بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سهامداران زیان‌ده پشت کارناوال دولت ماندند

سهامدارانی که از عدم حمایت حقوقی‌های گلایه دارند بیشتر متأخرینی هستند که در چند ماه گذشته، در کارناوالی که دولت به راه انداخت وارد شده و دچار ضرر و زیان شده اند.
کد خبر : ۲۲۶۸۹۴

؟؟

به گزارش بورس نیوز، این روزها اکثر سهامداران خرد گله دارند که چرا حقوقی هایی که در مثبت های بازار فروشنده بودند، الان حمایتی نمی کنند؟

سیامک قاسمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: مشکل بازار سرمایه ما مشکلی نیست که امروز ایجاد شده باشد، مشکل این بازار رونق غیر منطقی است که در ماه های گذشته اتفاق افتاد و ریزش های فعلی ادامه همان ماجراست.

وی ادامه داد: برای تحلیل این بازار نمی‌توان تحولات و رونق چند ماه گذشته را نادیده گرفته و فقط به بررسی دلیل ریزش‌های این چند هفته پرداخت. بازار سرمایه در ایران، بازاری کاملاً حمایتی است و نقش دولت و شرکت‌های دولتی در این بازار غیرقابل انکار است. حدود ۸۰ درصد از سهام شرکت های بورسی هم در تملک حقوقی هایی است که عمدتاً وابسته به دولت و نهادها و شرکت‌های دولتی هستند. روند پرشتاب صعودی که دولت با اقدامات حمایتی خود زمینه آن را فراهم کرد، باعث شد بازار سرمایه شتابان و فارغ از روندهای تحلیلی و منطقی شروع به حرکت کند و همان زمان هم مشخص بود چنین تبعاتی به همراه خواهد داشت‌.

قاسمی در ادامه در پاسخ به انتقادات سهامداران از عملکرد حقوقی ها گفت: حقوقی‌های بازار هم بیش از آنکه نقش بازارگردان داشته باشند، منافع خود را لحاظ می‌کنند. البته حقوقی‌ها در قیمت‌های فعلی برای اینکه قیمت سهم ها از این نقطه پایین‌تر نیاید، در نقش خریدار ظاهر شدند و صف‌های فروش را جمع کرده‌اند؛ اما انتظار هم نمی رود در قیمت‌های فعلی حقوقی‌ها اقدام به خرید سهام و تشکیل صف های خرید کنند تا قیمت سهم ما از آنچه که هست بالاتر رود. واقعیت این است که سهامدارانی که از عدم حمایت حقوقی های گلایه دارند بیشتر متأخرینی هستند که در چند ماه گذشته، در کارناوالی که دولت به راه انداخت وارد شده و دچار ضرر و زیان شده اند. انتظار حمایت از بازار سرمایه انتظاری منطقی است ولی کلا حمایت به معنی مداخله است و در نهایت مداخله دولت و حقوقی ها می تواند در این حد باشد که مانع از ریزش شدید تر بازار سرمایه شوند، چرا که بورس تهران در حال حاضر مستعد ریزش های شدید تر از این هم هست. فراموش نکنید همان طور که هیجان مثبت می تواند سبب رشد غیر منطقی بازار شود، هیجان منفی هم می تواند سبب ریزش غیر منطقی بازار گردد. بنابراین نمی توان گفت بازار در محدوده شاخص ۱.۵ الی ۱.۶ میلیون واحدی، ارزنده بوده و جای ریزش بیشتر ندارد. اما اینکه حمایت ها در حدی باشد که شاخص دوباره به محدوده بالای دو میلیون واحدی باز گردد و سهم ها، سقف های قبلی را لمس کنند، نیازمند اتفاقاتی فراتر از حمایت حقوقی هاست. خوش بینی باید به بازار سرمایه باز گردد، چرا که مهم ترین مشکل بازار سرمایه در حال حاضر این است که خوش بینی که در فصل بهار نسبت به بازار سرمایه وجود داشت، دیگر وجود ندارد و به همین دلیل هم شاهد خروج نقدینگی هوشمند از بازار سرمایه هستیم.

قاسمی ضمن تاکید بر این نکته که از قبل پیش بینی ریزش بازار سرمایه را کرده بود، اظهار داشت: به نظر می رسد تمام فعالان و کارشناسان اقتصادی که با مفاهیم بازار سرمایه و نسبت های مالی آشنایی داشته باشند، در دوره های صعودی بازار سرمایه احتمال ریزش بازار را می‌داده اند؛ مگر آن که منافع این کارشناسان در گرو اصرار و تداوم رشد بازار بوده باشد. شخصا معتقدم هر بازاری که در یک بازه زمانی ۳ ماهه بازدهی ۱۵۰ درصدی به همراه داشته باشد، وارد فاز حباب شده و باید نگران ریزش آن بازار باشیم. فراموش نکنید رشد بازار سرمایه تا جایی مانع از رشد بازارهای موازی می‌شود، اما اگر این رشد از حدی فراتر رفت، خود به رشد بازارهای موازی همچون بازار ارز و طلا و مسکن هم دامن می زند. چراکه طبیعتاً با رشد بازار سرمایه، بخشی از سود های شناسایی شده در این بازار از این بازار خارج شده و وارد بازارهای موازی می شود. به عبارتی سود شناسایی شده در بازار سرمایه، خود محرک رشد بازارهای موازی می شود. اتفاقی که در بازار ارز و مسکن و خودرو و... هم افتاد. هیجان و تب و تاب بازار مسکن در اواخر فصل بهار و تیر ماه هم ناشی از همین موضوع بود.

وی در پاسخ به این سوال که "اگر رشد بازارهای موازی ناشی از رشد بازار سرمایه بوده پس چرا که حالا که بازار سرمایه ریزش تقریبا از ۳۰ درصدی داشته، بازارهای موازی دچار افت و ریزش نشده‌اند" گفت: با ریزش بازار سرمایه، شیب رشد بازارهای موازی هم کند شد. کما اینکه دلار هم سقف ۲۶ هزار تومان را به خود دید اما فعلاً در قیمت‌های کمتر از سقف قبلی در نوسان است. مادامی که سقف های قبلی شکسته نشود و قیمت های بالاتری در بازارهای موازی لمس نگردد، نمی‌توانیم بگوییم ریزش بازار سرمایه موجب رشد بازارهای موازی شده است. بازار ارز هنوز از سقف تاریخی خود یعنی محدوده ۲۶ هزار تومانی کمتر است. در بازار مسکن هم اگرچه نرخ رشد مسکن در مرداد ماه حدود ۹ درصد اعلام شده، اما این بازار در تیر

ماه افزایش ۱۱ درصدی را تجربه کرده است. نباید انتظار داشت ایستایی بازار سرمایه به سرعت در بازارهای موازی نمایان شود و هر حال بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه وارد بازارهای موازی می شود و تا زمانی که تاثیر ریزش بازار سرمایه در بازارهای موازی مشخص شود، کمی زمان می برد.

وی افزود: نرخ تورم در تیرماه ۶.۴ درصد بوده است؛ این تورم در مردادماه به ۳.۵ درصد رسید. بنابراین می توان گفت با ریزش بازار سرمایه، رشد بازارهای موازی و حتی شیب تورم کاهش داشته؛ اما در نظر داشته باشید که روند بازارهای موازی فقط تحت تاثیر بازار سرمایه تعیین نمی شود و عوامل اثر گذار دیگری همچون انتخابات آمریکا را نباید بر بازار ارز نادیده گرفت.

