بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
به نظر می‌رسد که در حال حاضر و با توجه به ثبات قیمت ارز و عدم رشد مجدد قیمت کالا‌ها، محرک رشد قیمتی در بازار سرمایه صرفا در برخی شرکت‌های خاص وجود دارد.
کد خبر : ۲۲۴۸۱۳

محرک رشد قیمتی در نمادهای خاص

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس همان گونه که پیش بینی می‌شد پس از عبور موقت از مرز ۲ میلیون واحدی مجددا به زیر این کانال برگشت و با کاهش ۱۸ هزار واحدی به یک میلیون و ۹۹۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز افت اندکی را تجربه کرد و ۵۲۵ هزار و ۸۸۷ واحد رسید که در حدود یک هزار واحد کاهش را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد.

دیروز شاهد ادامه کلافه کننده مشکلات هسته معاملات بودیم. این مشکلات تا حدی جدی بود که معاملات فرابورس تا ساعت ۱۱ قبل از ظهر صورت نگرفت و معاملات نماد‌های فرابورسی تا ساعت ۱۴ تمدید شد. این معضلات منجر به افت ارزش معاملات شد و در حالی که میانگین ارزش معاملات در روز‌های اخیر به ۲۸۰ هزار میلیارد ریال رسیده بود، به ۲۱۰ هزار میلیارد ریال کاهش یافت.

دیروز شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین در دو نماد لیدر گروه بانکی یعنی "خودرو" و "خساپا" بودیم. اکثر نماد‌های گروه پالایشگاهی نیز صف‌های فروش تقریبا سنگینی را تجربه کردند. لیدر‌های گروه فلزات اساسی یعنی فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران نیز با صف فروش به کار خود پایان دادند و در گروه بانکی نیز دو نماد پربیننده آن یعنی تجارت و صادرات در درصد‌های منفی و صف فروش به کار خود پایان دادند و این در حالی بودند که برخی دیگر از نماد‌های گروه بانکی همچون ونوین، سامان و وگردش با صف خرید به کار خود پایان دادند.

سیاست و اقتصاد کلان

علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران نیز در واکنش به اختلال هسته معاملات و تدبیر سازمان بورس برای حل این چالش گفت: برای رفع مشکلات در سامانه معاملات به زودی تغییراتی بنیادین انجام می‌دهیم. سهام حاضر در بازار بورس تهران به واسطه تراکنش‌های زیاد و مشکلات سامانه در کوتاه مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله می‌شوند.

به گفته صحرایی، در این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش گیری می‌شوند. بخشی از معاملات در زمان زودتر شروع می‌شود از سوی دیگر، صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده‌اند و چند صنعت دیگر هم در زمان دیگری که حدوداً تا ساعت ۱۵ طول می‌کشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفاً برای یک دوره کوتاه مدت است. مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: در تصمیمی دیگر همان طور که در سال ۹۷ هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته‌ایم و به زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکت‌های حاضر در بازار سهام فعال می‌شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی خبر خروج سهام شرکت خودروسازی سایپا از صندوق‌های ETF را تکذیب کرد. برخی شایعات در روز گذشته حاکی از این موضوع بود که به دلیل برخی مشکلات، نماد خساپا از فهرست شرکت‌های قابل واگذاری دولت در قابل صندوق‌های قابل معامله خارج شده است. با این حال، همچنان دولت برنامه مشخصی در خصوص پذیره نویسی صندوق‌های قابل معامله دارا دوم و سوم ندارد و صرفا برخی اشخاص مسئول در برخی اوقات و به بهانه‌های مختلف تعویق چندباره این واگذاری‌ها را اعلام می‌کنند. برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که احتمال استقبال نزدیک به صفر سرمایه گذاران نسبت به این صندوق‌ها با توجه به رشد فوق حبابی قیمت سهام تشکیل دهنده آن ها، از جمله دلایل تعلل دولت در واگذاری آن‌ها است. از سوی دیگر برخی نیز بر این عقیده هستند که در صورت واگذاری این صندوق‌ها و شروع پذیره نویسی، محرک رشد قیمتی خاصی در گروه‌های مورد اشاره در صنایع پالایشی و خودرویی و فلزی وجود نخواهد داشت و برخلاف میل وزارت اقتصاد و دولت روحانی شاهد ترکیدن حباب قیمتی گروه‌های ذکر شده خواهیم بود.

در جریان معاملات بورس کالا، امروز شاهد عرضه در حدود ۱۳۰ هزار تن اسلب در این بورس خواهیم بود. مقادیر عرضه شمش تا زمان تنظیم این گزارش نهایی نشده است. با این حال شاهد معقول شدن عرضه‌ها در بورس کالا در زمینه مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های نورد فولاد خواهیم بود و به نظر می‌رسد که در صورت ثبات عرضه‌ها در حجم‌های منطقی شاهد افت قیمت‌ها در بازار این محصولات باشیم.

بازار امروز
برای بازار امروز افت تقریبا محسوس قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار یعنی پالایشی ها، خودرویی‌ها و فلزات را انتظار داریم. به نظر می‌رسد که در حال حاضر و با توجه به ثبات قیمت ارز و عدم رشد مجدد قیمت کالا‌ها، محرک رشد قیمتی در بازار سرمایه صرفا در برخی شرکت‌های خاص وجود دارد و کلیات بازار با اصلاح قیمتی مواجه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر