بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج‌و‌نیم عصر؛

"بورس" بت‌شکن شد

گزارش ساعت پنج‌و‌نیم عصر امروز، نیم نگاهی دارد به بت شکنی بورس تهران و راهکار‌هایی از دل بانک‌ها و...
کد خبر : ۲۱۴۹۴۵

بورس، بت شکن شد/ شاهکار از دل بانک ها

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران امروز هم شاهکار دیگری در کارنامه کاری خود ثبت کرد و مقاومت ۵۵۰ هزار واحدی را چنان در هم شکست که بعد از این در بکار بردن واژه مقاومت، باید تردید کرد!
اگرچه بخش عمده این رشد مرهون غول های پتروپالایشی بود؛ ولی در سایر گروه ها هم کم صف خرید نداشتیم. گروه دارویی از جمله سهم های جذاب این روزهاست‌. کرونا باعث شد محصولات ضد عفونی کننده، بازار داغی داشته باشد و چند شرکت دارویی از جمله البرز دارو، سبحان دارو، تولیددارو و ایران دارو از اسفندماه بخشی از سبد تولیدات خود را به محصولات ضد عفونی کننده اختصاص دهند. تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل هم، خبر جذابی برای بازار سرمایه است و اهالی بازار از مدت ها قبل چشم به راه این خبر بوده اند. گروه دارویی هم بخشی از رشد خود را مدیون همین احتمال است و باید دید کش و قوس ها در گروه دارویی برکت به سرانجام می رسد و زیر مجموعه های "برکت" و "والبر" تجدید ارزیابی را کلید می زنند یا نه؟

باز هم شاهکاری از دل بانک ها

بانک ها همیشه در حاشیه سازی سرآمد سایر گروه ها بوده اند. طبق پستی که وزیر ارتباطات منتشر کرده، یکی از بانک ها در روزهای گذشته از حساب بیش از ۱۶ هزار وام گیرنده خود، اقساط تسهیلات را کم کرده و انگار نه انگار که قرار بوده به سبب کرونا و رکود مشاغل، برای دریافت اقساط، مهلت داده شود. حالا وزیر جوان قول داده اقساط کسر شده تا آخر هفته به حساب مشتریان بازگشت داده شود. این اتفاق در سایر بانک ها هم البته رخ داده؛ اما ای کاش بانک های محترم، این درجه از دقت و سختگیری را برای تمام مشتریان خود داشتند. در شرایطی که برای دریافت اقساط چندرغازی به وام گیرندگان بی نوا که اجدادشان پیش چشم شان آمده تا وام بگیرند، اینطور فشار وارد می شود؛ اما به سوگلی هایشان وام های کلان می دهند و کسی هم نمی پرسد چرا؟! مثلا برخی بانک ها، خودشان شرکت می زنند و خودشان درخواست وام می کنند و خودشان به خودشان وام می دهند و امضا می کنند. در نهایت هم تا عرش اعلا زیان می سازند و بابت شاهکار عملکردشان، در مجمع به اعضای هیات مدیره، پاداش های آنچنانی می دهند! بعضی هاشان هم از بانکداری فقط اسمش را دوست دارند و چنان سرگرم فعالیت های معدنی و عمرانی و ورزشی و تجاری و... شده اند که معلوم نیست با خودشان چند_چند هستند! گواه این ادعا، بانکی است که میزان بدهی هایش، چند درصدی از دارایی های بانک بیشتر است و مدیران بی خیالش بدون توجه به زیان سنگین بانک، با ۲۰ شرکت زیرمجموعه خود در هر حوزه ای، تاری تنیده اند. یا بانکی که میزان بدهی هایش در ۹ ماهه ۹۸، بیش از ارزش دارایی های بانک است و دلش را به افزایش سرمایه ای خوش کرده که احتمالا از وخامت وضعیت این بانک، نخواهد کاست. البته یکی دیگر از بانک های زیان ده هم کلا عادت دارد نوشابه هایش را برای زیرمجموعه خود، باز کند!

هزینه میلیاردی از نوع "سایر"

برخی شرکت های بیمه ای، در صورت های مالی خود مبالغ هنگفتی را تحت عنوان سایر هزینه ها درج می کنند. این روش افشای اطلاعات، از آن عجایبی است که حتی اگر حسابرس با بررسی اسناد مثبته، آنها را قبول کند، مورد قبول اهالی بازار سرمایه نیست!

کرونا، کشنده است؛ اما فقط برای از ما بهتران

و اما در آخر باید گفت کرونا، روزهای سختی برای هموطنان مان رقم زده. ولی عجیب اینجاست که آقایان از یک طرف بر طبل ضرورت خانه نشینی می کوبند و مردم را تشویق به ماندن در منزل می کنند؛ از طرف دیگر فقط از ما بهتران را تعطیل کرده اند و مردم عادی مجبورند سرکار بروند و تازه استرس داشته باشند مبادا به خاطر رکود اقتصادی، مشمول تعدیل نیرو و بیکاری شوند. کاش در این ایام سخت، کمی دقیق تر به اطراف مان نگاه کنیم تا شاید کرونا، بانی خیر شود و حداقل فرق آنها که شعار می دهند و آنها که عمل می کنند را بفهمیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سنگینی کفه زیان سپرده‌گذاران بانکی در سال۹۹

ارسال نظر
نظرات بینندگان
Ali Tahmasebi
United States of America
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
سلام
واقعا به زيبايي بيان كرديد حرف دل مردم بينوا رو ، خجل هستيم ، عمر كوتاهي داريم اما خود رو با هر نيرنگي مي دريم تا انبوهي از مال بي مصرف رو فقط بخاطر تنگ نظري براي آيندگان نگه داري كنيم.