بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
مدیر سرمایه‌گذاری "پترول" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرصت طلایی برای خرید سهم‌های ارزنده بازار

قیمت‌های فعلی سهام با توجه به ریزش‌های اخیر و با در نظر گرفتن عوامل بنیادین، نشانگر ارزندگی بالای اغلب سهام موجود در بازار سرمایه است.
کد خبر : ۲۲۷۱۲۶

فرصت طلایی برای خرید سهم های ارزنده بازار

با وجود اینکه هر روز وعده حمایت از بازار سرمایه داده می شود، ولی ریزش های بورس تهران ادامه دارید و مقاومت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی هم از دست رفته است. به منظور بررسی وضعیت بازار سرمایه خبرنگار بورس نیوز گفتگویی با فرهاد جوانمردی مدیر سرمایه گذاری شرکت پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان "پترول" داشته است.

تحلیل شما از وضعیت فعلی بازار سرمایه چیست؟
جوانمردی: کاهش قیمت‌ سهام متاثر از فشار فروش هیجانی و مهم‌تر از آن کاهش حجم معاملات به صورت چشمگیر، بازار سرمایه را در شرایط نامناسبی قرار داده است. اصلاح قیمتی در هر بازاری جز اساس اولیه آن بازار است و برخورد قهری و جبری با اهداف به اصطلاح حمایتی فقط باعث کاهش اعتماد فعالین بازار و به خصوص سرمایه‌گذاران خرد تازه وارد به سلامت مکانیزم بازار است. تنها راه سلامت نگه‌داشتن بازار سرمایه از سوی نهاد ناظر و قانون‌گذار پرهیز از اتخاذ تصمیمات ناگهانی و بیشتر به کارگیری خبرگان بازار سرمایه در تبیین سیاست‌های تنش زدایی در بازار سرمایه است.

فرصت طلایی برای خرید سهم های ارزنده بازار
انتظار حمایت از طرف دولت و سیاست گذاران و حقوقی ها، انتظار بجایی است؟
جوانمردی: به عقیده کارشناسی بنده، انتظار از دولت و سیاست‌گذاران باید محدود به پرهیز از اتخاذ تصمیمات ناگهانی، بیشتر به کارگیری خبرگان بازار سرمایه در تصمیم‌گیری‌ها و ترغیب عموم مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به صورت غیر مستقیم (از طریق صندوق‌ها) باشد.
انتظارات از شرکت‌های حقوقی بزرگ نیز باید منطقی باشد، با توجه به ارزش بالای بازار سرمایه و دسترسی شرکت‌ها به منابع محدود مالی با در نظر گرفتن طرح‌های در دست اجرا، باید انتظار داشت در راستای روان‌سازی معاملات تا حد امکان اقدام نمایند و با خرید و فروش حرفه‌ای و منطقی از دامن زدن به ترس عمومی ایجاد شده در بازار اجتناب کنند. الزام غیرمنطقی حقوقی‌های بزرگ به خریدهای اجباری فقط منجر به اتلاف منابع حیاتی شرکت‌ها و مدیریت گلخانه بازار سرمایه خواهد شد.


پیش بینی شما از روند آتی بازار سرمایه چیست؟
جوانمردی: متاسفانه کاهش سطح اطمینان عمومی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه کاملا مشهود است، اما بررسی عوامل بنیادین بازار سرمایه شامل: افزایش قابل توجه نرخ دلار آزاد و دلار نیما طی 10 روز اخیر، افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها در 2 هفته اخیر( به جز نفت) نشانگر افزایش قابل توجه سودآوری شرکت‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته می باشد، از اینرو با توجه به کاهش معنادار قیمت سهام، بسیاری از نمادهای بازار از قیمت‌های بسیار جذابی جهت سرمایه‌گذاری برخوردار می باشند. لذا با توجه به نقدشوندگی پایین‌تر بازارهای موازی و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در آن‌ها پیش‌بینی می‌گردد بازار سرمایه بار دیگر مورد اقبال عمومی قرارگیرد و با قدرت از سقف تاریخی خود عبور کند.


فروش های این روزها منطقی است؟ آیا ریزش ها به این معناست که حباب بورس ترکیده یا فروشندگان هیجانی رفتار می کنند؟
جوانمردی: قیمت‌های فعلی سهام با توجه به ریزش‌های اخیر و با در نظر گرفتن عوامل بنیادین که در بالا ذکر شد نشانگر ارزندگی بالای اغلب سهام موجود در بازار سرمایه است، لذا معتقدم دلیل فروش‌ها اکثرا در نتیجه ترس از ریزش بیشتر بازار و بدون پیشتوانه تحلیلی است.

این منفی ها می تواند فرصت خرید باشد؟ چه صنایعی برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند؟
جوانمردی: در برخی از نمادها فرصت‌های طلایی خرید موجود است و شرکت‌های پیشران با توجه به نرخ دلار سامانه نیما، قیمت‌های جهانی و گزارشات ماهانه، شرکت‌های شیمیایی، فولادی و سنگ‌آهنی هستند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آیا چاره‌ای برای آب‌رفتن سرمایه‌گذاری‌ها اندیشیده شده است!

"پترول" نیازمند معکوس‌سازی روند سرمایه‌گذاری

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

توجه به ارزندگی چراغ راه سرمایه‌گذاران

پیش بینی کارشناسان از وضعیت بازار؛

کاهش فشار فروش سهام در هفته پیش رو

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سروش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کامودیتی ها اگه 30% دیگه منفی بخورن واقعا خواستنی میشن
موسی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
فملی.... وتجارت.... تامین... آریا.... وتجارت...وملل...فخوز...فولاد... بخر تا توانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
از سهام باد کرده کوچک مثل غذایی دارویی و سیمانی بشدت حذر کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
نمی دانم چرا این حباب فقط توی بورس است که می ترکد ولی در ارز وطلا وخودرو وملک هنوز جای افزایش هست