بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
سهم‌های پالایشی به دلیل قرار گرفتن در صندوق واسطه گری مالی دوم (دارا دوم) این روز‌ها مورد استقبال بازار قرار گرفته اند. به همین دلیل میخواهیم نگاهی اجمالی برظرفیت تولید، ارزش بازاری، میزان تولید و فروش و درآمد فروش چهار شرکت پالایش نفت اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز داشته باشیم.
کد خبر : ۲۲۴۴۵۰
نگاهی اجمالی بر شرکت‌های پالایش نفتی
به گزارش بورس نیوز شرکت پالایش نفت اصفهان دارای ظرفیت تولید ۳۷۵ هزار بشکه در روز می‌باشد که با نماد شپنا در بازار بورس معامله می‌شود و بزرگترین شرکت پالایش نفت ایران می‌باشد. این شرکت دارای ۵۱، ۰۰۰ میلیون سهم می‌باشد. قیمت این سهم در تاریخ ۷ /۰۵/ ۹۹، ۴۹، ۸۱۰ ریال معامله شد؛ بنابراین ارزش بازاری این شرکت در تاریخ مذکور حدود ۲,۵۴۰,۳۱۰ میلیارد ریال می‌باشد. در جدول زیر ارزش بازاری سه شرکت پالایشی دیگر را با ارزش بازاری شرکت پالایش نفت اصفهان مقایسه میکنیم.
نگاهی اجمالی بر شرکت‌های پالایش نفتی
شرکت پالایش نفت بندر عباس با ظرفیت تولید ۳۱۳ هزار بشکه در روز در تاریخ مذکور دارای ارزش بازاری ۱,۶۴۹,۲۷۳ میلیارد ریال می‌باشد. ظرفیت تولید شرکت پالایش نفت بندرعباس حدود ۸۳ درصد ظرفیت تولید پالایش نفت اصفهان می‌باشد و ارزش بازاری آن حدود ۶۴ درصد ارزش بازاری این شرکت می‌باشد. همچنین ظرفیت تولید پالایش نفت تهران و تبریز به ترتیب حدود ۶۲ و ۲۹ درصد ظرفیت تولید شرکت پالایش نفت اصفهان می‌باشد و ارزش بازاری ان‌ها بترتیب ۸۹ و ۲۶ درصد ارزش بازاری پالایشگاه نفت اصفهان می‌باشد. در جدول زیر میزان تولید، فروش و درامد فروش این چهار شرکت پالایش نفت ایران برای سه ماهه نخست سال ۹۹ با سه ماهه نخست ۹۸ با هم مقایسه شده است.
نگاهی اجمالی بر شرکت‌های پالایش نفتی
همچنین سودخالص هر سهم شرکت پالایش نفت اصفهان در سه ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۳۱۵ ریال می‌باشد که نسبت به سه ماهه اول سال ۹۸ حدود ۸ درصد افت داشته است. سودخالص هر سهم پالایش نفت بندرعباس، تهران و تبریز در سه ماهه نخست سال ۹۹ بترتیب ۳۱۱، ۱۸۳ و ۳۲۳ ریال می‌باشد که نسبت به سه ماهه سال ۹۸ بترتیب ۳۹، ۴۶ و ۳۱ درصد افت داشته اند.
 
کاری از فاطمه گرامی نیا_کارشناس سرمایه گذاری شرکت پیشرو توسعه اقتصادی پردیسان
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد ۱۸.۵ درصدی عرضه لوب کات در بورس‌کالا رقم خورد؛

افت حدود ۶ درصدی نرخ فروش وکیوم باتوم "شتران"

عملکرد این پالایشگاه اصفهانی در بورس‌کالا بررسی شد؛

رشد ۱۲درصدی نرخ فروش وکیوم باتوم "شپنا"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
معین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
شپنا بنزین را با هزینه حمل کمتری در داخل کشور بفروش می رساند . و کمتر به صادرات وابسته است . که نرخ ارزان نفت و تحریم ها و ... بر روی آن اثری ندارد . مکان پالایشگاه هم مهم است و در جایی امن است . و یکی از امن ترین پالایشگاه های ایران در زمان جنگ است . زمان تخلیه مواد داخل لوله و مخزن آن در زمان حادثه بسیار کمتر از پالایشگاه دیگر است که این موضوع در قیمت گذاری یک پالایشگاه مهم است .
یعقوب پناهی آزاد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۳
مثل همیشه مطالب کامل