بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
نگاهی به وضعیت و عملکرد مالی "شرکت سرمایه‌گذاری صبا‌تامین"؛

کارنامه شرکت عرضه‌اولیه جدید، سبک سنگین شد

به هر حال با توجه به احتمال زیاد خرید سهام این شرکت در قیمت ۱۲ هزار ریال به ازای هر سهم، عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار را جذب خواهد کرد.
کد خبر : ۲۱۵۰۹۳

کارنامه شرکت عرضه‌اولیه جدید، سبک سنگین شد

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، در روز چهارشنبه هفته جاری قرار است ۱۲ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (از زیر مجموعه‌های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه گردد.

آخرین سرمایه ثبت شده این شرکت ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده و ۱.۵ میلیارد از سهام این شرکت جهت عرضه به عموم در نظر گرفته شده است و ۳۰۰ میلیون سهم نیز به صندوق‌های سرمایه گذاری تخصیص خواهد یافت.

قیمت تعیین شده جهت عرضه در بازه ۱۱.۰۰۰ تا ۱۲.۰۰۰ ریال برآورد شده و با توجه به قیمت ارزش‌گذاری شده هر سهم شرکت که بر اساس گزارش ارزش‌گذاری صورت گرفته معادل ۱۵.۰۳۸ ریال است.

• سود خالص محقق شده شرکت در سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ معادل ۷.۷۰۵ میلیارد ریال بوده است که بیش از ۸۰ درصد از سودآوری آن مربوط به سود ناشی از فروش سرمایه گذاری‌ها بوده است.

با این حال، انتظار نمی‌رود که این عرضه‌اولیه با شکست مواجه گردد و با توجه به حضور سنگین نقدینگی در سطح بازار و عدم آشنایی بسیاری از فعالین این بازار و به ویژه تازه‌واردان با مکانیزم‌ها و ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته، انتظار می‌رود که مجددا شاهد استقبال هیجانی و سنگین در سطح بازار از این عرضه اولیه باشیم.

به هر حال با توجه به احتمال زیاد خرید سهام این شرکت در قیمت ۱۲ هزار ریال به ازای هر سهم، عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار را جذب خواهد کرد.

در جدول زیر ارقام اصلی صورت‌های مالی شرکت سرمایه گذاری صبا تامین بر اساس آخرین صورت‌های مالی ارائه شده شرکت که مربوط به تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ بوده، ارائه شده است:

کارنامه شرکت عرضه‌اولیه جدید، سبک سنگین شد

• ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت بر اساس گزارش ارزش گذاری صورت گرفته در حال حاضر ۱۸۹ هزار میلیارد ریال است و بهای تمام شده این پرتفوی معادل ۴۰ هزار میلیارد ریال است که شاهد شناسایی مازاد ۱۴۹ هزار میلیارد ریالی برای این بخش از پرتفوی سهام شرکت هستیم.

• همچنین در بخش پرتفوی غیربورسی، بهای تمام شده این بخش از پرتفوی شرکت شامل مبلغ ۱۶ هزار میلیارد ریال سهام شرکت‌های سرمایه پذیر غیربورسی است که از شرکت‌های مهم سرمایه پذیر این بخش می‌توان به مالکیت ۱۹ درصد سهام شرکت سنگ‌آهن مرکزی به ارزش ۱۲ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال و همچنین ۲۸.۶ درصد سهام شرکت تامین سرمایه امین است؛ شرکت‌های کارگزاری صبا تامین، کارگزاری باهنر و سرمایه گذاری هامون شمال نیز از دیگر شرکت‌های سرمایه پذیر غیربورسی شرکت محسوب می‌گردند.

بر اساس گزارش ارزش گذاری، در حال حاضر و بر اساس محاسبات صورت گرفته، ارزش شرکت سنگ آهن مرکزی معادل ۱۷۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است. ارزش گذاری صورت گرفته در سهام شرکت تامین سرمایه امین نیز منجر به پیش بینی ارزش ۲۴ هزار و ۶۲۷ میلیارد ریالی شده است.

• در بخش پرتفوی بورسی نیز بیشترین ارزش بازار پرتفوی شرکت مربوط به سهام شرکت سرمایه گذاری صدرتامین به ارزش ۸۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که بیش از ۴۷ درصد کل پرتفوی بورسی شرکت را به خود اختصاص داده است.

از دیگر شرکت‌های سرمایه پذیر بورسی دیگر می‌توان به ۹ درصد مالکیت بانک تجارت، ۵.۴ درصد مالکیت نفت و گاز و پتروشیمی تامین، ۵.۸ درصد مالکیت بانک ملت و ۶.۷۳ درصد مالکیت تیپیکو اشاره داشت.

نگاهی به سودسازی
• سود خالص محقق شده شرکت در سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ معادل ۷.۷۰۵ میلیارد ریال بوده است که بیش از ۸۰ درصد از سودآوری آن مربوط به سود ناشی از فروش سرمایه گذاری‌ها بوده است.

همچنین در ۹ ماهه سال جاری و بر اساس صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به پایان بهمن ماه ۱۳۹۸، این شرکت موفق به کسب سود خالص ۲۷ هزار میلیارد ریالی شده است که شامل ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال سود ناشی از فروش و همچنین ۷.۸۰۰ میلیارد ریال درآمد ناشی از سود سهام بوده است.

بیشترین سهم در کسب سود سهام را شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به خود اختصاص داده است. همچنین در بخش سود واگذاری سهام نیز بیشترین سود فروش مربوط به سرمایه گذاری صدرتامین به ارزش ۴.۶۴۶ میلیارد ریال، پالایش نفت اصفهان ۱.۸۹۳ میلیارد ریال، بانک ملت به ارزش ۲.۰۹۴ میلیارد ریال و پارس دارو به ارزش ۱.۷۷۷ میلیارد ریال است.

• بر اساس نامه شفاف سازی شرکت، استراتژی سه ساله شرکت این است که حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های شرکت به سرمایه گذاری در اوراقی تخصیص می‌یابد که در اثر سرمایه گذاری‌ها به تنهایی یا همراه با اشخاص وابسته خود منجر به اینجاد کنترل یا نفوذ قابل ملاحظه در شرکت سرمایه پذیر نگردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
زیر مجموعه‌ای که سهامدارش را خوشبخت کرد؛

"دفارا" عصای دست "دپارس"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تحلیل غیر‌شفاف «بورس» از واگذاری سهام دولت

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تبدیل شدن عرضه های اولیه به "یارانه"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بابک گله داری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
با درود و ارادت عالی به اطلاع می رساند چه خبر قیمت سهم را اینقدر بردید بالا ۱۲۰۰۰تا ۱۰۰۰۰ ریال مگر چطور محاسبه کردید !!؟؟؟ بک مرکز هتل داری است مگر کارخانه BMW را می خواهید عرضه کنید ؟