بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
بازار شنبه را مثبت و قیمت‌ها را در نماد‌های دارای فاند قوی بنیادی، رو به بالا ارزیابی می‌کنیم و انتظار داریم سهام ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده، در کانون توجه فعالان بازار قرار گیرند.
کد خبر : ۲۱۲۷۰۵


به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های جهانی قیمت نفت و کامودیتی‌ها قدری بهبود یافته و اوضاع کمی بهتر از روز‌های قبل است. بورس تهران نیز نسبت به این امر واکنش مثبت نشان داده و در نیمه اول وقت معاملات امروز، با تقویت طرف تقاضا و بهبود نسبی قیمت‌ها در اکثر نماد‌های فعال بازار روبرو بودیم. ولی در نیمه دوم، سر و کله فروشنده‌ها و عرضه کنندگان پیدا شد و با عرضه‌های سنگین آبشاری، مانع از بهبود کلی و برگشت بازار به مدار مثبت گشتند.
این طیف از سهامداران حقیقی و حقوقی، پیشتر و در قیمت‌های پایین تر، سهام بسیاری ابتیاع کرده اند که اینک مترصد فرصتی مناسب اند تا با عرضه‌های سنگین خود، ذخیره سود کنند. ولیکن سهامداران و خریداران اخیر که غالبأ در قیمت‌های بالا اقدام به خرید کرده اند، متأسفانه در ضرر و زیان اند و این اقدام ناشایست حقوقی‌های فرصت طلب، امان سهامداران جدیدالورود را بریده است. جا دارد تا دیر نشده، سازمان بورس وارد عمل شود و چونان سالیان گذشته، عرضه حقوقی‌ها را محدود کند تا دود و لطمات و آسیب‌های سنگین این حقوقی‌ها، به چشم خردهفروشان بینوا نرود.
بهرحال در بازار امروز برخی از سهام اصلی گروه‌های شیمیایی و دارویی منفی بودند و برخی نیز مثبت شدند. عمده سهام اصلی گروه‌های خودرویی و فلزات اساسی، افزایشی بودند. این در حالیست که در شرایط بد این چنینی،‌تر نیز به همراه خشک میسوزد و سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی نیز تحت فشار اند. سهامی، چون کگل، شپنا، وبصادر، وتجارت را میتوان بعنوان نمونه بارزی از این سهام ارزنده نام برد که چوب سهام حبابی و گران بازار را می‌خورند.

کارنامه بازار امروز
شاخص کل ۵۲۰۲۱۱ واحد (۳۶۴+) %۰/۱+ & شاخص هم وزن ۱۷۸۹۷۳ واحد (۱۰۴۴+) %۰/۶+
شاخص فرابورس ۶۷۶۷ واحد (۲۳+) & ارزش معاملات ۹۵۴۰ میلیارد تومان

عرضه اولیه آریاساسول
شنیده‌ها و اخبار واصله، از عرضه اولیه سهام آریاساسول در روز یکشنبه هفته آتی دارد. این خبر هنوز توسط سازمان بورس تایید رسمی نشده است.

اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) ترامپ گفته بود بسته مالی سهمگینی آماده کرده بنابراین بورس‌ها روز گذشته کار خود را بسیار مثبت آغاز کردند. با گذشت زمان و جلسه با سنا، برخی از اعضای دولت گفتند هیچ بسته خاصی آماده نیست لذا کل رشد روزانه مجددا خنثی شد و به نقطه شروع برگشت. شب گذشته به وقت ایران مجددا از بسته‌ای رونمایی شد که عمدتا در خصوص تزریق منابع و کاهش مالیات‌ها بود، این مساله به تقویت بورس‌ها کمک کرد و داوجونز به بالای ۲۵۰۰۰ برگشت.
۲) دیروز رئیس جمهور چین به ووهان رفت. پس از انتشار کرونا این اولین بار بود! او چهاردهمین بیمارستان کرونا را تعطیل کرد و عملا چین بر کرونا پیروز شد. در جریان بازدید، رئیس جمهور چین قول تزریق منابع مالی هنگفتی جهت تقویت اقتصاد این کشور در آینده نزدیک را داد. این باعث شد تا سنگ آهن ۴ دلار بالا برود، شمش فولاد ثابت بماند و بورس‌ها مثبت شوند.
۳) رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اورزولا فن در لین می‌گوید اتحادیه اروپا در پی سازمان دهی بسته ۲۵ بیلیون یورویی جهت واکنش به کروناویروس است.
۴) لرى کودلاو بخشی از بسته حمایتی را تشریح کرد. عدم اخذ موقتى مالیات تا بعد از پایان سال جارى از حقوق بگیران ، بسته مساعدت مالى به قشر ضعیف یا بیمار و مشاغل کوچک و متوسط و صنعتگران بدون پشتوانه.
۵) دولت روسیه روز سه‌شنبه تعداد ۵۰ هزار تست تشخیص ویروس کرونا به نماینده سفارت ایران در مسکو تحویل داد.
۶) برخی منابع خبری گفته اند برخلاف ادعای روسیه که کاهش قیمت اهمیتی ندارد، آن‌ها با بن سلمان وارد مذاکره شده اند. ازانجا که بن سلمان این روز‌ها به حمایت سیاسی نیاز دارد، احتمال توافق سیاسی نفت وجود دارد!
۷) عربستان خود را آماده می‌کند تا تولید را به ۱۲.۳ میلیون بشکه برساند یعنی حدود ۳ میلیون بشکه افزایش در حالی که روسیه تنها آماده افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت است! عربستان ۱۲ کشتی را برای این منظور اجاره کرده است. به نظر عربستان دست بالا را دارد!
۸) شمش فولاد در CIS در سطح ۳۹۲ دلار معامله می‌شود که تقریبا ثابت است. در اوره هم شرایط بی تغییر بوده و در خلیج فارس ۲۵۸-۲۶۰ دلار معامله می‌شود.
۹) ترامپ در روز‌های قبل با افرادی دیدار داشته که همکنون در قرنطینه کرونایی هستند! خودش می‌گوید نیاز نیست تست بدهد و کاملا سلامت است!
۱۰) در حالی که موارد ابتلا به کرونا در کره جنوبی بالای ۵۰۰ نفر در روز بود، همکنون به ۱۳۱ نفر در روز گذشته کاهش یافته و تقریبا بر آن چیره شدند.
۱۱) مرکل دیروز صحبت‌های بسیار مهمی داشت. او گفت ۷۰ درصد آلمانی‌ها به کرونا مبتلا خواهند شد، اما ۸۰ درصد آن‌ها بدون هیچ علامتی ازان عبور می‌کنند! این اولین بار است که یک مقام بلندپایه سیاسی اطلاعاتی ازین دست ارائه می‌کند.
۱۲) نخست وزیر ژاپن خبری مربوط به بسته دوم تحریک اقتصادی به ارزش ۴۳۰ بیلیون ین را تائید کرد.
۱۳) آنگلا مرکل به قانونگذاران گفته است که جهت مقابله با کروناویروس به نقدینگی نیاز است نه اینکه از محرک‌های کلاسیک استفاده شود.
۱۴) دولت سعودى در پاسخ به احتمال وقوع تفاهم در اجلاس اوپک پلاس طى ماه مى یا ژوئن گفته از نظر ما اصلا نیازى به برگزارى اجلاس اوپک پلاس در ماه مى یا ژوئن نیست و قرار نیست اتفاق خاصى در این ماه بیفتد!
۱۵) ازانجا که کمپانی‌های نفت شیل شدیدا تحت فشار هستند و احتمالا ورشکستگی و افزایش آمار استفاده از بیمه بیکاری به نفع ترامپ نیست، وی پشت پرده وارد مذاکره شده تا فضا را آرام کند.
۱۶) برنامه سال‌جاری مجتمع سرب و روی انگوران، استخراج ۷۵۰ هزار تن بوده که با پیشی گرفتن از برنامه، تا ۱۵ اسفندماه، ۸۱۸ هزار تن در بخش روباز تولید شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری میزان تولید از ۸۳۰ هزار تن فعلی فراتر رود.
۱۷) تحلیلگران می‌گویند شانس رشد مس به ۵۹۰۰ دلار با توجه به اینکه چین سعی می‌کند انبار‌های خود را پر کند بالا است.
۱۸) در ۲ ماهه اول سال میلادی صادرات فولاد چین ۲۷ درصد کاهش داشته و انبار‌ها پر شده است. اگر قیمت فولاد جهانی افت کند، کارخانه‌های چینی شدیدا تحت فشار قرار می‌گیرند، دولت چین به دنبال حفظ قیمت جاری فولاد است.
۱۹) با توجه به کاهش قیمت نفت، حالا کشور‌های مصرف کننده هم صدایشان درآمده است، چون کاهش شدید قیمت نفت باعث کاهش نرخ تورم می‌شود و اقتصاد‌های اروپایی را در معرض رکود قرار می‌دهد.
۲۰) خودرویی‌ها برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه از تجدید آماده شدند.
۲۱) بانک پارسیان ۷۰ درصد شرکت سرمایه گذاری پارسیان را می‌فروشد.
۲۳) روز گذشته ورق سرد مبارکه ۸۴ میلیون ریال معامله شد، اما معاملات ورق گرم باطل شد.
۲۴) ترامپ می‌گوید: فردا کنفرانس خبرى مهمى خواهم داشت که در آن پاسخ سهمگین و دراماتیک به شیوع ویروس کرونا خواهیم داد. فردا اقدام اقتصادى بزرگى براى حمایت از اقتصاد امریکا در شرایط شیوع کرونا اتخاذ می‌کنیم. شنیده‌ها حاکى از آمادگى فدرال رزرو براى تزریق نقدینگى سهمگین دلار به بازار است.


