بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
‌می‌بایست این هشدار را به سرمایه گذاران داد که متغیر‌های اقتصادی فعلی بسیار متفاوت از حتی یک ماه گذشته است.
کد خبر : ۲۱۳۹۰۶

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته همان گونه که پیش‌بینی می‌شد شاهد افزایش عرضه‌ها و افت قیمت در گروه‌های اصلی بازار یعنی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و فلزات و کانی‌ها بوده‌ایم.

با این حال، در سایر گروه‌های بازار روند مثبتی را مشاهده شده و دو گروه بزرگ دیگر یعنی خودرویی‌ها و بانکی‌ها روز خوبی را پشت سر گذاشتند. دیگر گروه‌های کوچک بازار همچون غذایی‌ها، قندی‌ها و دارویی‌ها نیز روند مثبتی داشتند تا به این ترتیب علی‌رغم کاهش شاخص کل در شاخص هم وزن شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

در پایان معاملات دیروز شاخص کل با کاهش بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ واحدی به ۵۰۸ هزار و ۶۶۱ واحد تنزل یافت؛ شاخص هم وزن اما همان‌گونه که ذکر شد با افزایش مواجه بود و رشد ۰.۸۹درصدی را داشت و به بیش از ۱۷۸هزار و ۶۵۰واحد رسید.

ارزش معاملات نیز به ۴۳هزار میلیارد ریال رسید که با توجه به اینکه روز‌های اخیر را نمی‌توان روز‌های کاری کاملی در نظر گرفت، معقول است؛ بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "وامید" داشتند؛ از سوی دیگر نماد‌های "وبملت" و "رمپنا" و همچنین "وتجارت" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از گروه بانکی شاهد انتشار دستورالعمل تسعیر نرخ ارز بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی توسط بانک مرکزی بوده‌‌ایم؛ بر این اساس، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در سال ۱۳۹۸ به ازای هر یورو معادل ۱۰۲هزار ریال و برای هر دلار آمریکا نیز معادل ۹۰هزار ریال لحاظ می‌شود.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ این نرخ به ازای هر دلار آمریکا معادل ۷۵.۰۰۰ریال بوده و به این ترتیب شاهد شناسایی سود تسعیر ارز در صورت سود و زیان بانک‌ها خواهیم بود؛ علیرغم مثبت بودن این خبر به نظر می‌رسد که انتظار فعالین بازار در خصوص نرخ تسعیر اعلامی از سوی بانک مرکزی، ارقامی بالاتر از مبالغ مصوب این بانک بوده است.

در بازار‌های جهانی شاهد مثبت شدن روند معاملات در بازار بورس امریکا هستیم. احتمال تصویب بسته محرک ۲ تریلیون دلاری منجر به مثبت شدن ۸ درصدی شاخص داوجونز در زمان تنظیم این گزارش شده است. قیمت فلزات و نفت نیز روند صعودی به خود گرفتند.

قیمت نفت خام آمریکا با افت کاهش قیمت‌های خود در ابتدای دیروز و مثبت شدن یک درصدی به ۲۳ دلار و ۵۴ سنت رسید. قیمت طلا نیز به روند محسوس افزایش قیمت خود ادامه داد تا نشان دهد همچنان سرمایه گذاری امنی در روز‌های بحرانی به شمار می‌آید. بهای هر اونس طلا با بیش از ۵.۲۴ درصد افزایش در یک روز که در نوع خود کم نظیر است به بیش از ۱ هزار و ۶۴۹ دلار رسید.

قیمت جهانی مس رشد سنگین و جالب توجه ۶ درصدی را تجربه کرد و به بیش از ۴ هزار و ۸۲۰ دلار رسید. قیمت مس در روز‌های اخیر سردمدار کاهش قیمت‌ها در بخش فلزات بوده است. قیمت روی و آلومینیوم نیز بین ۲ تا ۳ درصد افزایش را تجربه کردند.

با این حال، نگرانی‌ها در خصوص آینده اقتصاد جهان همچنان جدی و پررنگ است. صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که رکود اقتصادی جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند بدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ باشد. کریستالینا جروجیویا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی تأکید کرد: چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان برای سال ۲۰۲۰ منفی است و شاهد یک رکود اقتصادی بزرگ حداقل شبیه آن چیزی که جهان ۱۱ سال پیش تجربه کرد، خواهیم بود. اما از طرف دیگر انتظار داریم که در سال ۲۰۲۰ شرایط بهبود یابد.

وی در نشست وزرای اقتصاد و رؤسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو گروه ۲۰ گفت: به احتمال زیاد بسیاری از بازار‌های نوظهور به شدت از رشد منفی اقتصادی در جهان آسیب خواهند دید.

صندوق بین‌المللی پول خواستار آن است که کشور‌ها با اجرای برخی سیاست‌های محرک اقتصادی برنامه‌ریزی نشده و همچنین اجرای سیاست‌های انبساطی پولی به سمت کاهش تأثیرات منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا بروند.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز شاهد کاهش روند منفی معاملات در گروه‌های فلزات و پالایشی پتروشیمی باشیم.

جبران بخشی از کاهش قیمت فلزات و نفت و فرآورده‌های نفتی شاید بتواند منجر به بهبود معاملات در این گروه‌ها گردد، با این حال می‌بایست این هشدار را به سرمایه گذاران داد که متغیر‌های اقتصادی فعلی بسیار متفاوت از حتی یک ماه گذشته است و با در نظر گرفتن کاهش قیمت نفت از ۷۰ دلار به ۲۵ دلار در مدتی کمتر از سه ماه و عدم وجود چشم‌اندازی روشن از بازگشت قیمتی این فرآورده و سایر کالاها، نمی‌توان انتظار کسب بازدهی قابل قبول را در گروه‌های اصلی بازار داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
سهام فلزی- معدنی- پالایشگاهی - پتروشیمی قندی صدها برخی هزاران درصد رشد کردند باید اصلاح کنن در مقابل برخی سهام اصلا رشدی در چند سال اخیر نداشتن مثل خودرویها