بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
نگاهی به وضعیت و عملکرد مالی شرکت تامین سرمایه بانک ملت؛

قیمت حداقلی تعیین‌شده سهام "تملت"

لازم به ذکر است که سرمایه ثبت شده شرکت در بهمن ماه به ۷.۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
کد خبر : ۲۱۱۹۳۷

قیمت حداقلی تعیین شده در عرضه اولیه سهام شرکت

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ماه سال جاری، ۱۳ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه بانک ملت در بازار بورس عرضه اولیه می‌شود.

بر اساس این گزارش، ۳درصد از این سهام به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق دارد و ۱۰درصد نیز به سایر سرمایه‌گذاران تخصیص می‌یابد.

قیمت تعیین شده جهت عرضه اولیه سهام این شرکت با سرمایه ۷.۰۰۰ میلیارد ریال، معادل ۳.۴۰۰ ریال تعیین شده و این در حالی است که قیمت ارزش‌گذاری شده این شرکت در گزارش ارزش‌گذاری تهیه شده معادل ۴.۰۷۱ ریال به ازای هر سهم برآورد شده است.

در جدول زیر اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت (بر اساس صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری) ارائه شده است.

لازم به ذکر است، سرمایه ثبت شده شرکت در بهمن ماه به ۷.۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

قیمت حداقلی تعیین شده در عرضه اولیه سهام شرکت

همان گونه که در جدول  مشخص است، بخش عمده دارایی‌های شرکت مربوط به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت است.

با توجه به مدل کسب و کار شرکت و انجام فعالیت‌های مربوط به بازارگردانی، تعهد پذیره‌نویسی و همچنین سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی، بخش عمده دارایی‌های شرکت در بخش سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت اعمال شده است.

درآمد‌های محقق شده در ۹ماهه سال جاری به ۳.۳۸۹ میلیارد ریال رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱۵درصدی را نشان می‌دهد.

این درآمد‌ها بر اساس گزارش عملکرد ماهیانه شرکت تا پایان بهمن ماه سال جاری به ۴.۰۷۶ میلیارد ریال رسیده است.

ترکیب درآمد‌های ۱۱ ماهه شال ۲.۲۵۹ میلیارد ریال درآمد ناشی از بازارگردانی و سود اوراق بدهی شرکت، ۱.۰۷۵میلیارد ریال بابت تعهد پذیره نویسی اوراق و سهام، ۷۰۲ میلیارد ریال درآمد ناشی از مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها و همچنین مبلغ ۴۰ میلیارد ریال نیز بابت سایر درآمد‌ها بوده است.

انتظار می‌رود که درآمد‌های عملیاتی شرکت تا پایان سال به بیش از ۴.۶۰۰ میلیارد ریال برسد.

لازم به ذکر است، مالکیت ۵۱ درصد از سهام شرکت کارگزاری بانک ملت متعلق به شرکت تامین سرمایه ملت بوده و باتوجه به سود قابل کسب این کارگزاری در سال جاری، انتظار می‌رود که تامین سرمایه در سال جاری به میزان حداقلی ۲۵۰ میلیارد ریال درآمد سود سهام از محل سرمایه‌گذاری در سهام شرکت کارگزاری بانک ملت محقق کند.

حیطه اصلی فعالیت‌های شرکت تامین سرمایه بانک ملت، قبول سمت بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی انواع اوراق بهادار است. همچنین سرمایه‌گذاری در اوراق مالی شامل اوراق بدهی و سهام نیز از دیگر فعالیت‌های اصلی شرکت محسوب می‌شود. از دیگر فعالیت‌های درآمد زای شرکت می‌توان به مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

نرخ پیش‌بینی شده بازارگردانی در سال‌های آتی و بر اساس گزارش ارزش‌گذاری شرکت معادل ۲.۵ درصد و نرخ تعهد پذیره‌نویسی نیز ۱.۵ درصد از اوراق قابل انتشار در سال‌های آتی برآورد شده است.

با توجه به ساختار مالی شرکت و الزام شرکت مربوط به رعایت کفایت سرمایه، پیش‌بینی شده که سرمایه شرکت در سال‌های آتی به ۱۵ هزار میلیارد ریال برسد. الزام رعایت کفایت سرمایه مربوط به توانایی شرکت در قبول سمت متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان در انواع اوراق مالی از جمله اوراق بدهی است.

با توجه به پیش‌بینی سودآوری سال جاری و سال اتی، به نظر می‌رسد که قیمت ۳.۴۰۰ ریالی قیمت بسیار منصفانه‌ای برای عرضه اولیه سهام این شرکت باشد. انتظار می‌رود که همانند سایر عرضه‌های اولیه صورت گرفته، رشد قیمت قابل‌توجهی در ارزش این شرکت در هفته‌های آینده روی دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به دنبال برگزاری مجمع این شرکت تامین سرمایه؛

قطار سرمایه به"تملت" رسید

به دنبال عرضه اولیه این شرکت تامین سرمایه؛

"تملت" آماده عرضه شد

ارسال نظر