بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
دستیابی به معاملات سودده، علاوه بر دانش و تجربه نیازمند مهارت‌هایی است که بسیاری از فعالان بازار، در طول زمان پس از شکست‌های پی‌درپی، آن را کسب می‌کنند.
کد خبر : ۲۱۸۸۰۲

به گزارش بورس نیوز، یک سهامدار، همیشه تلاش می کند تا به سود بیشتر برسد. همچنین تلاش می‌کند تا ضرر کمتری را متحمل شود. دستیابی به معاملات سودده، علاوه بر دانش و تجربه نیازمند مهارت‌هایی است که بسیاری از فعالان بازار، در طول زمان پس از شکست‌های پی‌درپی، آن را کسب می‌کنند. 

آگاهی از خودتان و شرایط موجود
مهم‌ترین نکته‌ای که در معامله‌گری باید به آن توجه داشته باشید خودشناسی است. وقتی شما میزان ریسک‌پذیری خود و آستانه تحمل خود در هیجانات به‌خوبی بشناسید در فراز و نشیب‌های بازار کمتر دچار آسیب می‌شوید. خودشناسی در چند بخش میزان ریسک‌پذیری، میزان سرمایه موجود و بازه‌ی زمانی سرمایه‌گذاری، تقسیم‌بندی می‌شود. شما با شناخت روحیات و شرایط خود می‌توانید استراتژی مناسبی جهت معامله انتخاب کنید و موفق شوید.

نقد شوندگی
یکی از نکات برجسته در انتخاب سهم، میزان نقد شوندگی آن است. سرمایه شما باید در بازار گردش کند تا باعث سودآوری شود. نقد شوندگی سهام، به معنی سهولت در ترفند‌های خرید و فروش سهام است؛ یعنی زمانی که شما سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید؛ چقدر احتمال دارد به‌راحتی بتوانید آن را بفروشید.

سبد سهام متنوع
برای داشتن یک سبد سهام خوب، باید آن‌ها را متفاوت بچینید تا ریسک آن‌ها توزیع شود. به عبارت بهتر، سبد موجود باید ترکیبی از دارایی با ریسک‌های مختلف باشد تا زمانی که بازار دچار ریزش شد، کمتر آسیب ببینید. برای چیدن سبد شما می‌توانید، از صنایع مختلف سهم انتخاب کنید. این روش به مدیریت بهتر سرمایه شما کمک شایانی خواهد نمود.

فقط سهم کوتاه‌مدتی نخرید
وقتی شما فقط سهام زودبازده خریداری می‌کنید، با شوک‌های بازار، سرمایه شما متزلزل می‌شود. به‌طوری‌که در یک‌لحظه سود گزافی می‌برید و ب در یک‌لحظه ضرر مالی بالایی را تجربه می‌کنید؛ بنابراین بهتر است سبد شما ترکیبی از سهم‌های کوتاه‌مدتی، میان‌مدتی و بلندمدتی باشد.


 استراتژی دقیق و مختص خود داشته باشید
وقتی شناخت خوبی از شرایط و روحیات خودتان پیدا کردید، بهتر است استراتژی خاصی و مناسب خود را برگزینید. تغییر مدام استراتژی و از این شاخه به آن شاخه پریدن، سرمایه شما را دچار تزلزل می‌کند. بهتر است بدانیم، هر استراتژی برای شخص خاصی کار می‌کند و شاید روش یک فرد برای شما جواب ندهد. تغییر مدام روش، روی حالات روانی و هیجان‌های شما نیز اثر می‌گذارد و منجر به اشتباهات معاملاتی می‌شود.


نظرات قالب بازار را بدانید
در هر برهه از زمان، صنعت یا سهم خاصی می‌تواند موردتوجه فعالان بازار باشد. بهتر است با افراد حرفه‌ای گفتگو کنید و بدانید بازار به کدام صنعت توجه نشان می‌دهد. اینکه بدانیم سهامداران نقدینگی خود را در چه گروه‌هایی وارد می‌کنند، در جهت‌گیری و انتخاب سهم، به ما کمک می‌کند.


صف‌نشینی الزاماً خوب نیست!
بهتر است جزو افرادی نباشید که در صف خریدوفروش هستند. یکی از مهم‌ترین ترفند‌های خرید و فروش سهام این است که صف برایتان وجود نداشته باشد. افرادی که در صف هستند؛ به قولی پیروان بازار هستند. رفتار گله‌ای الزاماً روش درستی برای معاملات نیست. معاملات در صف تنها در برخی موارد می‌تواند توصیه شود و در غالب موارد رفتاری هیجانی است.

پلکانی خرید و فروش کنید
اصولاً خرید پلکانی سهام یعنی خرید در روند منفی و این‌گونه خریدن، زمانی است که ما دقیقاً نمی‌دانیم کف یا سقف سهم در چه قیمتی قرار دارد. خرید پلکانی که مهمترین ترفند خرید سهاماست و در مواردی که سهم افت قیمتی پیدا می‌کند، می‌تواند ترفند جذابی باشد. کسانی که نقدینگی بیشتری دارند می‌توانند در هر پله تعداد بیشتری سهم بخرند و آن‌ها که نقدینگی کمتری دارند می‌توانند در هر پله تعداد کمتری سهم خریداری نمایند. نکته مهم این است که در روند منفی اگر کسی بتواند در پله‌های آخر تعداد بیشتری نسبت به پله‌های اول خریداری نماید، باارزش‌تر خواهد بود. نکته‌ی دیگر آن است که با خرید پله‌ای به‌یک‌باره سرمایه زیادی را درگیر سهام خاص نمی‌کنیم و منطقی‌تر و آرام‌تر معامله می‌کنیم. همچنین می‌توانید سهام خود را پلکانی بفروشید. در این حالت نیز از هیجانات بی‌مورد جلوگیری می‌شود و می‌توانید بخشی از سهام که در قیمت پایین‌تری خریدید را زودتر بفروشید و مابقی را نیز پله‌ای به فروش برسانید. وقتی از اوج قیمت سهمی اطمینان نداریم می‌توانیم به فروش پلکانی متوسل شویم.


متکی به یک دیدگاه و سهم‌های خاص نباشید
یک معامله‌گر، باید راجع به صنایع اطلاعات کلی داشته باشد و محدود به چند سهم و صنعت نباشد. همچنین باید به‌طور مرتب و مداوم از دیدگاه‌های کارشناسی روز تحلیل‌گران بنیادی و تکنیکی بازار آگاهی پیدا کند. به یک دیدگاه اکتفا نکند و مرتب اطلاعات خود را بروز کند. کل‌نگری باعث می‌شود بتوانید فرصت‌های خوب بازار را شکار کنید و از سوددهی سهم‌های خوب جا نمانید.


حرکت مطابق روند
روش منطقی برای معامله آن است که مطابق با شرایط بازار حرکت کنیم و از فرصت‌هایی که بازار در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده کنیم. حرکت در خلاف جهت بازار، معاملات شمارا با ریسک بالا و احتمالاً ضرر همراه می‌کند. پس بهتر است مطابق با روند بازار پیش برویم و سهم‌های هم سو با رشد بازار را خریداری کنیم.


 محاسبات دقیق کارمزد کارگزاری
اگر کسی بخواهد معاملات کوتاه‌مدت انجام دهد باید حتماً محاسبه‌گر دقیقی داشته باشد و از میزان کارمزد در ترفند‌های خرید و فروش سهام آگاه باشد. هرچه حجم معاملات افزایش یابد، میزان کارمزد نیز افزایش می‌یابد. امروزه در اکثر سیستم‌های معاملات آنلاین یک محاسبه‌گر خودکار وجود دارد که کارمزد کارگزار را محاسبه می‌کند. در کل همه معامله‌گران بایستی این مبالغ را در محاسباتشان لحاظ کنند، چون جزئی از هزینه‌های کار محسوب می‌شود.


هماهنگی با شرایط
یک معامله‌گر حرفه‌ای، خود را با شرایط بازار وفق می‌دهد. این شخص، وقتی بازار، نشانه‌هایی از خروج سهامداری دارد، سهم‌های پرریسک و کوتاه‌مدتی خود را نقد می‌کند و سبد خود را با سهم‌های کم ریسک‌تر تعدیل می‌کند. همچنین وقتی بازار در روند صعودی پیش می‌رود، بخشی از سبد خود را به سهم‌های تهاجمی و پرریسک‌تر اختصاص می‌دهد تا از رشد بازار بهره بیشتری ببرد. در این مهارت، دانش مدیریت ریسک اهمیت زیادی دارد. معامله‌گر ماهر می‌داند، ذات بازار با نوسان همراه است و همیشه شرایط یکسان نیست بنابراین سبد خود را با توجه به شرایط می‌چیند.

