بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲
در هفته‌های اخیر شاهد جابه‌جایی نقدینگی در گروه‌های مختلف بوده‌ایم به نحوی که با کسب سود کوتاه مدت در یک گروه، شاهد انتقال نقدینگی به سایر گرو‌های بازار هستیم.
کد خبر : ۲۰۹۸۹۲

به گزارش بورس‌نیوز، در نخستین روز کاری هفته، شاهد ادامه روند نوسان قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار سرمایه بودیم. شاخص‌کل که در ساعات ابتدایی بازار با رشد بیش از ۶هزار واحدی همراه بود و در ادامه با افزایش عرضه‌ها، میزان رشد آن به کمتر از ۳هزار واحد رسید.

به این ترتیب شاهد شکسته‌شدن مجدد رکورد‌های نماگر‌های اصلی بازار و رسیدن رقم شاخص کل به ۴۶۱هزار و ۹۸۸واحد بودیم و ارزش معاملات بورس و فرابورس در مجموع به بیش از ۶۰هزار میلیارد ریال رسید.

نماد‌های "وامید"، "شپنا"، "تاپیکو" و "فخاس" بیشترین اثر مثبت و نماد‌های "رمپنا"، "اخابر" و "وبملت" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین شاخص هم‌وزن نیز با ۰.۷۴ درصد رشد به بیش از ۱۵۰هزار واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آلمان درباره اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات آمریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا و تعهدات اروپا در قبال برجام گفت‌وگو کردند.

وزیران خارجه دو کشور همچنین بررسی راه‌های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند؛ ظریف امروز همچنین در جلسه وزرای خارجه کشور‌های مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت کرد.

در بخش صنعت و معدن، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت و معدن از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷.۹ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این آمار در هشت ماهه امسال ۵۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده که سهم بخش صنعت و معدن از آن حدود ۱۶۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان یعنی ۳۰.۵ درصد از کل این تسهیلات است.

در گروه خودرویی و در بازار خودرو همچنان شاهد افت قیمت‌ها هستیم. در بودجه ۹۹ تصمیم گرفته شده که خرید و فروش خودرو مشمول مالیات شود. همین موضوع سبب شده سرمایه‌گذاران این بازار که مدتی است به بازار هجوم آورده و گرانی‌ها را هم رقم زده‌اند، از اجرایی شدن این قانون و پرداخت مالیات‌های سنگین نگران شده و خودرو‌های انبار کرده خود را وارد بازار کنند که با این کار آن‌ها، التهاب بازار کم شده و قیمت‌ها کاهش یافته است.

همچنین در این خصوص یک منبع آگاه گفت که اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو برای کاهش تقاضای سوداگرانه در دستور کار قرار دارد.
در بازار‌های جهانی، دفتر نمایندگی تجاری آمریکا اعلام کرد که از چند ساعت دیگر اجرای فاز نخست توافق تجاری چین و آمریکا رسما آغاز می‌شود. چین در فاز نخست توافق تجاری با آمریکا متعهد شده است که طی دو سال آینده واردات خود از آمریکا را به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

در خبری دیگر در حوزه اقتصاد بین الملل، کسری ماهانه بودجه آمریکا به بالاترین سطح خود رسید. تنها در ماه ژانویه، آمریکا ۳۲.۶ میلیارد دلار کسری بودجه داشته است که این رقم بیشترین کسری بودجه ثبت شده ماهانه در تاریخ معاصر این کشور محسوب می‌شود. این کسری بودجه در مقایسه با مازاد بودجه ۸.۷ میلیارد دلاری ژانویه سال ۲۰۱۹ نشان دهنده معکوس شدن روند تلاش دولت ترامپ برای کاستن از کسری است. در بین بخش‌های مختلف مخارج امنیتی بیشترین سهم را داشته اند و مخارج دولت در بخش بهداشت و درمان نیز افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، داده‌های منتشر شده توسط وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد در چهار ماه نخست امسال کسری بودجه این کشور به ۳۸۹ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد بیشتر شده است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در بازار امروز همچنان شاهد نوسان قیمت‌ها در گروه‌های پرمعامله بازار باشیم. به نظر می‌رسد که با توجه به افت محسوس قیمت‌ها در دو گروه بانکی و خودرویی، شاهد بهبود روند معاملات در بازار باشیم.

از سوی دیگر باید اشاره داشت که در هفته‌های اخیر شاهد جابه‌جایی نقدینگی در گروه‌های مختلف هستیم. با کسب سود کوتاه مدت در یک گروه شاهد انتقال نقدینگی به سایر گرو‌های بازار می‌باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر