بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به عنوان بزرگترین کارخانه تولید موتور در کشور با توجه به چالش کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو‌ها توانسته ساخت موتور‌های خودرو را مطابق با آخرین استاندارد‌های جهانی آلایندگی و کیفیت، به دست متخصصان بومی آغاز کند. این دستاورد در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش چشمگیر مصرف سوخت و آلایندگی احتراق با راندمان حداکثری به عنوان اولین تولید کننده داخلی به وقوع پیوسته و نخستین قرارداد طرح تولید قوای محرکه کم مصرف در خودرو‌های داخلی و جایگزینی با خودرو‌های فرسوده در قالب طرح‌های ماده ۱۲ قانون رقابت پذیر میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت تیوان منعقد شده است.
کد خبر : ۲۲۳۹۸۱

به گزارش بورس نیوز،ساسان کاظمی نژاد مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام این خبر اظهار داشت: انعقاد این قرارداد با شرکت تیوان تا سقف بازپرداخت ۶۵/۶ میلیون دلار خواهد بود و شامل تولید ۱۰۰ هزار دستگاه قوای محرکه کم مصرف می‌باشد که این شرکت متعهد شده تا قراردادی جانبی با یکی از شرکت‌های خودروساز جهت نصب موتور‌های کم مصرف بر روی خودرو‌های داخلی و جایگزینی با ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده داشته باشد.
وی افزود: در این طرح به ازای تولید هر دستگاه قوای محرکه کم مصرف و نصب آن روی خودروی داخلی یک دستگاه خودروی سواری با عمر بالا (اولویت خودرو‌های عمومی) اسقاط و از رده خارج خواهد شد و هدف از اجرای این طرح جایگزینی ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده با خودروی کم مصرف است که تا سال ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد و بازپرداخت صرفه جویی حاصل از اجرای آن تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت. سقف بازپرداخت برای اجرای این طرح معادل ۳۲۸ میلیون دلار برآورد شده است که به ازای هر خودرو ۶۵۶ دلار طی ۵ سال به تیوان پرداخت خواهد شد.
ساسان کاظمی نژاد تأکید کرد: متوسط میزان مصرف سوخت در خودرو‌های تولیدی فعلی، ۷ تا ۵/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با اجرای این طرح به ۴ تا ۵/۴ لیتر کاهش می‌یابد و بازپرداخت به سرمایه گذاران از محل صرفه جویی انجام شده ۳ تا ۵/۳ لیتری انجام طرح خواهد بود.
مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی در ادامه افزود: با اجرای کامل این طرح ۲ میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد و به موجب آن ۲/۴ میلیون تن از انتشار دی اکسید کربن کاسته می‌شود و منابع حاصل از صرفه جویی پس از تأیید شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به سرمایه گذاران عامل صرفه جویی مجری طرح یا شرکت‌های داخلی تولیدکننده موتور کم مصرف در بازه‌های زمانی سه ماهه و در مدت ۵ سال تخصیص خواهد یافت.
گفتنی است شرکت توسعه قوای محرکه تیوان با استفاده از توانمندی‌های داخل، به دنبال اجرای طرح تولید موتور‌های کم مصرف تک سیلندر با میانگین قدرتی بین ۸۵ تا ۱۴۳ اسب بخار برای رسیدن به اهداف کلان همچون مصرف سوخت کم‌تر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و سطح آلایندگی یورو ۶ است که همکاری و مشارکت قطعه‌سازان بزرگ کشور و با تلاش یک شرکت فناور داخلی در قالب طرح کلان ملی فناوری و نوآوری به ثمر رسیده است و در نیمه دوم سال جاری به تولید انبوه می‌رسد. این اقدامات در شرایط تحریم‌های ظالمانه بین المللی بیانگر رویکرد هوشمندانه گروه بهمن در مقابله با تحریم‌ها به شمار می‌رود.
تیوان ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار موتور در سال را داراست که با توجه به میانگین تولید سالانه یک میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو، می‌تواند پاسخگوی نیمی از نیاز خودروسازان باشد. این موتور مطابق با آخرین فناوری روز دنیا طراحی شده است و تولید آن سبب ایجاد جهش سه دهه‌ای فناوری تولید موتور خودرو در داخل کشور می‌شود.
موتور کم مصرف و پرقدرت تیوان دارای وجه تمایز برجسته‌ای با انواع موتور‌های موجود در بازار خودرو است و مشابه آن تا کنون در هیچ یک از خودرو‌های تولید داخل کشور تولید و استفاده نشده و به روز بودن فناوری موتور یاد شده، سبب تسهیل و ایجاد زمینه تولید خودرو‌های هیبریدی در داخل کشور و لحاظ شدن نیازمندی‌های فنی در طراحی است که با توجه به سطح آلایندگی موتور یورو ۶، به کارگیری این موتور نقشی اساسی در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و بهبود کیفیت هوا در کلانشهر‌ها خواهد داشت.
تأمین تمامی قطعات اصلی موتور مانند بلوک، سیلندر، شاتون و ... توسط سازندگان داخلی انجام می‌شود و تولید موتور در سال اول که مقرر بود با ۶۵ درصد ساخت داخل آغاز شود، با سرمایه گذاری مضاعف در توانمندسازی و ارتقاء فناوری قطعه سازان داخلی، شروع تولید این محصول با ۸۵٪ خوکفایی همراه است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر