بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
آخرین وضعیت و عملکرد این صندوق بررسی شد؛

بازدهی منفی "صندوق بادرآمد ثابت قابل معامله کمند"

اوراق مرابحه دولتی، منفعت و مشارکت دولتی بیشترین سهم را در میان اوراق مشارکت این صندوق به خود اختصاص داده اند. نرخ این اوراق به طور متوسط معادل ۱۸ درصد است.
کد خبر : ۲۱۹۱۹۸

بازدهی منفی

به گزارش واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس‌نیوز، این صندوق در ماه گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال از منابع مالی خود را از طریق ابطال واحد‌های سرمایه گذاری از دست داده است و ارزش آن به ۲۰ هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال تا پایان اردیبهشت ماه امسال رسیده است.

بازدهی منفی

میزان بازدهی کسب شده صندوق در بازه‌های زمانی مختلف به شرح زیر است:

بازدهی منفی داده‌های جدول بالا مختص به هفته گذشته است.

بازدهی منفی داده‌های جدید ارائه شده در هفته جاری

بازدهی منفی

ترکیب دارایی‌های این صندوق در پایان اردیبهشت ماه شامل ۴۶.۲ درصد اوراق بدهی، ۳۶.۱ درصد سپرده بانکی، ۱۳.۸ درصد سهام و حق تقدم شرکت ها، ۳.۹ درصد سایر دارایی‌ها است.

در بخش سهام، بخش عمده‌ی سرمایه گذاری‌ها در گروه محصولات شیمایی، بانکی و خرده فروشی صورت گرفته است. سهام شرکت‌های بانک پاسارگاد، بانک سینا و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بیشترین سهم را در میان پرتفوی بورسی صندوق به خود اختصاص داده اند.

اوراق مرابحه دولتی، منفعت و مشارکت دولتی بیشترین سهم را در میان اوراق مشارکت این صندوق به خود اختصاص داده اند. نرخ این اوراق به طور متوسط معادل ۱۸ درصد است.

سپرده‌های بانکی این صندوق در بخش مهی از آن متعلق به سپرده‌های نزد بانک آینده است که ۱۶.۸ درصد از کل منابع صندوق را به خود اختصاص داده است. با توجه به شرایط عملیاتی این بانک، به نظر می‌رسد که یکی از ریسک‌های اصلی این صندوق، سپرده گذاری یک ششم از منابع آن در بانک آینده باشد.

بانک‌های ملی، صادرات و شهر سایر بانک‌هایی هستند که منابع بانک در آن‌ها سپرده گذاری شده است.

بازدهی منفی

جوابیه شرکت سبدگردان کاریزما

طی دو گزارش متوالی به تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه و دوم خرداد ماه اقدام به انتشار گزارشاتی درخصوص صندوق کمند نموده که این گزارش‌ها با کمی کج‌نگری نسبت به این صندوق‌ تنظیم شده بود.

صندوق با درآمد ثابت کمند یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت در بازار سرمایه کشور بیش از هشت ماه از تکمیل سقف واحدهای صندوق می گذرد و تا لحظه فعلی مجوزی برای افزایش سقف با وجود درخواست‌های مکرر مدیر صندوق هنوز صادر نشده است.

بازدهی تقسیم شده صندوق با درآمد ثابت کمند تقریباً به طور متوسط طی یک سال گذشته در هر ماه حدود ۲۲ درصد بوده که درآخرین تقسیم سود آن نیز حدود ۲۳ درصد تقسیم نموده است.

هیچگونه ابطال و خروج منابع از صندوق صورت نگرفته و تمامی دارندگان بازدهی تقسیمی را در ۱۶ مهرماه دریافت نمودند اما شاید بازدهی کوتاه مدت و کمتر از یکماه برخی از دارندگان به دلیل معاملات در بازار کمتر یا حتی خیلی بیشتر از این ارقام شود.

بازارگردان و مدیر صندوق هیچ نقشی در این مورد و نوسانات بازدهی حاصل از معاملات افراد ندارند، چرا که هیچ گونه واحدی برای عرضه وجود ندارد و خود بازار خریداران جدید و دارندگان قبلی قیمت را مشخص می نمایند. در صورتی که واحدهای صندوق قابل عرضه باشد و افزایش سقف اخذ گردد قاعدتاً مدیر صندوق و بازارگردان قیمت را کنترل که به صورت روز شمار تمامی دارندگان عایدی داشته باشند.

در حال حاضر تمام صندوق های قابل معامله وضعیت مشابه صندوق کمند دارند و قیمت بالاتر از سود تقسیمی ماهانه معامله می شود. در ترکیب دارایی این صندوق هم هیچگونه اوراق اسناد خزانه وجود ندارد و اکثریت اوراق دولتی و بخش خصوصی می باشد.

بازدهی صندوق منفی نبوده و به طور متوسط بازدهی صندوق ۲۲ درصد بوده و در مورد معاملات به صورت کوتاه مدت شاید برخی از افراد بازدهی کمتر یا بیشتری را برای دوره‌های کوتاه چند روزه داشته باشند.

حجم سپرده‌های صندوق نزد بانک آینده حدود ۵ درصد می باشد که در مورد شرایط مساعد و یا نامساعد عملیاتی بانک نیز به نظر می رسد که این قضاوت عجولانه ای از سمت سایت مذکور بوده و بانک آینده جزء معدود بانک هایی بوده که همیشه پرداخت های صندوق را با هر حجمی و در هر زمانی به موقع انجام داده است.

مشخص نمودن وضعیت عملیاتی این بانک برای ما هم کار دشواری است.

در بانک شهر نیز هیچگونه سپرده ای وجود ندارد اکثر سپرده های بانک نزد بانک های ملی صادرات و پاسارگاد می باشد .

با تشکر
شرکت سبدگردان کاریزما

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی حیدرزاده
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
چرا به خودتون اجازه کارشناسی و تهیه خبر در خصوص مسئله پیچیده ای مثل صندوق های با درآمد ثابت میدید؟! کل تحلیلتون اشتباه است.