بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کار شناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

درسی که بازار سرمایه به دلواپسان آموخت ...

اعتقادی به توقف رشد بازار سرمایه و نزول این بازار ندارم و تصور می کنم روند صعودی بازار سرمایه با شتاب کمتر، تداوم خواهد داشت.
کد خبر : ۲۲۴۷۳۸

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس روز گذشته با شکستن مقاومت ۲ میلیون واحدی، رکوردی بی نظیر از خود بر جای گذاشت.

درسی که بازار سرمایه به دلواپسان آموخت...

نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: مشابه اتفاقاتی که این روزها بازار سرمایه با آن کلنجار می رود، در محدوده شاخص یک میلیون واحدی هم تجربه شد.

آن زمان هم اتفاقات و رویدادها به نحوی بود که تصور می شد شاید رشد بازار سرمایه متوقف شود؛ ولی شاخص کل بعد از شکست مقاومت یک میلیون واحدی با اتفاقا با سرعت بیشتری رشد کرد و اکنون، از مرز ۲ میلیون واحدی هم فراتر رفته است.

وقتی سهامداران القا می کنیم که سهم ها، حباب دارند و نباید پول شان را تبدیل به سهام کنند. در چنین شرایطی، سرمایه گذاران می بایست پول خود را در کدام بازار سرمایه گذاری کنند؟ سرمایه گذاری در حوزه ارز و سکه که قطعا برای اقتصاد کشور، مضر است.

وی افزود: نمی توان گفت بازی بورس به پایان رسیده و شاخص بورس بیش از این، رشد نخواهد کرد. تا وقتی وضعیت تورم و بازار ارز و اقتصاد کشور اینطور باشد، از تب و تاب بورس هم کاسته نخواهد شد؛ ولی با توجه به اینکه به نظر می رسد ثبات ارزی در پیش خواهیم داشت، انتظار می رود بعد از این، سرعت رشد بازار سرمایه هم ملایم تر باشد. اما اعتقادی به توقف رشد بازار سرمایه و نزول این بازار ندارم و تصور می کنم روند صعودی بازار سرمایه با شتاب کمتر، تداوم خواهد داشت. هیجان بازار سرمایه ناشی از هیجان اقتصاد کشور است و در صورت فروکش کردن هیجان اقتصاد کشور، بازار سرمایه هم روند ملایم تری در پیش خواهد گرفت.

خاندوزی در ادامه گفت: گزارش های تولید و فروش شرکت ها با افزایش نرخ ارز، بهبود یافته و اکثر شرکت ها گزارش های مناسبی ارائه کرده اند و اگر روند مثبت تولید و فروش شرکت ها تداوم داشته باشد، اتفاق خوشایندی برای بازار سرمایه خواهد بود و این فرصتی برای این بازار است. البته بازار سرمایه با یک وجه منفی هم مواجه شده و آن، تضاد فکری در مورد بازار سرمایه است. عده ای با رشد بازار سرمایه، احساس خطر می کنند.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه تصمیماتی هم که در مورد بازار سرمایه اتخاذ می شود، تصمیمات یکپارچه و دقیق و به منفعت بازار نیست. امیدواریم در مرحله دوم آزادسازی سهام عدالت، شتابزدگی عمل نشود و این فرآیند به بهترین شکل ممکن مدیریت شود‌. در این باره، یک تجربه تلخ هم داریم.

. همه ما قبول داریم ارزش بازار برخی شرکت ها، غیر منطقی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با دغدغه های اشخاصی که نگران رشد بازار سرمایه بوده و اصرار به وجود حباب در این بازار دارند اظهار کرد: َ"حباب" باید در یک بستر اقتصادی تعریف شود. در شرایط تورمی که تورم رو به افزایش بوده و نرخ ارز، شیب افزایشی دارد، به سهامداران القا می کنیم که سهم ها، حباب دارند و نباید پول شان را تبدیل به سهام کنند. در چنین شرایطی، سرمایه گذاران می بایست پول خود را در کدام بازار سرمایه گذاری کنند؟ سرمایه گذاری در حوزه ارز و سکه که قطعا برای اقتصاد کشور، مضر است. نرخ سود سپرده های بانکی هم منفی است و با تورم ۳۵ تا ۴۰ درصدی، سود ۱۵ درصدی سپرده های بانکی اصلا جذاب نیست. بنابراین باید سرمایه گذاران را به سمت بازار سرمایه یا مسکن یا خودرو سوق داد. موافق سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه طلا نیستم؛ چرا که در صورت رشد بازار ارز و سکه، بازار سرمایه به خاطر نسبت های اهرمی، رشد بیشتری کرده و بازدهی بازار سرمایه بالاتر از بازدهی بازار ارز و سکه خواهد بود.

وی اضافه کرد: این نگرش هم صحیح نیست که ارزش بازار شرکت های داخلی را با شرکت های بین المللی مقایسه کنیم و بعد ادعا کنیم بازار املاک، حباب ندارد؛ در حالی که قیمت املاک در کشور ما با کشورهای اروپایی برابری می کند! اگر فرض حباب در بازار سرمایه را بپذیریم، باید قبول کنیم که تمام بازارهای کالایی ما هم حباب دارند. همه ما قبول داریم ارزش بازار برخی شرکت ها، غیر منطقی است؛ ولی این ارزش غیر منطقی با حباب متفاوت است. یا مثلا نمی توان P/E کنونی بازار سرمایه را با نسبت P/E سال های گذشته مقایسه می کنند که این روش هم برای ارزیابی سهام شرکت ها، صحیح نیست‌. اگز در سال های قبل نسبت P/E بازار سرمایه عدد ۵ بوده، به این معنا نیست که این نسبت باید همواره همان ۵ بماند و نسبت های بالاتر از این، پذیرفتی نیست. چنین مبناهایی در تجزیه و تحلیل بازارهای موازی از جمله بازار املاک، کاربرد ندارد. یا مثلا در سال های گذشته، بازدهی اوراق بدهی با در نظر گرفتن نرخ تورم، منفی بوده و حالا هم ابزاری برای سرمایه گذاران تعریف نشده که امروز توقع داشته باشیم مردم از رفتار عقلایی اقتصادی پیروی کنند.

نگاه فعالان بازار به هلدینگ ها مثبت تر خواهد شد.

خاندوزی تاکید کرد: بازار سرمایه هر روز به فعالان این بازار، درس جدیدی می دهد و روند این مدت، به اشخاص بدبین به رشد بازار سرمایه، این درس را داد که مخالفت با جریان نقدینگی و نادیده گرفتن برخی واقعیت های اقتصادی، باعث می شود پیش بینی های این دوستان محقق نگردد. شاید سرعت رشد بازار سرمایه و ارزش بازار بعضی شرکت ها، منطقی نبوده؛ ولی نباید فراموش کرد شاخص بورس به رغم تورم در کشور، ۴ سال متمادی رشد نکرده (سال های ۹۳ تا ۹۶) و این موضوع توسط بعضی تحلیلگران نادیده گرفته می شود‌.

وی درخاتمه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: به نظر می رسد نگاه فعالان بازار به هلدینگ ها مثبت تر خواهد شد. در میان گروه های مختلف بازار، شرکت های سنگ آهنی و معدنی شرایط بهتری دارند. پتروشیمی ها هم هنوز قابلیت هایی برای رشد دارد‌. گروه های پالایشی و خودرویی با توجه به بازدهی اخیر، احتمالا در مقطعی، رشد کمتری نسبت به سایرین خواهند داشت؛ اما دوباره مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

حجم منفی بازار و اتفاقات خوب پیش رو

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

انفعال دولت در اجرای اصل ۴۴

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

رنگ باختن روش‌های معقول تحلیل "بورس" با افزایش قیمت‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

لیدری‌های آینده از نوع پالایشی‌ها و سیمانی‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
ساده اید؟! دلواپسان شناخته شده اند و ماهیت بورس را می شناسند ولی منظور دیگری دارند، یعنی مسئولی فکر کرده بازار را به عمد پایین بکشد که دلواپسان ماهیت فراز و نشیب بورس را بشناسند؟ که در این صورت سادگی کرده اند. حالا به عمد جشن شادی برای دست اندرکاران شبکه های من و تو و ایران اینترنشنال ساخته اند. راستی دیشب من و تویی های ... فریاد ترکیدن حباب بورس سرداده بودند، واقعا آنها راستگویند یا کسی در داخل مملکت همراهی شان می کند؟ واقعا ریزش هماهنگ و تقریبا یکپارچه بازار جای سوال ندارد؟
Dfgyhj
Germany
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
البته باید افزود که دولت هم داره تو این بازار کلاه برداری میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
سهام گروه سایپا در بین تمام سهام کمترین رشد را داشته اند هر کس باور ندارد قیمت سهام سایپا در فروردین 95 و حالا را مقایسه کند با هر سهمی از هر گروهی..
ناشناس
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
سایپا افزایش سرمایه داده خودتو برای دیگران نخندون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
دیگه اگه شما این همه از بازار تعریف نکنید کی تعریف کنه. کم نخوردید که ماشالله.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
منظورش این بود خودرو بخرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
جناب خاندوزی هم میدونن دارن توجیه های بی اساس میکنن
آقا کجای تاریخ و جهان بوده سهمی در عرض چندین ماه ۲۰ برابر ۴۰ برابر قیمت بشه اونم سهم زیان ده و کپک زده .طلا که طلاست یک دهم این غلطو نکرده .
همه تولیدی ها کسب و کارها ی حتی در آمد زا تعطیل میکنن بیان بورس این یعنی سر بریدن اقتصاد مملکت
ای سواره نظام و پیاده نظام لشکر یزید و عمر وعاص اقتصاد ایران نفرین بر شما .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷
بورس نیوز با شرف چرا نظرات منو تایید نمیکنی؟