بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
نگاهی اجمالی به عملکرد ضعیف پتروشیمی تندگویان پیش از عرضه اولیه:

تاثیر غیرمستقیم ارز نیمایی در سودسازی "شگویا"

شرکت بابت مالیات بر درآمد از معافیت برخوردار است و بر اساس اعلام مدیران شرکت، برنامه تمدید ۱۰ ساله معافیت مالیاتی شرکت در دستور کار قرار دارد.
کد خبر : ۲۱۲۱۳۴

تاثیر غیرمستقیم ارز نیمایی در سودسازی

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، در ادامه بیدار شدن متولیان بازار سرمایه از خواب زمستانی و اتخاذ سیاست‌های کنترل نقدینگی با ابزار‌هایی نظیر تنفس یک ماهه گیرندگان کد‌های بورسی، افزایش حجم مبنا، تغییر نرخ‌های نوسان روزانه، عرضه‌های اولیه پر تعداد انتهایی سال از جدیدترین هنرنمایی‌های این دوستان است.

از این رو در گزارش حاضر نگاهی اجمالی به مهم‌ترین نکات صورت‌های مالی پتروشیمی تندگویان به عنوان جدیدترین کاندیدای ورود به بازار سرمایه کشور داریم.

سهامداران:
شاید اشاره به این نکته جالب باشد که شرکت پتروشیمی تندگویان به دلیل حاشیه سود پایین ناخالص خود در سال‌های گذشته همواره از زیان انباشته‌ای چشمگیر برخوردار بوده به گونه‌ای که زیان انباشته این شرکت در انتهای سال مالی ۱۳۹۶ به بیش از ۷.۵۶۴ میلیارد ریال رسید.

تاثیر غیرمستقیم ارز نیمایی در سودسازی

تحقق زیان در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ و البته شناسایی سود‌هایی ناچیز در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۳ از اصلی‌ترین دلایل عدم تمایل هلدینگ خلیج فارس به عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه کشور بوده است.

در حال حاضر اصلی‌ترین سهامداران این شرکت به شرح جدول ذیل است:

محصولات:
پلی اتیلن ترفتالات (PET):
این پلیمر، از پرمصرف‌ترین پلیمر‌ها در جهان بوده (حدود ۱۸ درصد از پلیمر‌های اساسی) که در دو گرید الیاف و بطری از آن استفاده می‌شود. به دلیل مقاومت بالا در مقابل دی اکسید کربن در سال‌های اخیر به طور گسترده در بطری‌های نوشابه گاز دار به کار می‌رود. از گرید الیاف آن نیز در تولید انواع پارچه و پوشاک استفاده می‌گردد که در واقع همان الیاف پلی استر نیز است.

تاثیر غیرمستقیم ارز نیمایی در سودسازی

مطالعات و اختراعات انجام شده توسط شرکت دوپونت آمریکا بر روی الیاف و کاربرد‌های گوناگون پلی استر، سهم PET را به بیش از ۵۰ درصد از الیاف مصنوعی در سطح جهان رسانده است.PET به تنهایی و یا به صورت مخلوط با پشم یا پنبه جهت بهبود خواص مقاومت در برابر چین و چروک، پوشش، شستشوی پارچه و البسه استفاده می‌شود.

مقادیر فروش گرید‌های مختلف پلی اتیلن ترفتالات در دوره ۹ ماهه امسال به بیش از ۴۲۵ هزار تن رسیده است. مقادیر فروش شرکت در سال گذشته معادل ۵۵۰ هزار تن بوده است و به نظر می‌رسد که در سال جاری نیز مقادیر فروش به بیش از ۵۵۰ هزار تن برسد.

درآمد‌ها
تمامی درآمد‌های شرکت از محل فروش انواع گرید‌های پلی اتیلن ترفتالات محقق می‌گردد.

بر اساس آخرین صورت‌های مالی ارائه شده شرکت که مربوط به دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری می‌باشد، مبلغ درآمد عملیاتی شرکت در این دوره به بیش از ۵۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده است. بیش از ۹۷ درصد از فروش شرکت در بازار‌های داخلی و تنها ۳ درصد به صورت صادراتی محقق شده است.

تاثیر غیرمستقیم ارز نیمایی در سودسازی

به این ترتیب مشاهده می‌گردد که درآمد‌های ارزی شرکت اندک بوده اما؛ با این حال، با توجه به فرمول و شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس‌کالا، نرخ ارز سامانه نیما و نرخ ارز بازار آزاد (که می‌تواند منجر به تغییر در حجم تقاضای محصولات استراتژیک این شرکت گردد)، اثرات غیرمستقیم و با اهمیتی در کسب درآمد و سودآوری شرکت پتروشیمی تندگویان ایفا می‌کند.

متوسط نرخ فروش محصول گرید بطری و گرید الیاف در ۹ ماهه امسال به ترتیب معادل ۱۳۲.۶ و ۱۰۷.۶ میلیون ریال به ازای هر تن بوده است. این نرخ‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش بیش از ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهیانه ارائه شده توسط این شرکت، نرخ فروش محصول گرید الیاف معادل ۹۶.۷ میلیون ریال و در گرید بطری نیز نرخ ۱۰۴.۴ میلیون ریالی محقق شده است.

مواد اولیه و بهای تمام شده
پارازایلین و منواتیلن گلایکول به عنوان دو ماه اولیه اصلی مصرفی شرکت محسوب می‌گردند. بیش از ۸۰ درصد از بهای تمام شده تولید شرکت مربوط به خرید و مصرف مواد اولیه است.

تاثیر غیرمستقیم ارز نیمایی در سودسازی

پارازایلین از شرکت پتروشیمی نوری و منو اتیلن گلایکول نیز از سایر شرکت‌های پتروشیمی دریافت می‌گردد. به این ترتیب مشاهده می‌شود که تغییر در نرخ خرید دو ماده ذکر شده، در رشد یا کاهش بهای تمام شده نقش مهمی را ایفا می‌کند.

روند حاشیه سود عملیاتی شرکت در سال جاری و در دوره ۹ ماهه معادل ۲۷ درصد بوده است. این نسبت در مقایسه با سال قبل که ۲۵ درصد بوده است، رشد محسوسی را نشان نمی‌دهد و به نظر می‌رسد این نسبت در دوره‌های پیش رو نیز ثبات داشته باشد.

سایر نکات:
علاوه بر هزینه‌های تولید و هزینه‌های مرتبط با فروش، این شرکت در بخش سایر هزینه‌های عملیاتی سرفصل‌های هزینه‌ای دیگری از جمله عوارض آلایندگی، هزینه‌های مربوط به پساب و هزینه‌های جذب نشده تولید را دارد. جمع این هزینه‌ها در دوره ۹ ماهه امسال معادل ۲.۱۴۸ میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۵۰ درصدی داشته است.

سود خالص محقق شده شرکت بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده توسط شرکت و در دوره ۹ ماهه امسال معادل ۱۴ هزار و ۵۵۸ میلیارد ریال (معادل ۶۰۹ ریال به ازای هر سهم) است.

این سود در مقایسه با ۹ ماهه سال قبل افزایش ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد و نکته قابل تامل در خصوص صورت‌های مالی شرکت این است که در سه ماهه نخست امسال، بخش عمده‌ی سودآوری شرکت محقق شده و از مبلغ ۱۴.۵۵۸ میلیارد ریال سود خالص دوره ۹ ماهه، مبلغ ۹.۷۵۰ میلیارد ریال در دوره ۳ ماهه محقق گردیده است.

به نظر می‌رسد که سود خالص امسال به بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال برسد که با توجه به سرمایه ۲۳.۹۵۷ میلیارد ریال معادل ۶۷۰ ریال به ازای هر سهم است.

در حال حاضر، شرکت بابت مالیات بر درآمد از معافیت برخوردار است و بر اساس اعلام مدیران شرکت، برنامه تمدید ۱۰ ساله معافیت مالیاتی شرکت در دستور کار قرار دارد. با این حال و با توجه به شرایط اقتصادی کشور بعید به نظر می‌رسد که این موضوع قابلیت اجرایی داشته باشد و احتمال وضع مالیات از سال‌های آتی وجود خواهد داشت و این موضوع می‌بایست مدنظر سرمایه گذاران قرار داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
باردیگر خط تیره مقابل فروش محصول پارازایلین ثبت شد؛

کاهش حدود ۷درصدی آرتوزایلین پتروشیمی نوری

پارازایلین همچنان عدوی دفاتر فروش این پتروشیمی است؛

عملکرد بسیار ضعیف "نوری"

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان اظهار کرد:

شناسایی ۱۰۰ مورد از گلوگاه‌های "شگویا"

در عرضه اولیه امروز صورت گرفت؛

۱۳۳۸ سهم برای هر کد معاملاتی"شگویا"

ارسال نظر