بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
به نظر می‌رسد که بازار امروز نیز شرایط نوسانی مشابه با روز شنبه را داشته باشد.
کد خبر : ۲۲۴۶۵۳

در آستانه حضور بازار در مرز ۲ میلیون واحدی

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد دو نیمه متفاوت در بازار سرمایه بودیم. در نیمه نخست بازار شاهد جمع آوری صف‌های فروش و مثبت شدن روند بسیاری از سهام شرکت‌های بزرگ بودیم. این در حالی روی داد که مشکلات سیستم معاملاتی به میزان کلافه کننده‌ای رسیده و شاهد توقف‌های پیاپی نماد‌ها توسط مسئولین بازار بودیم.

به نظر می‌رسد که تنها توانایی و خلاقیت این عزیزان که درآمد‌های شرکت‌های آن‌ها و حقوق‌های چند ده میلیونی ماهانه آن‌ها زبانزد خاص و عام است، بستن نمادها، تحمیل ریسک و زیان به سهامداران و مجددا باز کردن و توقف سریع نماد‌ها بوده و امیدواریم روزی در بازار سرمایه افراد متولی به نهاد مشخصی پاسخگو باشند و امیدواریم روزی سازمان بورس به جامعه اعلام کند که سود‌های چند صد میلیارد تومانی خود را در چه بخش‌هایی و به چه صورت هزینه می‌کند؟

در نیمه دوم بازار شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم و بسیاری از صف‌های خرید عرضه شد و برخی از نماد‌های بزرگ همچون بانک صادرات صف فروش را نیز تجربه کردند. به این ترتیب در پایان معاملات دیروز شاخص کل با رشد بیش از ۳ درصدی به یک میلیون و ۹۶۱ هزار واحدی رسید.

شاخص کل هم وزن رشد کمتری را تجربه کرد و با ۱۰.۹۳۶ واحد افزایش که معادل ۲.۱ درصد بوده به ۵۱۸ هزار و ۲۱۷ واحد رسید.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۲۳۷ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

سخنگوی گمرک گفت: حجم تجارت خارجی ایران در ۴ ماه اول امسال به ارزش ۱۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار رسید که از این میزان به ارزش ۸ میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار سهم صادرات و ۱۰ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار سهم واردات است. در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹ میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر ۳۰ میلیون و ۲۸۵ هزار تن و به ارزش ۸ میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با بیش از ۲۴ درصد کاهش به رقم ۱۰ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار و به وزن ۱۱ میلیون و ۷۹۳ هزار تن رسیده است.

به نظر می‌رسد که مشکلات ناشی از کرونا و بسته شدن مقطعی مرزها، علت اصلی کاهش صادرات غیرنفتی کشور در این ۴ ماه بوده و انتظار می‌رود که با بازگشایی‌های صورت گرفته در ماه‌های پیش رو شاهد رشد صادرات کشور باشیم.

در خبری دیگر از اقتصاد کلان کشور، شورای فقهی بانک مرکزی سقف نرخ اوراق ودیعه بانک مرکزی را معادل نرخ تورم سالیانه لحاظ کرده است. با این حال برخی خبر‌ها حاکی از آن است که نرخ سود پیشنهادی بانک مرکزی برای اوراق ودیعه ۲۲ درصد است. لازم به ذکر است که بانک مرکزی قرار است در جهت کنترل نقدینگی کشور و بهبود وضعیت پایه پولی کشور، اوراق ودیعه با سررسید دو ساله را در بازار پول منتشر کند. در صورت اجرایی شدن انتشار این اوراق، انتظار رشد مجدد نرخ مورد انتظار بازار سرمایه و افزایش نرخ بدون ریسک در بازار سرمایه را خواهیم داشت که می‌تواند منجر به اصلاح نسبت قیمت به درآمد نیز شود.

در خبری از گروه محصولات فلزی، بهره‌برداری از فاز دوم شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با ظرفیت تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن در سال با موفقیت انجام شد. ظرفیت فاز دوم، معادل ظرفیت فاز نخست فولاد کاوه جنوب کیش است. با بهره برداری کامل از این خط، ظرفیت تولید شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به ۲.۴ میلیون تن شمس در سال ارتقاء یافته و این شرکت به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش فولادی در کشور تبدیل شد.

در خبری دیگر از گروه فلزات اساسی، هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان، افزایش سرمایه ۳۵.۸ درصدی این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را تصویب کرد. انجام این افزایش سرمایه منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب در مجمع عمومی فوق العاده سهامداران این شرکت است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار امروز نیز شرایط نوسانی مشابه با روز شنبه را داشته باشد. با این حال، به نظر می‌رسد که مجددا که در آستانه حضور بازار در مرز ۲ میلیون واحدی قرار گرفته ایم، قدرت فروشندگان بیشتر خواهد بود و روند کلی بازار را نزولی و در گروه‌های پیشرو با افزایش بیشتر عرضه‌ها پیش بینی می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر