بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

استارتاپها و ابهام ارزش گذاری در بورس

ارزش گذاری شرکت های استارتاپی با ابهامات زیادی همراه بوده و احتمال ایجاد حباب در بازارهای مختلف زیاد است.
کد خبر : ۲۱۹۹۱۵

استارتاپها و ابهام ارزش گذاری در بورس

 

 

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در بررسی "ارزش گذاری شرکت های استارتاپی در بورس" به بورس‌نیوز گفت:  "امید به رشد" یکی از ویژگی های شرکت های فعال مبتنی بر فناوری بوده و در ضرایب ارزش گذاری نیز امید به رشد بالایی برای این شرکت ها در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی این شرکت ها می توان به جریانات نقدی ایجاد شده برای سهامداران اشاره داشت که میزان بالایی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح  کرد: عموما شرکت های استارتاپی برای حفظ چابکی مالی و عکس العمل سریع نسبت به شرایط، ترجیح می دهند به جای تقسیم سود نقدی، میزان نقدینگی در  شرکت را حفظ کرده و به سرمایه گذاری های مجدد در حوزه های جدید اختصاص دهند؛ به همین دلیل روش‌های مبتنی بر جریانات نقدی یا سود تقسیمی رایج در شرکت های عادی، درون شرکت های استارتاپی به چشم نمی‌خورد.

سوری به شرکت های بزرگ استارتاپی دنیا مانند گوگل و اپل اشاره و اظهار کرد: چنین شرکت هایی معمولا سود تقسیمی بالایی نداشته و آنچه که در نظر گرفته می شود بحث سهم بازار و رشد این شرکت هاست که مبنای ارزش گذاری محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه ارزش گذاری اینگونه شرکت ها را با ابهامات زیاد دانست و گفت: احتمال ایجاد حباب در بازارهای مختلف زیاد است. برای مثال معروفترین این بحران ها"حباب دات-کام" در آمریکا بود که تمام شرکت های اینترنتی که دامنه ای داشتند با استقبال شدید مواجه شده و قیمت آنها شاید تا چند برابر ارزش ذاتی که تحلیل گران پیش بینی کرده بودند افزایش یافت.

وی خاطر نشان کرد: در نظرسنجی کسانی که در" دره سیلیکون"(Silicon Valley) اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند نکته ای به چشم می خورد؛ به جای ورود جریان های نقدی مثل سود تقسیمی برای سهامدار، ارزش گذاران به سراغ جریانات نقدی آزاد شرکت یا جریانات نقدی آزاد سهامداران می روند چرا که جریانات نقدی آزاد شرکت به طور معمول کاربرد بیشتری داشته و جریانات نقدی که در شرکت ایجاد می شود در غالب سود تقسیمی قرار نمی گیرد.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرکسب و کار‌های نوین اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

ارزش گذاری سنتی، مانعی برای ورود استارتاپ‌ها به بورس

معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

غول‌های استارت‌آپی در پارکینگ "بورس"

مشاور فناوری اطلاعات و نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آغاز تحولی عظیم با احراز هویت الکترونیکی

ارسال نظر