین شرایطی که این شرکت‌ها سودآوری فوق العاده‌ای را به ثبت می‌رسانند، از مهمترین دلایل این استقبال به شمار می‌رود.

اخبار بین الملل:
شاید مهم‌ترین اخبار بین‌المللی روز گذشته و روز‌های آتی را بتوان به تصمیم‌گیری در خصوص اضافه شدن نام ایران به لیست سیاه FATF مرتبط دانست.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: بار دیگر دشمنی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس با مردم ایران خود را در قالب مخالفت با توصیه کارشناسان مجموعه FATF در مورد گام‌هایی که ایران در زمینه عمل به تعهدات خود در مورد مبارزه با تأمین مالی ترویسم و پولشویی انجام داده است، نشان داد این رفتار سیاسی و غیر فنی از تابستان ۱۳۹۵ تا امروز ادامه داشته است.

گاه به صورت بهانه‌جویی‌های غیرفنی در جریان مجمع FATF توسط نماینده آمریکا و کشور‌های هم‌پیمانش و گاه نیز به صورت تلاش برای اخلال در گزارش‌های کارشناسی در حالی که در تمام بیانیه‌های مجمع گروه ویژه اقدام مالی، مشخص بود که کشور ما گام‌های بلندی در این مسیر برداشته است.

مردم عزیزمان خوب می‌دانند که در این دوران سخت تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری، نظام پولی و مالی کشورمان توانسته است ارتباطات تحریم‌ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب FATF برقرار کند که تا حد زیادی تهدید‌های ناشی از سنگ‌اندازی و دشمنی آمریکا را مهار کرده است.

اقتصاد کلان و بین الملل:
شاید بسیاری در روز جاری در انتظار اعلام نتایج انتخابات مجلس می‌باشند، بر این اساس در روز گذشته شاهد رای گیری انتخابات مجلس بودیم که بنا بر ادعای بسیاری از وبسایت‌های رسمی کشور فهرست وحدت اصولگرایان در تهران با اختلاف از سایر فهرست‌های انتخاباتی پیشتاز است. مشاهدات میدانی و آمار‌های اولیه خبرنگاران حاضر در حوزه‌های رای‌گیری بیانگر اقبال ۶۰ تا ۷۰ درصدی رای دهندگان تهرانی به فهرست ایران سربلند به سرلیستی محمدباقر قالیباف دارد. این اقبال در مناطق مرکزی و جنوبی شهر بالاتر است و در شهرستان‌های حاشیه شهر تهران حتی به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد.

برخی برآورد‌ها تا ساعت ۱۸ حکایت از مشارکت ۳۹ تا ۴۰ درصدی در کل کشور (۲۳ تا ۲۴ میلیون نفر) و بالغ بر ۳۰ درصد در تهران در انتخابات امروز دارد. احتمال تغییر تا ساعت پایانی اخذ آرا وجود دارد.

لازم به ذکر است با اعلام وزارت کشور انتخابات یازدهمین دوره محلس شورای اسلامی که از ۸ صبح امروز جمعه دوم اسفندماه آغاز شده است ابتدا تا ساعت ۲۰ و سپس برای دومین بار تا ساعت ۲۲ تمدید کرده بود.

از مهم‌ترین دیگر اخبار مرتبط با بازار بورس می‌توان به اظهارات شاپور محمدی در خصوص معرفی ابزار مالی جدید فروش استقراضی از هفته آینده اشاره نمود. بر این اساس شاپور محمدی در مورد نماد‌های جدید در بازار سرمایه گفت: از روز یکشنبه ۴ اسفندماه ابزار جدید فروش تعهدی بر روی پنج نماد در فرابورس ایران و پنج نماد در بورس اوراق بهادار تهران عملیاتی می‌شود.

وی گفت: نحوه فروش تعهدی این است که مثل فروش استقراضی مرسوم در بورس‌های دنیا است، اما با این تفاوت که با عقد وکالت طوری تنظیم شده است، این معامله از نظر شرعی قابل قبول باشد و کمیته فقهی سازمان بورس این ابزار فروش تعهدی را طراحی کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه چرا به ابزار دید فروش تعهدی می‌گوییم، اظهار داشت: در فروش تعهدی یک نفر متعهد می‌شود که سهامی را که فروخته است از بازار بخرد و در واقع قرض نمی‌گیرد، بلکه متعهد به خرید و برگرداندن آن سهام از بازار می‌شود و از نظر عقد وکالت این قابل قبول‌ترین شکل برای فروش تعهدی می‌تواند باشد.

ارز و سکه، بورس کالا:
پس از رشد قیمت دلار در دو ماه اخیر از ۱۱.۰۰۰ تومان به بیش از ۱۴.۴۰۰ تومان در روز‌های اخیر و رشد مجدد قیمت‌های جهانی طلا به بیش از ۱۶۳۳ دلار به ازای هر انس در روز جمعه احتمالا در هفته جاری شاهد افزایش معاملات در این بازار‌ها خواهیم بود. علی رغم این موضوع بسیار بعید به نظر می‌رسد در اسفند امسال و با انتشار ویروس کرونا شاهد افزایش تقاضای جدی ارز و سفر‌های نوروزی به خارج از کشور باشیم. با این حال ضعف مفرط بانک مرکزی و البته شرایط ناامید کننده اقتصادی ایران از جمله چالش‌های با اهمیت در بازار‌های ارز کشور است.

قیمت‌های جهانی فلزات اساسی نظیر روی، مس، آلومینوم نیز در روز جمعه به صورت دستجمعی شاهد کاهش بودند و نفت برنت نیز با کاهشی بیش از ۱.۳ درصدی قیمت‌های بیش از ۵۸ دلاری را به ثبت رساند.

بازار امروز:
ثبت ارزش‌هایی بیش از چند هزار میلیارد تومانی برای شرکت‌هایی که در پرداخت حقوق کارمندان خود نیز با مشکلاتی جدی روبرو هستند از دستاورد‌های ناامید کننده این روز‌های بازار سرمایه کشور است.

با این حال به نظر می‌رسد دیر یا زود می‌بایست در انتظار عواقب خطرناک و جبران ناپذیر سیل نقدینگی وارد شده به این بازار باشیم.

همان‌گونه که عنوان شد، در روز جاری اخبار منتشره در خصوص انتشار ویروس کرونا، ورود ایران به لیست سیاه کارگروه FATF، نتیجه انتخابات مجلس (با توجه به عدم واکنش‌های جدی سرمایه‌گذاران آماتور این روز‌های بازار سرمایه به اخبار و رخداد‌های تاثیر گذار بر اقتصاد کشور) تاثیری چشمگیری بر روند بازار خواهد داشت و شاهد افزایش فشار عرضه در اکثر نماد‌ها خواهیم بود.

با این وجود به نظر می‌رسد بسیاری از این نماد‌ها از سوی خریداران حقوقی مورد استقبال قرار می‌گیرند چرا که شاید افزایش نرخ‌های دلار و حتی سود‌های شناسایی از تسعیر ارز در صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها همچنان محرکی قوی‌تر از اخبار امروز است.

بر خلاف سهام شرکت‌های بزرگ صادراتی و حتی بانکی، برای سهام کوچکی که در این روز‌ها حباب‌های قیمتی خود را تبدیل به بالن کرده‌اند نیز افزایش عرضه و عدم استقبال خریداران دور از ذهن نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر