بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

کدام بازار پتانسیل جذب نقدینگی را دارد؟

تعدیل نرخ بهره در بازار بین بانکی و به تبع آن افزایش نرخ سود سپرده های بانکی و ورود نقدینگی به بانک ها، فقط راهکاری کوتاه مدت است که آثار ضد تورمی دارد؛ اما انتظار رشد اقتصادی نداشته باشید.
کد خبر : ۲۲۶۰۵۳

در صورت تداوم ریزش بورس، کدام بازار پتانسیل جذب نقدینگی را دارد؟

به گزارش بورس‌نیوز در هفته‌های گذشته، رشد بازار سرمایه منتقدانی داشت که معتقد بودند این بازار سایر بازارهای مالی و کالایی را هم دچار تلاطم کرده است و حالا با فرض قبول این انتقادات، منفی شدن بازار سرمایه باید به ثبات و آرامش بازارهای موازی هم کمک کند. اما سوال اینجا است که در صورت خروج پول از بازار سرمایه، آیا بازار پول پتانسیل جذب این نقدینگی را دارد؟ و آیا چنین اتفاقی برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود؟

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه منفی شدن روند بازار سرمایه، روی بازار ارز و مسکن هم تا حدودی اثرگذار بود و این بازارها را هم کمی منفی کرد؛ ولی به هر حال فروشندگان این روزهای بورس تهران، به دنبال دارایی دیگری برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول خود خواهند بود.

وی افزود: الان نمی توان گفت کدام بازار این نقدینگی را جذب می کند؛ اما با وضعیت فعلی، اگر نرخ سود سپرده‌های بانکی کمی جذاب‌تر شود و به سطح نرخ سال قبل بازگردد، بانک‌ها پتانسیل جذب این نقدینگی را خواهند داشت.

ندری در رابطه با تاثیر خروج پول از بازار سرمایه و ورود آن به سمت بازار پول و سپرده‌گذاری در بانک‌ها اظهار کرد: در این شرایط شاید ورود نقدینگی سرگردان به بانک‌ها اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور باشد؛ مشروط بر آنکه بانک مرکزی نظارت کافی بر فعالیت بانک ها داشته باشد و مقررات احتیاطی اعمال کند که مشکلات دوره های قبل ایجاد نشود. اما در هر حال نباید انتظار چندانی از اوضاع اقتصادی کشور داشت. اقتصاد ما دچار مشکلات ساختاری است و تا این مشکلات مرتفع نشود، اقتصاد ما حرکت رو به رشدی نخواهد داشت. تعدیل نرخ بهره در بازار بین بانکی و به تبع آن افزایش نرخ سود سپرده های بانکی و ورود نقدینگی به بانک ها، فقط راهکاری کوتاه مدت است که تورم را تا حدودی کنترل می کند و آثار ضد تورمی دارد؛ اما انتظار رشد اقتصادی نداشته باشید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نرخ سود بالای ۲۵درصد بانکی، طمع یا حیله ...

فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دلایل ریزش ادامه دار بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
اینم از کارشناس ما
بجای اینکه بگه پولها را در بازار سرمایه نگهدارید و در جهت تامین مالی شرکتها بکار گیرید میگویید ببرید بانک ،علت اصلی ایجاد نقدینگی وحشتناک در کشور و تورم افسارگسیخته نظام بانکی ناکارآمد و فاسد ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
دیدین شما که از بورس دو اتشه انتقاد می کردین به شما همین حرف را میزدیم که راهی جز بورس اقتصاد ندارد حالا میگوند اقتصاد مشکلات ساختاری دارد مگر ما چه میگفتیم عرض کردیم بورس را انگولک نکنید و چون اخرین راه است حضرات خواستن ببین چی میشه و ازمون و خطا بازی ولی هشدار داده بودیم بورس اخرین امید شانس و داروی بیمار اقتصادی ایست که موفق نشدیم مثل تمام حرکتهای اقتصادیه دیگرمان باید گفت دیگر اقتصاد ما بیمار نیست بلکه مرده است و هیچ فایده ای ندارد فقط نکته اخر ما برای نجات این بیمار اقتصاد ی احتیاج به فوق تخصص داشتم ولی دکتران اقتصادی ما و عملکرد انها برای اقتصاد در حد یک پزشک عمومی بیشتر نبودن
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
خوب قشنگ نشون دادین که دوباره همون آشو همون کاسه کل کاری که طیب نیا در دوره اول ریاست جمهوری کرد داره دوباره اتفاق میفته باز دارین تورم را فشرده میکنید در بانک ها. باز دوباره خلق نقدینگی باز دوباره افزایش پایه پولی دمتون گرم از الان برا در رفتن فنر دارم خبر میدم.
خواهیم دید اونایی که از افزایش نرخ بهره بانکی صحبت میکنن به دلیل عدم توانایی در ایجاد راهکار برای برون رفت از خود خوری بانک در نتیجه افزایش سود و دوباره پول مردم را خوردن این دفعه توسط بانک های اسم دار کشور.
خیلی باحالین خواهیم دید وقتی آتش این سیاست این دفعه کل نظام را خواهد گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
...............و امثال تو که با این مصاحبه های غیر کارشناسی بورس رو به خاک سیاه کشوندی. امیدوارم که ........در گلوت گیر کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
استاد ندری
بقول شمااین همه نقدینگی وقتی در بورس بود باعث تورم می شد.چرا اگر
این پول به بانکها برود موجب کاهش تورم میگردد؟منتظر جواب شما هستم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
همین شما تحلیل میکردی بورس حباب و قمار است و کارشناسان میگفتن را ه دیگری نیست حالا خیالات راحت شد بورس ریزش کرده و میگوید راهی نیست ایراد سا ختاری دارد اقتصاد حالا جواب بدهید و فرار نکنید مگر نگفتین راهش بورس نیست و فقط انتقاد بلد بودین حالا شما بفرمایید راهش چیست خراب کردن رحت است ولی ایا راه کاری دارید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
با این کارشناسان دوزاری انتظار دارن اقتصاد کشور و بورس خوب شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
بورس که قمار خونه و حباب بود پس حالا کو راه حلتون فقط حرف مفت و انتقاد و مزخرف حالا چکار کنیم بقیهشم بیا اقای کارشناس از چاله افتادیم تو چاه بدبختی بیسواد ها حاکم اقتصاد کشور شد نو با سواد ها باید به تریبون دارها راه اقتصادی رو نشون بدن و پای حرفشون هم نیستن شما یک ماه پیش مخالف 100درصدی بورس بودی حالا چکار کنیم بقشو بیا ملت فیض ببرن حرف بدون را حل راحته امثال شما که بورس را تخریب کردین و چند ماه تو بوق کرنا کردین تا بورس و تخریب کنید حالا چکار کنن حالا میگوید کلا مشکل ساختاری دارد اقتصاد نه بابا خاک فقط تو سوادتون
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
بدلیل تورم زا نبودن بورس برای تامین مالی شرکتها، با انحراف از بورس و سوق پول های مردم به بانکها و دادن وام های با سود بالا به شرکت ها، دولت از طریق بانکها سود بیشتری خواهد برد و زیان کمتری خواهد دید، یعنی پس از چندی دیگر در بورس عرضه اولیه نخواهیم داشت. دولت تا خواست فروشنده سهام باشد و مردم خریدار، مردم نیز فروشنده شدند به نحوی که دیگر شرکتها در کف قیمت نیز توان جمع آوری صف های فروش را ندارند، تا زمانی که کسری بودجه دولت تامین نشود ریزش ادامه خواهد داشت مگر مردم با دولت همکاری کنند و سهم هایشان را به نصف قیمت هم که شده نفروشند، با این حساب ما باید تورم افسارگسیخته ای را در مورد مسکن، خودرو، مایحتاج زندگی روزمره و ....در پیش داشته باشیم،خدا صبر بدهد انشاالله.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
اینکه اقتصاد به اینجا رسیده دلیل اصلیش عملکرد بسیار ضعیف بانکهاست.کارشناس محترم پیشنهاد دادند مردم پولها را از بازار سرمایه خارج کنیم و بدهیم به بانکها و آنها به جای ما در بورس فعالیت کنند و در آخر ۲۰درصد که مشخص نیست طبق چه معیاری محاسبه شده و واقعا مشکل ربوی دارد به مردم عادی داده شود.فکر نمیکنید که چطور اقتصاد را منفجر کردیه اید با این نظرات غیر کارشناسی.قطعا شما از طرف بانکها حمایت زیادی دارید که ابن نظرات غیر کارشناسی را بیان می کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کدام کارشناس واقعی را میتوان پیدا کرد که بگه سرمایه گذاری در بورس باعث تورم میشه !!! این ها چهار تا کتاب خوندن و شدن کارشناس اقتصادی!!!
توی این مملکت بغیر از این آقا هیچ کارشناس اقتصاد دیگری نیست !!! تلویزیون این آقا کارشناس اقتصادی است! روزنامه ها ، این آقا!!! سایت های اقتصادی، این آقا!! میری روزمه اش رو میخوانی! هیچی پیدا نمیکنی!!! ظاهرا قحط رجال شده
الانم که این آقاکارشناس تحلیل قبلی خودشو برده زیر سوال!!!
به قول سریال ستایش، زکی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
لطفا با کارشناسانی مصاحبه نمایید که راه کار برون رفت از شرایط خودتحریمی و نجات بازار سرمایه از هیجان و سفده بازی را ارائه فرمایند.