بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر : ۲۱۳۶۸۶

 غلامحسین حسنتاش تحلیلگر حوزه انرژی:

تا قبل از اجلاس اخير اوپک و سقوط قيمت جهانی نفت خام، در شرايطی كه مدارس تعطيل بود و امكان سفر برای خیلی‌ها فراهم بود؛ مجموعه حاكميت تبليغات و جوسازی بيشتری برای جلوگيری از سفرهای بين‌شهری می‌کردند.

بعضی‌ها معتقد بودند درحالیکه امكان صادرات نفت برای دولت خیلی دشوار شده، دولت نسبت به استفاده از جو كرونا برای محدود كردن سفرها و تردد خودروها استقبال دارد؛ چون هرچه مصرف بنزين كاهش يابد، صادرات بنزين بيشتری می‌تواند داشته باشد و بخشی از مشكلات خود را حل كند.

البته اين، ايرادی هم نداشت و هم به نفع دولت بود از نظر درآمدی و هم به نفع ملت از نظر كنترل سرعت گسترش كرونا. اما بعد از اجلاس اوپک، قيمت جهانی نفت سقوط كرد و به ‌تبع آن، قيمت جهانی فرآورده‌های نفتی و از جمله بنزين هم سقوط كرد و حالا از سویی، قيمت بنزين سه‌هزار تومانی داخلي بسيار بالاتر از قيمت جهانی آن (فوب خليج‌فارس) قرار گرفته است و از سوی ديگر، تقاضای جهانی بنزين نيز به‌شدت كاهش يافته و صادرات آن مشكل‌تر شده است و لذا فروش داخلی آن، اینک به نفع دولت است و درآمد بيشتری را براي دولت ايجاد می‌کند.

متاسفانه همزمان ديده ميشود كه گرايش دولت به كنترل سفر و تردد كمتر شده است. نكند خدای‌ناکرده اين دو ارتباطی با هم داشته باشد. مهمترين ثروت ملی یک كشور، انسان‌های آن هستند؛ تک‌تک انسان‌ها. هيچ‌چيز نسبت به جان آنها اولويت ندارد. همه سياست‌های داخلی و خارجی بايد در مسير به حداقل رساندن تلفات اين بلای خانمانسوز و اين ويروس منحوس باشد و نه بالعكس.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر