بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دلایل ریزش ادامه دار بازار

فعال بازار سرمایه گفت: قبل از ریزش‌ها باید ناظر، سازمان و مابقی ارکان به این موضوع فکر می‌کردند در حالی که فقط به فکر عرضه بیشتر، دستکاری، اعمال سلیقه در بازگشایی‌ها و دخالت‌های موثر در قیمت گذاری بودند و این رویه را ایجاد کردند.
کد خبر : ۲۲۶۰۳۶

دلایل ریزش ادامه دار بازار/ از دخالت در قیمتگذاری تا اعمال سلیقه در بازگشایی هامحمدکاظم مهدوی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در پاسخ به تاثیر حقوقی‌ها در منفی شدن بازار و ترغیب سهامداران حقیقی به خروج از بازار با گذاشتن اوردر‌های ابتدای صبح بازار، اظهار کرد: چنین برداشتی از این موضوع ندارم و این تئوری توهم توطئه است.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا افزود: اینکه حقوقی‌ها عرضه سهام خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند تا موجب اثرگذاری بر بازار شوند نمی‌توان قضاوتی در این باره کرد.

وی گفت: به طور طبیعی هر شخص حقیقی و حقوقی به طور طبیعی اختیار اموال و سهام خود را دارد یعنی اگر احتمال ریزش می‌دهد سهام خود را واگذار کند و یا بخرند، اما اگر دلایلی وجود دارد که افرادی از این طریق به دنبال تضعیف بورس هستند نهاد‌های نظارتی می‌توانند آن را بررسی کنند.

مهدوی در واکنش به صحبت‌های رییس دفتر رییس جمهور مبنی بر اینکه حقوقی‌ها اجازه فروش سهام ندارند، بیان کرد: در این باره دستورالعملی ابلاغ نشده و در حد صحبت بوده همین امروز نیز سهام عدالت فروش رفته هر چند تماس گرفته شد که فروش را حذف کنیم.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا تصریح کرد: نمی‌توان اظهارات رییس دفتر رییس جمهور اظهار نظری کرد وی اطلاعات زیادی از بازار ندارد و حتی صحبت هایشان در راستای تضعیف بازار بوده در واقع دوستی خاله خرسه بوده فکر نمی‌کنم آگاهی ایشان یا حتی رئیس‌جمهور از بازار در حدی باشد که قضاوت یا راهنمایی کنند یا هدف‌گیری درستی تشخیص دهند.

وی ادامه داد: برداشت بازار در شرایط فعلی این است که تا زمانی که یک فضای مهیج وجود داشته دولت سهم‌های خود از جمله پالایشی‌ها و بانک‌ها و تامین اجتماعی را فروخته و اکنون کاری به بازار ندارند.

مهدوی تاکید کرد: دولت اکنون قبل از اینکه بخواهد دلسوز بازار باشد به دنبال هدف‌گذاری برای نقد کردن دارایی‌های خود و پوشش کسری بودجه خود است به نظرم صحبت‌های آقای واعظی اعتبار چندانی ندارد و اگر مجموعه‌ای هدفمند کف بازار می‌نشینند و بازار را خراب می‌کنند نظارتی‌ها باید با آن‌ها برخورد کنند.

فعال بازار سرمایه با بیان اینکه درباره بازار کج سلیقگی صورت گرفته و این موضوع ادامه داراست، اظهار کرد: حتی افرادی که تا به امروز قصد فروش نداشتند اعلام کردند که سهم‌های آن‌ها فروخته شود، زمانی که بازار جمع نمی‌شود، روند نزولی ادامه می‌یابد و حمایت‌ها موثر نیست، موجب می‌شود مردم به خاطر ترس، فروش داشته باشند و این سیکل امروز ادامه پیدا کرده است.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا با تاکید بر اینکه صحبت‌هایی که مطرح می‌شود مردم را بیشتر می‌ترساند، افزود: فروش سهام عدالت در روز‌های اول برای بازار معضل ایجاد کرد، اما رفتار مردم غیر عادی نبود، نحوه تصمیم سازی و برخورد با این معضل که برای بازار به وجود آمده بدبینی ایجاد می کند که به چه دلیل بازار اینگونه در حال ریزش است و شاید افرادی هدفمند در حال انجام اینکار هستند که به نظرم درست نیست.

وی گفت: خوش بینی باعث و بدبینی موجب فروش سهام می‌شود هرچند می‌توانست روند بازار متوقف یا بهتر شود، قبل از ریزش‌ها باید ناظر، سازمان و مابقی ارکان به این موضوع فکر می‌کردند در حالی که فقط به فکر عرضه بیشتر، دستکاری، اعمال سلیقه در بازگشایی‌ها و دخالت‌های موثر در قیمت گذاری بودند و این رویه را ایجاد کردند تا مردم نسبت به سهام پالایشی و شستا بسیار خوش بین شوند، به شدت خرید کنند تا پول از بازار خارج شود و بعد همان سهم‌ها فشار اولیه را به بازار آوردند و در حال ادامه دادن هستند.

مهدوی با بیان اینکه دولت متاسفانه قوی نیست بیان کرد: شاید نفوذ دولت اول در ارکان اقتصادی جامعه بیشتر بود که البته آن هم با سیاست‌های ضد تورمی غلط بود که با تکیه بر فشار قیمت دلار و افزایش سود نرخ بانکی موفق به کنترل تورم شدند، اما فنر آن فشرده شد و جامعه را به این وضعیت کشاند.

وی تصریح کرد: دولت در دوره دوم، در سیاستگذاری‌های ارزی و سایر سیاستگذاری‌ها اندیشه و کارایی و تفکر قوی که بتواند با تحریم مقابله کند نداشته است و کلیه سیاست‌ها مقطعی است و بهره برداری از بازار سرمایه نیز به همین شکل بوده است.

فعال بازار سرمایه تاکید کرد: در همه جای دنیا هنگامی که بورس در حال ریزش است برای حمایت، نقدینگی تزریق می‌شود، اما دولت ما از کدام منابع می‌تواند اینکار را انجام دهد و تمام سیاست آن استقراض نکردن از بانک مرکزی است، دولت فقط به فکر فروش ‏ای تی اف و به دنبال جمع کردن نقدینگی در جامعه است و به این هدف هم رسیده و کسری بودجه را تامین کرده است.

مهدوی ادامه داد: برای کشوری که در آستانه مذاکرات یا تحریم سخت است و یا کشوری که کرونا موجب افزایش بیکاری در جامعه شده آیا فقط اعمال یک سیاست یک سویه از سوی دولت که فقط به فکر فروش اموال خود در بازار سرمایه است، سیاستگذاری درستی است، آیا به سیاست‌های دیگر فکر شده، متاسفانه بخشی از این مسائل سیاسی است و اگر دولت توان سیاسی ندارد در اقتصاد هم ممکن است مشکلات را نتواند به سادگی برطرف کند.

وی درباره وضعیت بازار خاطرنشان کرد: در حال حاضر برآیند نیرو‌های فروشنده بر متقاضیان غلبه دارد و سطح ناامیدی در سطح سرمایه گذاران به شدت در حال تقویت است که علت آن عدم مدیریت یا گسترش سطح بدبینی به مردم به واسطه عدم تقاضای موثر در بازار است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آنلاین‌های فروش‌ یک دانه‌ای بسته شد

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تنفس در "بورس" اجتناب ناپذیر بود

مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با بورس نیوزمطرح کرد:

پمپاژ اخبار مثبت و تاثیری خنثی

کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

کدام بازار پتانسیل جذب نقدینگی را دارد؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
بخوبی بیاد دارم که دولت مرتب به حقوقی ها اعلام می کرد که عرضه کنند و عاقبت عرضه های بی رویه وگذاشتن اردر های ترس و کد به کد کردن و ..... همه دست به دست هم دادند تا وضعیت بورس به این روز بیفتد . در اینجا دیگر بحث یک شرکت نیست که ورشکته شود بحث بورس ایران هست شاید آقایان هنوز از نظر امنیتی متوجه عمق ماجرا نشده اند حیثیت و اعتبار کشور در میان است و به دشمن نوید می دهد که توانسته است اقتصاد کشور را فلج کند و نمونه اش بورس ایران است و این وضعیت را آشفتگی اقتصادی ایران می پندارند و نه عملکرد غلط یک گروه . لازم است عاملین این امر مورد مواخذه قرار بگیرند . فرار سرمایه از بورس را نمی توان به راحتی جبران کرد . ارائه داردوم نیز به بدون حمایت نمی تواند جبران مافات کند همانطور که عرضه نکردنش هم زیان بدنبال دارد. خدا بخیر کند انشاله . کاش امور بورس را به اهلش می سپردند .
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کاملا درسته
خدا شاهده من تمام اینها را میدونستم
ولی افسوس باز خر شدم
روحانی فکر میکرد 3 میلیون نفری که در بورس هستن سر گنج نشتن که هم سهام عداتشو بخرن هم سهام کارخانجاتشو
احتمالا هم میدونست و براش مهم نبود تا آنها بدبخت بشن
خدایا مردم به کی رای دادن و رئیس جمهورش کردن
amir
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
خاطرات شمال محال یادم بره آ ن همه شور وحال محال یادم بره ، اردبیهشت ماه فقط دنبال هر سهمی بودی که فرصت خرید بهت بیده مهم نبود ورشکسته است یا تعلیق خورده بورسه حالا دو وزیر احمق واقعاً احمق با سرمایه و زندگی چند میلیون نفر بازی میکنن و چنان پوست کلفت کردن از مردم طلب کار هستند نه خجالتی نه معذرتی خواهی جای که طرف بودنه همیشه تو اون جایگاه هست هیچ موقع معذرت و یا استعفا نمیده مملکت مثل اینکه ارث پدرشونه هر جوری دوست دارن با زندگی مردم بازی میکنن ، رئیس بورس هم بی عرضه ترین فرد در کل ادارات دولتی هست روحانی هم جمعه فقط میفهمه که کار از کار گذاشته بعد میاد به زخم مردم ریش خند میزنه و جوک میگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
سلام .اگه حمایت ها حقوقی ها را بررسی کنید باید اینطوری باشه که اردر خرید رو در هر قیمتی که فروش هست از طرف عرضه .حمایت کنه .الان قیمت رو در بازگشایی میبره بالا ووقتی صف درست کرد یه مقدار از بازار که شروع کرد منتظر دستور .یک دفعه مثل اینکهدستور اومده کل بازار رو خالی میکنه وسهم خودشو با قیمت بالا میفروشه وبعد صف فروش درست میکنه .این یعنی حمایت.شما که به سهام دارای خرد میکید بروند کلاس .کلاس به درد چی میخوره.با کدام تحلیل هم بنیادی ویا تکنیکال بازار جواب میده .بهتره بگید به مردم برند ناصر خسرو شیادی وکلاهبرداری یاد بگیرند تو بازار موفق ترند .کلاساشم رایگان برگزار میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
من اگه دستم می رسید شمارو از ...... دار می زدم چون اون موقع هم واستون پیغام گذاشتم که باد کردن این لجنزار ..... اما شما هی تبلیغ کردید و پای مردمو به این سراب باز کردی و نزاشید بازار اصلاح کنه و منطقی بشه برید توبه کنید ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
شما نیز دست کمی از اینهایی که شمردین ندارین خواستم بدونی مردم فرق خوب و بد رو میدونن .
مهدی یارمحمدی تحلیلگر بازار سرمایه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
امروز ذختری را دیدم که پایه پله های کارگزاری نشسته بود و هق هق گریه میکرد وقتی علت را پرسیدم متوجه شدم با 40 میلیون پس انداز وارد بورس شده تا بتواند کمک خرج خانواده ای باشد که پدری کارگر و جانباز دارد و یکی از سهمهایی که خریده بود همین سهم بانک دی بود که تا همین دو هفته قبل تقریباً هر روز با تبلیغات بسیار زیاد در کانال های تلگرامی بانک دی و شخصی سیگنال خرید داده میشد و مدیر عامل بانک برات کریمی و جناب اوحدی مدیر بنیاد شهید و جانبازان هر چند روز یکبار با حضور در برنامه های مختلف تلویزیون و میز گرد و مثلث از برنامه های گسترده جهت افزایش سرمایه نجومی و روند سود آوری بالا در بانک دی میگفتند و حتی در قیمتهای بالای 7 و 8 هزار تومان مردم را تشویق به سهام داری به قصد بر خورداری از سود خیلی بیشتر میکردند اما در عمل از دو هفته قبل قیمت بانک دی از 8300 تومان به 5700 رسیده و حتی حقوقی بانک دی در نقش فروشنده ظاهر شده و عملاً هیچ حمایتی نکرده! دخترک برای کاهش بیش از 50 درصدی سرمایه خود زار میزد و مسئولین را نفرین میکرد . کاری از دستم ساخته نبود فقط به حال این مدیریت آشفته و شارلاتانی و توام با دروغ مدیران اقتصادی مملکت تاسف خوردم . بد نیست یاد آوری شود برای جبران ضرر سهمی که 50 درصد افت قیمتی داشته نیاز به رشد قیمتی 100 درصد از همان نقطه میباشد تا تازه جبران زیان شود. که در شرایط فعلی بعید است چون بانک دی هم بر خلاف وعده های مدیران افزایش سرمایه بالایی نخواهد داشت. و یک سوال؟ چطور در هنگام رشد قیمتها در بورس با هر 20 و 50 درصد رشد ، نماد توسط ناظر متوقف و موظف به اطلاع رسانی دلیل رشد سهام میشود اما در زمان نزول سهم هیچ اتفاق و سوالی و توقفی در کار نیست؟ ! و در آخر معتقدم بر خلاف نظر کارشناسان محترم ، وضعیت روزهای گذشته بورس به هیچ عنوان شرایط و مشخصات اصلاح را نداشته و بیشتر یک ریزش بازار بوده تا اصلاح که در این خصوص تفاوت های ریزش با اصلاح بورس را در صورت تمایل شما به صورت کامل بیان میکنم.
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
بالاخره یه نفر پیدا شد و واقعیتهایی را که اتفاق افتاده برملا کرد..بدون ترس و نگرانی....بله دولت بشدن ناتوان و فریبکار است و با حیله و نیرنگ قیمتها را بالا بردند و مردم را با قریب و وعده به بورس کشاندن و الان هم هر روز یه سازی میزنند و باعث سقوط بیشتر بازار میشوند... تمام فکر دولت همچنان خارج کردن پول از بازار است و دیگه کاری به فردا و فرداهای دیگه نداره که با خارج کردن پول و افزایش شناور سهمها چه نتیجه ایی در پیش خواهد داشت ولی در حیرتم چرا مسئولان بی کفایت بورس هشدارهای لازم را به دولتی ها ندادن!!! خودشان هم تا توانستند با ایجاد قوانین یک شبه و دستوالعمل های عجیب و غریب باعث کاسته شدن از سطح ورود پول به بورس شدن....خدا لعنت تان کند که مردم را در اوج گرفتاری رها کردید.
پی نوشت...من 1 دونه سهم هم ندارم و از یکماه قبل از بازار خارج شدم و مقداری دلار و سکه خرید کردم
m
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
بورس نیوز یک دلیل منطقی برای رشد افسانه ای امسال بورس بیاور. با هیچ منطقی و تحلیلی سهامی که از ابتدای سال تا 10 برابر هم رشد قیمت داشتند را نمی‌شود توجیه کرد. پیش بینی سقوط بورس پس از این رشد افسانه ای کار سختی نبود مگر این شرکت های داخلی مگر آپولو هوا می‌کنند تا در طی 5 ماه سهامشان تا 10 برابر هم افزایش قیمت داشته است؟
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
البته نباید در بازار دخالت کرد و قیمت کنونی سهام خیلی بیشتر از سود اوری شرکتها میباشد و باید اجازه داد قیمت ها هنوز پایین بیایید تا ارزش خرید داشته باشد. وگرنه باز هم بخواهند دستوری بالا ببرند برای روزهای اینده هم همین آش و کاسه می باشد و برای خرید سهام باید سودآوری شرکت در نظر گرفته شود و اگر بخواهند الکی و بدون پشتوانه بالا ببرند در حق انهایی که نقد هستند و دوست دارند قیمت سهام پایین بیاید تا ارزش خرید داشته باشند ظلم کرده اند
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
این قیمت ها ارزش خرید ندارد چون سودآوری شرکتها تولیدی خیلی پایین تراز قیمت سهامشان است وnav شرکتهای سرمایه گزاری هم پایین تر از قیمت سهامشان می باشد و باید اجازه داد قیمتها هنوز هم خیلی پایین تر بیاید تا ارزش خرید برای انها که نقد هستند داشته باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
نظرات رو بذار .....................................با این سایتت ........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
بورس دزدیدی آشکار که برای همه قشر مشخص شد
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴
شما که دنبال حقیقت هستید و دستتان به آمار می‌رسد و همچنین در خرید و فروش ها مشخص هست که چگونه یه تعداد کم چه سودهای هنگفتی کسب کردن چطور میشه که یک فرد عادی اگه جاشو بندازه جلوی بورس بخوابه نمیتونه یک دونه سهم عرضه اولیه بخره
شما نگاه کنید ۲ میلیون سهم ۱۰ نفر میخرن و این روند هرروز تکرار میشه چرا اطلاعات سپاه وارد عمل نمیشه چرا از ظلم آشکار به مردم جلوگیری نمیشه آخه حق خوری تاکی
همین ها تا افت میشه به سرعت ورودشون خروج میزنن و ریالی ضرر نمیکنن و ضرر و اصلاح و ریزش میمونه واسه بدبخت بیچاره های این مملکت که همیشه دستشون از منفعت جمهوری اسلامی کوتاهه و باید همه جوره پای این انقلاب بایستن همین بدبخت بیچاره ها
بگفته:مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۱
دولت هم به خودش و هم به مردم خیانت کرد و حتی نظام و مقام معظم رهبری را بی اعتبار کرد و دولت بعدی هم در منجلاب و بی اعتمادی مردم قرار داد و دیگر هیچکس نه به این دولت و نه به دولت بعدی اطمینان و اعتمادی نخواهند داشت شما هم خودتان را با این حرفها خسته نکنید مردم واقعا بیچاره و درمانده شده اند. بگذارید مردم بموقع در مورد سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند
هژار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
با سلام.تمام سرمایه گذاران حرفه ای بورس از دخالتهای دولت در بازار بورس خبر دارند . از عرضه های بالاتر از ان. ا .و.گرفته تا خبرهای الف پشت سرهم وتصمیم فروش نفت با دلار22500تومانی برای پر کردن جیب خودش که خوشبختانه دخالت مجلس وقوه قضاییه مانع شد از همه مهمتر اختالاف دووزیر برای ای تی اف دوم وشل کن سفت کن مسیولین در این مورد تمام کسانی را که در بازار بورس فعال بودند را از خواب بیدار کرد .متاسفانه شناوری سهمها بقدری بالاست که با خروج پولهای دولتی از بازاز حتی اگر بانک مرکزی هم به کمک بورس بیاید شاید نتواند جلوی این به اصطلاح اصلاح اما ریزش را بکیرد .نمونه اش در وتجارت امروز . هرچه حقوقی خرید اما صفهای میلیونی فروش مجدد اجازه مثبت شدن را نمی داد خلاصه کلام مردم از بازار بورس گریزان شدن