بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
بررسی معایب و مزایا از نگاه کارگزاران؛

خوب و بد "افزایش سرمایه" از محل "صرف سهام"

افزایش سرمایه از محل صرف سهام یکی از ابزار‌هایی است که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است هر چند که در گذشته وجود داشت و موجب بزرگ شدن شرکت‌ها در بازار سرمایه می‌شد علاوه بر آن این راهکار به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مالکیت خود را حفظ کنند.
کد خبر : ۲۲۶۵۷۳

خوب و بد افزایش سرمایه از محل صرف سهام

به گزارش بورس‌نیوز، افزایش سرمایه یکی از راهکار‌های تامین منابع مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی است تا بتوانند از این طریق فعالیت خود را توسعه دهند یا ساختار‌های خود را اصلاح و بهبود ببخشند.

تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی به روش‌های گوناگونی شامل افزایش سرمایه از محل سود انباشته، از محل آورده‌نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به روش صرف سهام می‌تواند صورت گیرد.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام مالکیت سهامداران عمده را حفظ می کند

در این باره نادر خسروی قوجه مدیرعامل کارگزاری امید سهم در گفت‌وگو با بورس نیوز، درباره افزایش سرمایه از محل صرف سهام اظهار کرد: افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم به سهامداران عمده شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا درصد مالکیت خود را حفظ و یا افزایش دهند.

وی افزود: عدم عرضه سهام توسط سهامداران عمده با مالکیت نزدیک به ۵۰ درصد و یا زیر ۵۰ درصد می‌تواند مالکیت و حتی موجودیت و در ادامه، فعالیت شرکت به خطر بیافتد، این روش اگرچه برای سهامداران خرد ناخوشایند است، اما بنگاه‌داری شرکت‌ها حفظ می‌شود و قیمت سهم نیز دچار نوسانات غیر واقعی منهای ارزش سهم نخواهد گردید.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام به نفع بخش خصوصی است

همچنین ارسلان محتشم امیری مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین نیز در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: اگر افزایش سرمایه برای شرکت های دولتی سود ده و نه ضرر ده از محل صرف سهام باشد و اعلام کنند صاحبان اصلی حق خرید سهام را در افزایش سرمایه ندارند و افرادی هم که قرار بر خرید جدید دارند به قیمت اسمی نیست بلکه به قیمت روز است، با این کار هم سهامداران اصلی و هم سهامدارن جدید منتفع می شوند.

وی گفت: سهامداران جدید حتی می توانند از این طریق کرسی کسب کنند و بخش دولتی نمی تواند اعمال نفوذ کند و مدیریت آن به دست بخش خصوصی و افرادی که اهلیت دارند قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین افزود: اینکار موجب می شود دولت از راه دریافت مالیات درآمد زیادی کسب کند و سهامداران نیز از درآمد شرکت بهره ببرند.

 

افزایش سرمایه از محل صرف سهام موجب عمق بخشی بازار می‌شود

محمد گودرزی مدیرعامل کارگزاری آریا نوین نیز در این باره در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: افزایش سرمایه از محل صرف سهام همانند سایر روش ها اگر موجب جذب نقدینگی توسط شرکت ها نشود صرفا بابت اصلاح ساختار شرکت ها است و موجب می شود پولی جذب شرکت ها نشود و پولی که جذب تولید نشود، شرکت ها بابت عملیاتشان تغییر و توسعه نمی‌توانند داشته باشند.

وی افزود: این راهکار  زیاد نمی تواند به شرکت ها کمک کند اما می تواند به بازار کمک کند و عمق بازار را زیاد و حجم سهم ها را افزایش دهد اما راه حل های بهتری نیز برای بازار وجود دارد.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام به نفع شرکت ها است

همچنین محسن عباسلو مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن نیز در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره افزایش سرمایه از محل صرف سهام، اظهار کرد: افزایش سرمایه از محل صرف سهام یکی از ابزار‌های تامین سرمایه شرکت‌های جهت اجرای پروژه‌ها و تامین سرمایه مورد نیاز است که به جای ارزش اسمی سهام جدید به ارزش بازار به سرمایه گذاران عرضه می‌گردد و مابه التفاوت ارزش ایجاد شده تحت عنوان اندوخته در حقوق صاحبان سهام گزارش می‌شود.

وی افزود: یکی از راه‌های جذب نقدینگی برای تولید افزایش سرمایه شرکت‌ها است که سازمان باید مراحل اجراء افزایش سرمایه را تسریع بخشد تا بنگاه‌ها بتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را به راحتی از بازار سرمایه تامین نمایند که این عامل سبب هدایت دقیق نقدینگی موجود به سمت تولید و اجراء پروژ‌ها و بزرگتر شدن شرکت‌ها خواهد شد.

عباسلو با بیان اینکه این موضوع به نفع شرکت ها خواهد بود، تصریح کرد: یکی از استراتژی ها در بازارهای بین المللی این است که شرکت ها را بر اساس سودآوری ارزش گذاری می کنند نه بر اساس سودی که تقسیم می کنند .

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ترس از دست دادن منابع بر بازار حاکم شده است

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

"منابع صندوق توسعه ملی" نوشدارویی زیر تابلوی قرمز

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

اوراق اختیار فروش راهی برای بازگشت به بازار نرمال

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
نداشتن سهام ممتاز برای موسسین و یا سهامدار عمده یک امتیاز خوب و جذاب برای سهامدارای جز و جدیده که آقایان این مختصر را هم میخوان از سهامداران جز سلب کنند و سود کمتری به دیگران برسانند واین یک روش در جهت انحصاری شدن و خصوصی شدن شرکتهاست و بر عکس ادعای کارشناسان شما باعث کاهش عمق بازار و شناوری سهامهشرکتهاست.
دانش آموز
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۱
این هم یکی از اقدامات نسنجیده مثل هزاران قانون که در رابطه با اقتصاد تصویب شده و هیچ کدام گره ای از مشکلات مملکت باز نکرده که هیچ ،به معضلی جدید تبدیل می‌شود.زیرا با توجه به وضعیت مردم توانی برای شرکت در افزایش وجود ندارد. و این حقوقی های شرکت و نور چشمی‌های مقامات نه با پول نقد بلکه با وام و رانت صاحب ، سهام و کرسی های مدیریتی میشوند و نه تنها سرمایه ای واقعی به شرکت وارد نمیشود بلکه بساط سو مدیریت بیشتر و هرچه که از اصل 44 و خصولتی سازی باقیمانده آنهم چپاول میکنند .
البته قطعا یک عده اقتصاد دان نمای مدرک تحصیلی ... با عناوین مختلف چنان از این اقدام دفاع میکنند که انگار جناب آدام اسمیت از گور بیرون آمده و کلاس توجیهی برایشان گذاشته همان‌گونه که برای به اصطلاح هدفمندی یارانه و گران شدن حامل های انرژی و گران شدن قوت و قله ما مردم نگون‌بخت توجیهاتی در می آورند که مرغ پخته‌شده هم در دیگ به استدلال‌های آنها می‌خندید.