افزایش قدرت رصد بازار
یک معامله‌گر موفق، می‌تواند بازار را به‌خوبی رصد کند و فرصت‌ها را در زمان مناسب آن شکار کند. معمولاً، معامله‌گران فهرستی از سهم‌های موردنظر خود را تهیه‌کرده و به‌صورت پیش‌نویس نگه می‌دارند تا در زمان مناسب خریداری نمایند. هرچه شخص بازار را دقیق‌تر رصد کند، قدرت او در تابلو خوانی بیشتر خواهد شد. پیش‌نویسی که معامله‌گران تهیه می‌کنند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

کاندید خرید روز: سهامی که برای خرید در اولین فرصت و یا فردای معاملاتی موردنظر است تا اگر اوضاع مساعد بود برای خرید آن‌ها اقدام نمایید در این لیست جای دهید.
کاندید خرید کلی: سهامی که موردنظر شماست تا در آینده در صورت شرایط مساعد، خریداری نمایید در این لیست قرار دهید.
کاندید صنعت: از هر صنعت یک یا چند سهم برتر را در این لیست جای دهید تا در ساعات معاملاتی هر بار با یک نگاه با این لیست تا هم از وضعیت لحظه‌ای آن صنعت و سهم‌ها در تابلو مطلع شوید و یا اگر سهمی از این لیست، شرایط موردنظر شما برای خرید یا فروش را پیدا کرد بتوانید به‌سرعت اقدام نمایید.

این لیست مدام باید بازنگری و اصلاح شود. امروزه در نرم‌افزار‌های معاملاتی امکان ایجاد این لیست امکان‌پذیر است.

 یافتن پاسخ برای هر ابهامی
یک معامله‌گر ماهر باید پاسخ ابهامات خود را بیابد! او نباید از علل افت‌وخیز بازار بی‌اطلاع باشد و ریزش و خیزش قیمت سهم‌ها برایش مبهم باشد. تجربیات قبلی در این موارد بسیار مفید است. داشتن آگاهی و مطالعه به سهامداران کمک می‌کند در شوک‌های بازار دچار هیجان کاذب نشوند و در صف ترفند‌های خرید و فروش سهام نروند. گاهی باید از منفی‌ها استقبال کنید. در بورس منفی است که فرصت‌های خرید عالی به دست می‌آید. اگر یک معامله حرفه‌ای باشیم از افت بورس به‌اندازه صعود آن استقبال خواهیم کرد.

شناسایی نقش خود در بازار
هر معامله‌گری باید بداند نقشش در بازار چیست؟ برخی رهبر هستند و بقیه سهامداران را با خود همراه می‌کنند. برخی دیگر پیرو هستند و پشت سر حقوقی‌های بزرگ حرکت کرده و رفتار معاملاتی آنان را تعقیب می‌کنند. بازیگرانی که نقش رهبر دارند می‌توانند روند بازار را به‌صورت واقعی یا کاذب شکل دهند، ولی معامله‌گرانی که نقش پیرو دارند اصولاً دنباله‌رو روند‌های ایجادشده هستند. اگر قدرت تشخیص این مورد را نداشته باشید، نظم معاملاتی شما به هم می‌ریزد و نمی‌توانید به‌درستی تصمیم بگیرید و معاملات موفقی داشته باشید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

حرکت هیجانی و عجیب "بورس"

معاون سرمایه گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سرکوب بازار گواهی سپرده سکه به جای تعمیق!

مدیر تحلیل شرکت مشاور سرمایه گذاری مدبران هما در گفتگو با بورس نیوزتاکید کرد:

افزایش نرخ ارز، فرصتی برای رشد دوباره بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
در کل یک قمارباز باید بدونه کی از پای میز قمار بلند بشه
به نظر من اولین چیز در بورس طمع نکردن است