پیش بینی بازار شنبه ۲۴ اسفند ۹۸
با فروریختن ترس سهامداران و فعالان بازار در بورس تهران، خوشبختانه در معاملات امروز ورق برگشت و شاهد بهبود نسبی قیمت‌ها و شاخص‌ها در فضای معاملات بودیم.
این در حالی است که رشد قیمت‌ها و شاخص‌ها در بورس‌های جهانی نیز صورت گرفته و اوضاع کمی بهتر از قبل شده است. از جمله ایران ادامه دارد و زیان‌های سنگین جبران ناپذیری بر جای گذاشته است.
البته این بدان معنا نیست که قیمت‌ها به سطوح قبل و پیش از ریزش سنگین نفت و کامودیتی‌ها رجعت کرده باشد؛ لذا بهبود جزیی نسبی را نمیتوان به معنای برگشت بازار‌ها به مدار مثبت و خروج از بحران، تلقی کرد.
در تحلیل وضعیت بدخیم کنونی میتوان سه فاکتور و عامل اصلی را نام برد که باعث بر هم ریختگی و سقوز بی محابای بازار‌های سهام در سطح بین المللی گشته است. ۱- افت شدید بهای نفت ۲- کاهش شدید قیمت کامودیتی‌ها ۳- شیوع بیماری کروناویروس در بیش از ۱۲۰ کشور جهان؛ لذا بنظر می‌رسد تا زمانی که دولت‌ها نتوانند بر این سه فاکتور منفی برشمرده غلبه کنند، فشار‌ها بر بازار‌های مالی ادامه داشته باشد.
خوشبختانه بورس تهران تا حدودی نسبت به قضایای فوق از جمله نفت، آسیب پذیری کمتری دارد چرا که بر خلاف سال‌های قبل، اقتصاد ایران دیگر تک محصولی و نفت محور نیست و کل صادرات نفتی ما به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز نقصان یافته است. از طرفی نرخ تورم در کشور نه تنها پایین نیامده، بلکه روز بروز بالاتر و بالاتر می‌رود و اکثر مردم ترجیح می‌دهند منابع و پس انداز‌های خود را به شکل دارایی‌های پولی (ریالی) نگهداری نکنند.
در هر حال، بازار شنبه را مثبت و قیمت‌ها را در نماد‌های دارای فاند قوی بنیادی، رو به بالا ارزیابی می‌کنیم و انتظار داریم سهام ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده، در کانون توجه فعالان بازار قرار گیرند.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مقامات مسئول در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ دادند:

جریان رانت سرخطی عرضه‌های اولیه چیست؟

روند مثبت شدن نسبت درآمد تسهیلات به سود پرداختی‌ها ادامه دارد؛

جهش درآمد "وتجارت"‌ نسبت به هزینه سودسپرده

از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها تامین خواهد شد؛

افزایش سرمایه ۵۷۷ درصدی "وپارس"

ارسال نظر