بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
در این که می‌بایست به استقبال پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور رفت شکی نیست، اما اینکه با قیمت‌های حدود ۱۸ دلاری قیمت جهانی نفت چگونه شاهد استقبال و تشکیل صفوف خرید در نماد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی می‌باشیم، سوالیست که تنها می‌توان از سرمایه گذاران آماتور این روز‌های بازار سرمایه پرسید.
کد خبر : ۲۱۶۰۰۸

 

به گزارش بورس‌نیوز، بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه کشور دلایل تبلیغ گسترده بازار بورس توسط دولتمردان، شبکه‌های اجتماعی و ... را جذاب‌تر نمودن شرایط بازار و جذب پول‌های خرد مردم به منظور عرضه سهام شرکت‌ها و هلدینگ‌های دولتی و جبران بخش بزرگی از نقدینگی مورد نیاز و کسری بودجه می‌دانند.

اتفاقی که این روز‌ها به وضوح می‌توان با عرضه سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری کاغذی دولتی در بورس مشاهده کرد، جذب بسیاری از سرمایه‌گذاران بی‌اطلاع و بدون داشتن سواد علمی لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس، حتی به قیمت حبابی‌تر شدن قیمت بسیاری از سهام شرکت‌های بی‌کیفیت است.

متاسفانه در بازار روز چهارشنبه شاهد تشکیل صفوف خرید در بیش از ۹۰درصد از سهام شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس بودیم که مثبت بودن شرایط کلی تمام صنایع آنهم با قیمت‌های کنونی جهانی نفت، محصولات پتروشیمی و آمار‌های اقتصادی جای هیچ توجیهی را باقی نمی‌گذارد.

بازار روز چهارشنبه با عرضه بیش ۸ میلیارد سهمی در نماد شستا، بیش از ۱۴.۰۰۰ میلیارد تومانی ارزش معاملات بازار‌های بورس و فرابورس و رشد ۱۹.۳۵۴ واحدی شاخص کل، شاید یکی از خاطر انگیز‌ترین روز‌های بازار سرمایه را رقم زد.

اخبار بین الملل
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به انتشار آمار‌های ناامید کننده چین و آمریکا مرتبط دانست. بر اساس گزارش رویترز، اقتصاد لغزان چین با انتشار آماری از کاهش ۶.۸ درصدی تولید ناخالص ملی این کشور در سه ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته خود را نشان داد. چنین کاهشی، از سال ۱۹۹۲ سابقه نداشته است.

همچنین، بازار نفت به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین اجرای اقدامات قرنطینه‌ای و توقف فعالیت‌های اقتصادی، به پایین‌ترین میزان خود در هفته‌های گذشته رسید. در این میان قیمت نفت وست تگزاس آمریکا، کاهش ۲۰ دلاری را تجربه کرد و به کمترین میزان ۱۸ سال گذشته خود رسید.

کاهش قیمت‌ها پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد میزان تقاضای جهانی به این ماده سیاه، در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۳ میلیون بشکه در سال کاهش می‌یابد، افت بیشتری کرد.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه
در راستای عرضه‌های اولیه این روز‌های دولت در بازار بورس، م یتوان به خبر احتمال عرضه سهام ایمیدرو در اواسط اردیبهشت ماه اشاره نمود.

در این راستا، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس، اظهار کرد: در این فرایند سهامی را به صورت رقابتی در بورس عرضه می‌کنیم که ممکن است هم بخش خصوصی و هم صندوق‌ها در آن شرکت داشته باشند.

این متفاوت است با اینکه به صورت رد دیون مستقیم به نام صندوق‌ها کنیم. این اتفاق در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در سال جاری هم دنبال می‌شود و باید در فضای رقابتی باشد، اما ترجیح ما بخش خصوصی است.

صالح از آماده سازی شرکت‌های دولتی برای پذیرش در بازار سرمایه خبر داد و گفت: پنج هلدینگ آماده شده است. قرار است در نخستین جلسه هیات وزیران این اجازه را کسب کنیم که زنجیره مدیریتی را از بین نبریم.

یکی از ایراد‌هایی که به واگذاری‌ها وارد بود این بود که زمانی که شرکت‌های زیر مجموعه یک شرکت مادر تخصصی را یکی یکی واگذار می‌کردیم زنجیره ارزش از بین می‌رفت بنابراین درحال کسب اجازه هستیم که مجموعه‌ای را، برای مثال ایمیدرو را به صورت سهامی عام عرضه کنیم. بر این اساس پیش بینی می‌شود تا اواسط اردیبهشت مجموعه ایمیدرو به صورت شرکت سهامی عام در بازار سرمایه پذیرش و کشف قیمت شود.

وی ادامه داد: در این شرایط شرکت‌ها مکلف هستند اطلاعات را به صورت شفاف در کدال مشخص کنند.

مچنین باید صلاحیت حرفه‌ای سازمان بورس را داشته باشند. همچنین این فرایند برای نیروگاه‌های برق و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی طی می‌شود. برای ایدرو و ایمیدرو موافقت وزیر صنعت را اخذ کرده ایم و در انتظار اجازه هیات وزیران هستیم. از دوستان بورس هم برای پذیرش و کشف قیمت برای عرضه اولیه قول گرفته ایم.

بازار امروز
در این که می‌بایست به استقبال پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور رفت شکی نیست، اما اینکه با قیمت‌های حدود ۱۸ دلاری قیمت جهانی نفت چگونه شاهد استقبال و تشکیل صفوف خرید در نماد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی می‌باشیم، سوالیست که تنها می‌توان از سرمایه گذاران آماتور این روز‌های بازار سرمایه پرسید.

به نظر می‌رسد عرضه‌های اولیه‌های شرکت‌های تو در تو تنها راه کاهش مقداری از اشتهای سیری‌ناپذیر و نقدینگی بیهدف این روز‌های بورس است؛ به نظر نمی‌رسد با ورود مقادیر بالای نقدینگی و بسیاری از سرمایه‌گذاران نابلد به بازار بورس، اتفاق خاصی توان جلوگیری از رشد بازار و البته شاخص کل نادرست بازار سهام را داشته باشد.

در بازاری عادی شاید با توجه به افت معنادار قیمت نفت و آمار‌های ناامیدکننده اقتصاد جهانی می‌بایست در انتظار افزایش چشمگیر عرضه در سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی بودیم، اما حدس زدن در بازار این روز‌ها بسیار دشوار است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قیمت سهم نیروگاه‌ها حباب نیست!

هیات مدیره این سرمایه گذار پیشنهاد داد؛

سرمایه "صبا" در انتظار تایید

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مثلث بانکی‌ها، استارت واگذاری سهام دولت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
غلی سهام پالایشگاهی اصلا رشدی نکردند که بخواهند ریزش کننند برو دنبال سهام بادبادکی وورشکسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کارشناس محترم مطمعن باش نفت در این قیمت باقی نخواهد ماند برگشت قیمت نفت به سقف100دلار دور ازذهن نیست شما فقط قیمت امروز نفت را میبینی که بعلت کرونا سقوط کرده..تا مدتی پیش بورس نیوز عزیز باارزشترین سهام بورس را پالایشی وپتروشیمی معرفی میکرد نمیدونم چرا یک دفعه نظرش عوض شده
حسام
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
میشه یک سوال هم از نویسنده محترم بپرسیم؟
لطف بفرمایید به من سهامدار آماتور توضیح بدید که چگونه کاهش قیمت نفت (بعنوان ماده اولیه و خوراک پتروشیمی و پالایشگاه) منجر به کاهش ارزش سرمایه ای پتروشیمی ها میشود؟!؟!
واقعا ....! شوخی میکنی دیگه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
خرید به خاطرارزندگی سهام نیست به خاطر ابر تورم پیش رو است. مردم بدنبال حفظ قدرت خرید خود هستند.
یک آماتور
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
سهام شرکت های نفتی کمترین P/E و P/NAV را دارند (که اصلا ملاک خرید نمی شود)، غول نقدینگی از کاهش قیمت سهام نفتی جلوگیری می کند، زمانی که قیمت نفت خام بالا می رود با توجه به اینکه حجم نقدینگی بالایی از دو هفته پیش وارد پالایشی ها شده، قیمت سهام آنها به سرعت بالا می رود،
بهتره منتظر بمونیم تا بازخورد نویسنده مقاله رو ببینم
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
شرکتهای پالایشگاهی ماند پالایشگاه ابادان بندرعباسو اصفهان ابروی کشور هستند.. قیمتهاشون با 20درصد قیمت اصلی معامله میشود..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۸
نفت که ارزون مبشه خوراک اولیه پالایشگاه و پتروشبمی که به دستشون میرسه هم ارزون میشه که حتی با ارزون شدن تولید نهایی نمیتونه باعث کاهش سود اونا بشه و به نفعشونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
اماتورهاازحرفه ایهاجلوترندنمیایندوقتی می ایندغوغابراه می اندازندو
میگویی نه ببین.
تمامپالایشگاهیهاصف خریدندچرا؟
امیر
Germany
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
اگه امروز سهام شرکت های پتروشیمی بخریم و در 1سال شاهد رشد نباشیم با توجه به نرخ تورم فکر کنم ضرر کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
نویسنده چندتا مطلب رو در نظر نگرفته که نشان از عدم آگاهی کامل نسبت به صنعت مورد بحث می باشد!
دوست عزیز پالایشگاهها وظیفه پالایش رو دارند و کارمزد مربوطه رو دریافت می کنند و صاحب چاههای نفت نیستند!
وقتی بنزین از مبلغ 1000 تومان به 3000 رسید ، ارزش سهام های پالایشگاهی 3 برابر شد !!!!!!!!!!!!!!!
لطفا قبل از اظهار نظر بیشتر مطالعه فرمایید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
سلام بنزین صد دلاری اثری برسهام پالایشکاهی نداشت منتها اثر نفت صددلاری بر زمین مسکن خودرو بهداشت املاک تجاری بیشتراز صدهادلاربوده وهست ئاین تفاوت هزار ودوهزاردلاری دربخش مسکن املاک تجاری وخودروداشنتهاست املاک وخودرو هزینهبر تجملی وانفرادی حالا سرکتی مثل بالبشکاه اصفهان درروز وسال جند هزارنفر فعالیت میکنند وانواع سودسازیدارند ایندوتا جقدر تفاوت دارند