بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
وزیر اقتصاد از واگذاری املاک مازاد دولت از طریق بورس مستقل املاک خبر داد.
کد خبر : ۲۱۷۴۳۱

واگذاری املاک مازاد دولت از طریق بورس مستقل املاک

به گزارش بورس نیوز، فرهاد دژپسند، درباره این خبر که امسال بورس مستقل املاک راه اندازی می‌شود، اظهار کرد: ۳ صندوق بزرگ قابل معامله بورسی مرکب از شرکت‌های دولتی در بورس عرضه می‌شود. بورس املاک و مسکن به زودی راه‌اندازی می‌شود و املاک مازاد دولت را هم از طریق بورس مستقل املاک واگذار می‌کنیم.

وی افزود: قانون گذار به دولت اجازه داده امسال ۶۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری‌ها به دست آورد.


دژپسند در این باره که مجموع ارزش دارایی‌های دولت چقدر است، افزود: ماشاءالله ارزش دارایی‌های دولت زیاد است و برآوردی که شده بیش از ۷ هزار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. مثلاً ساختمان وزارت اقتصاد دارایی ملک با ارزشی است که البته قابل واگذاری نیست. اگر ۲۰ درصد دارایی‌های دولت قابل واگذاری باشد، ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با تجدید ارزیابی این رقم بیشتر هم می‌شود.


وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: چنانچه در اجازه مقام معظم رهبری هم ذکر شده و هم چنین قانون گذار گفته است، با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی (ETF) برای دوره میان مدت مدیریت این صندوق‌ها در اختیار دولت خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: هم چنین سهام عدالت هم که آزاد می‌شود، اگر یک باره مدیریت آن به مردم واگذار شود دچار مشکل می‌شود، بنابراین تا پایان برنامه ششم مدیریت در اختیار دولت است، اما اگر کسی یک دهم سهام این صندوق‌ها را خریداری کند، حق رأی پیدا می‌کند.


دژپسند درخصوص اینکه که اقبال مردم به بازار سرمایه زیاد شده، اما عمق بازار کم است و سهام موجود تکافوی تقاضای مردم را نمی‌دهد، بیان کرد: به خاطر همین مسأله امروز از فعالان بخش خصوصی دعوت کردیم که شرکت‌هایی که قابل ورود به بازار سرمایه هستند، بیایند و پذیرش بگیرند که اکثر مدیران شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند و حتی یک شرکت بخش خصوصی اعلام کرد ۸ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌اش است در حالی که فقط ۲۰ درصد ظرفیت تولیدش فعال شده است و این شرکت حاضر است به بورس بیاید و از این طریق تأمین مالی کند.


وی ادامه داد: علاوه بر شرکت‌های بخش خصوصی هفته آینده با مدیران شرکت‌های بزرگ بورسی هم جلسه می‌گذاریم تا حضور خود در بورس را گسترش دهند. هم چنین دولت برنامه وسیعی برای واگذاری دارایی‌ها دارد؛ نهاد‌های عمومی، صندوق‌های بازنشستگی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم برنامه‌هایی برای واگذاری شرکت‌های خود دارند و از امروز هم اولین صندوق واسطه گری مالی به مردم ارائه می‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در نیمه اول امسال دو صندوق قابل معامله دیگر هم وارد بورس می‌شوند، هم چنین تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی آماده عرضه در بورس هستند و برخی به مراحل نهایی رسیده‌اند.


دژپسند افزود: آزادسازی سهام عدالت ارزش بازار سرمایه را به شدت بالا می‌برد، برنامه وسیعی برای عرضه اولیه شرکت‌ها داریم، هم چنین افزایش سهام شناور شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد.
وی در توصیه‌ای به مردم خواست با مطالعه و مشاوره تصمیم بگیرند و از شتاب‌زدگی برای حضور در بورس خودداری کنند، چون عرضه‌های اولیه استمرار دارد و اگر سهام یک شرکت مطلوب نبود، مردم آن را خریداری نکنند.


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هر فرد ایرانی حداکثر تا ۲ میلیون تومان سهام با تخفیف صندوق واسطه‌گری مالی دولت را از امروز تا آخر اردیبهشت ماه خریداری کند، بنابراین نیازی به عجله و شتاب نیست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون بازار شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سرو پاستا در منوی عرضه اولیه

وزیر اقتصاد درخصوص سهام‌عدالت گفت:

"سهام‌عدالت" را مفت نفروشید

ارسال نظر