بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

سبقه اهالی ریزش بازار مشخص نیست!

بازاری با حجم معاملات بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان، به راحتی ریزش سنگین نخواهد داشت. مردم بر اساس انتظارات تورمی آینده و افزایش ارزش جایگزینی و سود شرکت ها، اقدام به خرید سهم می کنند و باید دید اقتصاد ایران در آینده چه وضعیتی خواهد داشت.
کد خبر : ۲۱۷۱۹۳

کارشناس بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز روند صعودی بازار سرمایه بی وقفه ادامه دارد. در این میان برخی از ریزش بازار سخن می گویند و تازه واردها هم بی اعتنا به چنین اظهارنظرهایی، چشم بسته ی خرند تا از قافله بورس جا نمانند.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: شرایط فعلی بازار سرمایه در ۲۰سال اخیر بی‌سابقه بوده و دلیل این امر فارغ از رکود بازارهای موازی، این است که برای نخستین‌بار دولت مستقیما و هم از طریق سیاست‌هایی که بانک مرکزی اعمال می‌کند، از رشد بازار سرمایه حمایت می‌کند.

این فعال بازار سرمایه در رابطه با برخی اظهارنظرها در مورد ریزش بورس تهران یک ماه بعد از واگذاری سهام دولت گفت:
قبل از هر چیز باید دید دوستانی که چنین نظری دارند چه سبقه‌ای داشته اند و نظرات قبلی آنان و عملکرد مدیریتیشان بررسی شود تا ببینیم در میدان عمل چکار کرده اند ، طبیعتا نمیتوان به نظرات کسانی که عملکرد مثبتی در دوران فعالیت نداشته اند وزن موثری داد. واقعیت این است که دولت می تواند در هر بازاری نقش کنترلی داشته باشد، ولی این نقش کنترلی الزاما به معنای توان دیکته کردن سیاست های دولت در بازارها نیست؛ روند هر بازار، کاملا تحت تاثیر جریان نقدینگی است و مادامی که جریان ورود نقدینگی در بازار سرمایه ادامه داشته باشد، رشد این بازار هم ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در کشور ما نقدینگی سرگردان بمیزان قابل توجهی وجود دارد همچنین اگر بخشی از سرمایه گذاران سنتی که عمدتا در بازار مسکن و بانک ها سرمایه گذاری می کنند، جذب بازار سرمایه شوند، بازار سرمایه اتفاقات خیره کننده تری به خود خواهد دید.

معتمدنیا افزود: حرکت جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه ادامه دارد. ضمن اینکه دولت امسال با کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است و اگر قصد جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه را داشته باشد، یعنی حداقل ۶ ماه دیگر، این بازار از حمایت دولت برخوردار خواهد بود. البته منطقی است که هر بازاری، در مقاطعی دچار هیجان می شود و این هیجان میتواند منجر به رشد آن بازار (حتی حباب گونه) شود طبیعتا بعد از یک دوره رشد هیجانی، افت کرده و به نقطه تعادلی می رسد. بنابراین پیش بینی اینکه بازار سرمایه هم در نقطه ای، دچار ریزش می شود تا به تعادل برسد هنر خارق العاده ای نیست.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: مهم آن است که بتوان پیش بینی کرد شاخص در چه نقطه ای به این مرحله می رسد. فراموش نکنیم از محدوده شاخص ۴۰۰ هزار واحدی، برخی دوستان اصرار به حباب بازار سرمایه و ریزش این بازار داشتند و از آن مقطع تا کنون، شاخص بورس رشد تقریبا ۱۰۰ درصدی داشته است. رشد بازار سرمایه، در جایی متوقف شده و میتواند بازار وارد فاز اصلاح شود؛ اما در شرایط کنونی اصلا نمی توان پیش بینی دقیقی کرد بازار تا کجا بالا رفته و چه زمانی روند اصلاح به خود خواهد گرفت.

معتمدنیا تصریح کرد: ریزش بازار سرمایه به این معنا نیست که مثلا سهم ۲ هزار تومانی، ناگهان ۱۰۰ تومان خواهد شد و در صورت ورود بازار به فاز نزولی، مطمئنا اصلاح قیمت ها هم، زمان بر خواهد بود. ضمن اینکه شرایط اقتصادی حال حاضر و مولفه هایی مثل حجم نقدینگی و حجم معاملات، قابل مقایسه با سنوات قبل نبوده و نمی توان اتفاقات سال ۱۳۸۴ یا ۱۳۹۳ را به الان تعمیم داد. بازاری با حجم معاملات بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان، به راحتی ریزش سنگین نخواهد داشت. مردم بر اساس انتظارات تورمی آینده و افزایش ارزش جایگزینی و سود شرکت ها، اقدام به خرید سهم می کنند و باید دید اقتصاد ایران در آینده چه وضعیتی خواهد داشت.

معتمدنیا در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: سازمان بورس در ۲ سال اخیر، عملکرد مطلوبی نداشت و دچار روزمرگی شده بود. روند ورود بنگاه های بزرگ و شرکت های جدید به بازار سرمایه باید تسهیل و تسریع می شد و سهامداران عمده شرکت های حاضر در بازار سرمایه هم باید به نوعی ملزم به افزایش شناوری سهم ها و عرضه های بیشتر می شدند. این حجم از نقدینگی، نیازمند عرضه های اولیه بزرگ بود تا عطش سهامداران فرو نشیند. البته عرضه های اولیه در صورتی موثر خواهد بود که از همان بدو ورود، تعهد عرضه حداقل ۲۰ درصد از سهام (۱۰ درصد روز عرضه اولیه و مابقی در بازه زمانی ۳ ماهه) از سهامدار عمده گرفته شود. عرضه های ۵ تا ۱۰ درصدی، در نهایت منجر به عطش خرید و سفته بازی در آن سهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: نکته اینجا است که وقتی سرمایه گذاران به خاطر قفل شدن سهم های ارزنده در صف خرید و عدم عرضه سهامداران عمده، امکان خرید سهم های مناسب بازار را نداشته باشند، به سمت سهم های غیر ارزنده بازار می روند و در نتیجه چنین رفتار نادرستی، کل سهم های بازار رشد می کنند‌. هیچ دلیل منطقی برای رشد کل بازار وجود ندارد و رشد تمامی بازار، اصلا اتفاق خوبی نیست و با این وضعیت، نمی توان توصیه ای برای خرید سهم های ارزنده به سهامداران داشت؛ ضمن اینکه عطش خرید و عدم تعادل عرضه و تقاضا، باعث شده نه تنها بعضی سهم ها رشد غیرمنطقی داشته باشند، بلکه حتی برخی صندوق های سرمایه گذاری هم ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از NAV معامله شوند. امیدواریم با مدیریت عرضه ها، عطش سرمایه گذاران به درستی پاسخ داده شود تا سهم ها رشد منطقی تری داشته باشند و در آینده، ضرر و زیانی به سرمایه گذاران این بازار تحمیل نگردد‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
معاون بازار شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سرو پاستا در منوی عرضه اولیه

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

اصلاحی کوتاه و عبور با قدرت از مرز یک میلیونی‌

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
احسنت تحلیل خوبی بود
ناشناس
Canada
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
بر اساس تحلیل و پیشبینی یک کارشناس با تجربه، این بازار حداقل تا پایان سال 1401 با همین شدت صعودی بوده و بعد از ان هم با نرخ حداقل دو برابر سود بانکی سودآور خواهد بود. مبارک سهامداران با هوش و شجاع باشد.