بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
کد خبر : ۲۱۷۸۴۸
نویسنده :
رضا قربانی ، بنیان‌گذار موسسه تراکنش

سخنی با نوسهامداران و تازه واردان به بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، رضا قربانی عضو هیات مدیره موسسه تراکنش در یادداشتی نوشت:
سلام! به بورس تهران خوش آمدید. من و امثال من اصلا باور نمی‌کردیم که ناگهان افرادی مانند شما وارد بورس تهران شوند. سال‌ها مدیران گوناگون آمدند و سال‌ها نمایشگاه‌های رنگارنگ برگزار شد و سال‌ها مردم دعوت به بورس شدند، امان از ذره‌ای توجه.

سال‌های دورتر که این بورس محفلی خودمانی و خانوادگی بود و کسی نمی‌توانست وارد این جمع شود. حداقل اینترنت و ابزار‌هایی مثل لپ‌تاپ و موبایل زمینه حضور افراد بیشتری به این جمع را فراهم کرد؛ ولی این جمع هیچ گاه چنین توسعه‌ای را به زندگی خودش ندیده بود و حتی در خواب هم نمی‌دید روزی را که مردم این چنین با هیجان وارد این بازار شوند.

نه صداوسیما مردم را دعوت کرد و نه هیچ نهاد وارگان رسمی دیگر. این شما بودید که تصمیم گرفتید راه دیگری را امتحان کنید و چه خوب کردید. مانند بزنگاه‌های قبل این بار هم دولت از شما مردم عقب ماند و بعد از این که هیجان شما را دید به این فکر افتاد عقب‌ماندگی‌هایش را ناگهان با بورس جبران کند. البته شما داناتر از آن هستید که سواستفاده‌ها باعث شود اصل یک موضوع را نبینید.

من به شما خو‌ش‌آمد می‌گویم؛ به عنوان کسی که چند سال پیش خودش هم غریبه‌ای در میان جمع بود و هنوز هم غریبه است. کسی که آمد و سعی کرد بفهمد بورس چیست. نمی‌خواهم شما را با سبد‌هایی که بستم و سود‌هایی که کسب کردم خفه کنم و در ادامه نمی‌خواهم هیچ پکیجی به شما بفروشم. من فقط می‌خواهم بگویم که اگر تصمیم گرفته‌اید وارد بورس شوید باید بدانید که این یکی از بهترین تصمیم‌های زندگی‌تان بوده و هست. البته که باید از این تصمیم مراقبت کنید که شیرینی آن بر شما تلخ نشود.

من از کسانی که نوسهامداران و تازه‌واردان به بورس را دست می‌اندازند اعلام برائت می‌کنم؛ چون گرگ‌های وال استریت هم زمانی تازه‌وارد بودند و نوسهامدار. حتی وارن بافت افسانه‌ای هم زمانی در بورس تازه‌وارد بود. هر حرفه‌ای که می‌بینیم زمانی تازه وارد بازی شده و این حرفه‌ای تا امروز ضرر‌های بسیاری کرده است. حتی وارن بافت افسانه‌ای این روز‌ها گفته که از سرمایه‌گذاری در صنایع هوایی پشیمان است. او کسی است که همین الان هم حتی حرفه‌ای‌های بورس از روی دست او نگاه می‌کنند.

پس همین اول کار بدانید که بورس از همه بالاتر است؛ حتی گرگ‌های باد و باران دیده. بورس هر روز چیزی در چنته دارد و حرفه‌ای‌ها خوب می‌دانند که هیچ گاه این بورس دست از شگفتی‌سازی بر نمی‌دارد. حرفه‌ای‌های بورس تلاش می‌کنند ذهنی باز و قلبی بزرگ داشته باشند؛ برای این که نمی‌دانند در پیچ بعدی چه چیزی انتظارشان را می‌کشد.

پس همین اول کار حواستان باشد که کاسبان بورس شما را به بیراهه‌ها نبرند. مراقب گرگ‌نما‌های وال استریت باشید؛ مراقب کسانی باشید که سودشان در این است که کلاه شما را بردارند. مراقب کسانی باشید که خودشان را پیر راه نشان می‌دهند، ولی در واقع پکیج‌فروش‌هایی ناچیز و دوره‌گرد هستند.

همین ابتدای کار بدانید که حتی اگر همه کتاب‌ها و پکیج‌ها و دوره‌های بورس و سرمایه‌گذاری را هم دوره کنید هیچ نمی‌دانید و برای این که بخش مهمی از دانش فعالیت در بازار سرمایه را بدانید کافی است وقت بگذارید و یکی دو منبع مناسب را خوب بخوانید و گوش کنید و ببینید.

این روز‌ها به لطف توسعه اینترنت به راحتی می‌توانید به منابع مناسب دسترسی داشته باشید. پس برای این که در بورس زنده بمانید مهم‌ترین مهارتی که باید بدانید این است که بدانید چگونه یاد بگیرید. قدیمی‌های بورس و حرفه‌ای‌ها این روز‌ها که چنین هیجان بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند سعی می‌کنند یاد بگیرند.

حضور شاد و پر انرژی شما برای آن‌ها درسی خواهد شد بین هزاران درسی که این سال‌ها در بورس آموختند. تا همیشه سعی کنید در این بازار دانشجو بمانید که آن‌هایی که در این بازار به درجه استادی می‌رسند همان کسانی هستند که شروع به نابود شدن می‌کنند.

این بورس خیلی‌ها را زمین زده و خیلی‌ها را به خاک سیاه نشانده است. پس بدانید که در همیشه بر همین پاشنه نمی‌چرخد. حواستان باشد که دیر یا زود با اولین اصلاح قیمت جدی زندگی‌تان مواجه می‌شوید. حواستان باشد که دیر یا زود با اولین ریزش بورس زندگی‌تان مواجه می‌شوید. معمولا در اولین اصلاح قیمت و در اولین ریزش جدی بورس خیلی‌ها با این بازار خداحافظی می‌کنند. شما این گونه نباشید. سعی کنید یاد بگیرید و بدانید که این بهترین انتخاب و تصمیم زندگی‌تان نیاز به مراقبت جدی دارد.

به شما تازه‌وارد بورسی و نوسهامدار خوش‌آمد می‌گویم و برای شما آرزوی توفیق می‌کنم؛ و در انتها هم چند حرف خیلی ساده:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای شروع راه مناسبی هستند؛ حتی برخی حرفه‌ای‌ها هم دردسر خودشان را این طوری کم‌تر می‌کنند.
تک سهم ممکن است سود بیشتری داشته باشد، ولی در صورت ضرر هم دردناک‌تر خواهد شد؛ سبد تشکیل دهید و حواستان باشد که هدف از تشکیل سبد کاهش ریسک است که هزینه آن کاهش سود است. برای این که کم‌تر ضرر کنید باید کم‌تر سود کنید!
به هیچ عنوان ماشین، ملک، ارز و دلار و سکه و طلا نفروشید که وارد بورس شوید. نگذارید روباه‌های مکار و گربه نره‌ها شما را فریب دهند.
تا جایی که می‌توانید بخوانید، ببینید و بشنوید! بورس دانشگاه است و بدترین کار در دانشگاه تنبلی کردن و درس نخواندن است؛ و این که هرگز تصور نکنید به راحتی می‌توانید سفته‌بازی کنید و سود‌های آنی از بازار بورس به دست آورید.
به بورس به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنید.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"بورس" پادزهر سفته‌بازی بازار "دلار"

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"بورس" پادزهر سفته‌بازی بازار "دلار"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
Germany
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
به این میگن یک مرد محترم...