قاسمی در پیش بینی روند آتی بازار سرمایه گفت: از اینجا به بعد بازار سرمایه، باید به سهم ها به صورت تحلیل نگاه کرد. بخش قابل توجهی از سهم های بازار سرمایه ما حتی در قیمت‌های فعلی هم ارزنده نیستند؛ اما همچنان سهم هایی در این بازار هستند که حتی در قیمت‌های بالاتر از قیمت‌های فعلی، برای خرید و سرمایه گذاری میان مدت ارزنده هستند.

وی در معرفی سهم های ارزنده بازار گفت: یکی از گروه‌های ارزندی بازار سرمایه سهم هایی هستند که هزینه های ریالی و درآمدهای ارزی دارند. سهم هایی که P/E شرکت از نسبت P/E صنعت پایین تر باشد هم سهم های جذاب هستند. سهم های شاخص ساز بازار هم هنوز سهم های ارزنده ای هستند. اما انتظار رشد سهم شرکت های زیان ده بازار، عقلانی و منطقی نیست. هیچ دلیلی وجود ندارد که سهم شرکت‌های زیاندهی که زیان انباشته آنها روز به روز بیشتر می‌شود، رشد چندین برابری داشته باشد. معتقدم از اینجا به بعد، بازار از مسیر هیجانی خارج شده و دورانی که تمام سهم های بازار با هم رشد کنند به پایان رسیده است. بازار سرمایه ما به دورانی رسیده که اخبار تاثیر بسیار زیادی روی روند این بازار دارد و یکی از مهمترین خبرهای پیش روی این بازار، انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. به نظر می‌رسد تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه ما با اهمیت بوده و این انتخابات می‌تواند موجب تزریق خوش‌بینی به بازار سرمایه ما شود. اما در مجموع، از اینجا به بعد تاثیر تحلیل، چه تکنیکال و چه فاندامنتال، در بازار سرمایه ما پررنگ خواهد بود. با این حال معتقدم بازار سرمایه ما هنوز با هیجان فاصله کامل نگرفته و کماکان سرمایه‌گذاران هیجانی در این بازار فراوان هستند. در حال حاضر ترس بر بازار سرمایه ما مستولی شده و خیلی از سرمایه‌گذاران مترصد فرصتی برای فروش و خروج هستند. اگر اتفاق اثرگذاری مثل لغو تحریم ها در نتیجه انتخابات آمریکا و روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در امریکا رخ دهد، بازار سرمایه ما می‌تواند دوباره شیب صعودی به خود بگیرد؛ اما اگر اتفاق خاصی در عرصه سیاسی و روابط بین‌المللی ما رخ ندهد، اتفاق خاصی در این بازار نخواهد افتاد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر سرمایه‌گذاری "پترول" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرصت طلایی برای خرید سهم‌های ارزنده بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آغاز حکومت پدرخوانده‌ها در بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
مثل اینکه ایشون از همون کارشناسای دولتین که مأموریت ویژه ای در این روزای بورسی بر عهده دارن. ایشون اگر راست میگن بفرمایند کجای بازار سرمایه با واقعیت های دارایی های شرکت ها (به دلار) همخوانی نداشت؟ بورسی که شاید 15 سال یا حتی بیشتر از دلار عقب مونده بود، خودش رو به دلار رسوند. بعد امثال ایشون اومدن نامه زدن و هی جو حبابی بودن بازار رو راه انداختن که با توجه به واقعیت های اقتصادی کاملاً اشتباهه و حبابی در کار نبود. بلکه بازار سرمایه در مدت کوتاهی خودش رو به دلار رسوند. حالا زمان این بود که جو متعادل بشه. اما دولت و بقیه معلوم الحال ها کاری کردن که نه تنها باعث عدم تعادل و سقوط بی دلیل بازار شد، بلکه همین کار مثل کنترل هایی که روی بازار دلار می کنن باعث میشه فنر بازار سرمایه یه روزی بازم در بره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
باسلام ازاین تحلیلگرکه اعلام میکندهنوزخلیلهامنتظرفرصت برای فروش وخارج شدن ازاین بازلرهستندبهتراست استفاده نشود زیراامیدراازبین میبرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳
اتفاقا رشد بازارهای دلار و مسکن و طلا باعث رشد بورس شده است.
ابتدای حرکت و رشد از دلار شروع شد.
بعدمسکن رشد کرد .
این رشد دلار و املاک باعث شد ارزش شرکتها و دارایی هاشون زیاد بشه .و ارزش سهم رشد کنه .
این ها که نظرات دیمی می دهند کارشناس نیستند.
مگر سهم بورس از بازار اقتصاد ایران چقدر است که توان تاثیر بر بازارهای دیگر داشته باشد.؟
وقتی دلار ۳هزار تومانی بشود ۲۵ هزار تومان یا زمین یک میلیاردی بشود ۱۰۰ میلیارد وقتی تجدید ارزیابی شرکتها که مورد تایید سازمان بورس و سازمانهای ذیربط بوده و چند صد درصدی روی کدال میاد نشان از این دارد که بورس تحت اثر دیگر بازارها رشد کرده و منطقی است و الان بنا به دلایلی ریزش بورس کلید خورده است .
سامان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
دوست عزیز و دانشمند و کارشناس. شما که خورده پا و یه کارشناس ساده ای اینو میدونستی دولت با این همه رانت و اطلاعات نمی دونست؟ خب زودتر میگفتید که دولت میخاد مرداد و شهریور به اصطلاح این کارناوالو راه بندازه مردم ورود نمیکردن، خب وقتی میدونست دولت چرا تو قله 1.900 تا 2.080 بورس گفت بیاید به مردم، اسم این خیانت به ملت و مردم نیست؟ پس چیه؟
دانش آموز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
سلام
دوست عزیز و تحلیلگر گرامی مثل بقیه دوستانش بجای تحلیل یک مشت مغالطه و احتمالات تحویل دادند . عزیز برادر امثال شما با بک مشت آسمان و ریسمان بافی و زمین و زمان را به هم دوختن باعث شدند که دولت مستقر که قریب به اتفاق آنها الی ماشاءالله بالای 70 سال سن دارند و به لطف انقلاب همگی در این چهل ساله پست مدیریتی داشته و بحمدالله همگی از مسکن دولتی و امکانات دولتی لاکچری برخوردارند و خانواده همگیشان در خارج کشور ( غیر از آن عزیزان دلی که به جرم اختلاس در زندان هستند) اوضاع مرتبی دارند و نمیدانند که مملکت و مردم در حال نابودیست.بنابه توصیه یک مشت اقتصاد دان نما ، دولت و سازمان بورس با تصمیمات اشتباه و خلق الساعه باعث شدند شرکت‌هایی مثل روروک سازهای متخصص در ساخت تابوت‌های متحرک ، سهام شرکت‌های زیانده را به دهها برابر قیمت به مردمی که تازه با وعده دولت و تبلیغات صدا و سیما به بورس بیایند ، و ضرر کنند یعنی صدا و سیما با همکاری دولت نان را از گلوی ملت فقیر در آورد و به حساب رانتخواران واریز نمود . البته با همدستی افراد مدرک دکترای اقتصادی در دست که شاهکار مدیریتی اقتصادی آنها وضعیت اقتصادی مملکت و رتبه در آمد سرانه ایران در مقایسه با خاور میانه و جهان است.
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
کارشناس دوزاری ، ایشون معتقدن بازار های موازی در هر شرایطی رشد میکنن بازار سرمایه فقط سرعتش رو کم و زیاد میکنه عجب سخنی باید سر در دستشویی ملاصدرا نصب کرد
رامین
France
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
یه کره قیمتش 2 برابر شده
حالا بماند که ماشین ، خونه ، دلار ، طلا و ... چندین برابر شدن
این بابا چی میگه ؟!
"مشکل این بازار رونق غیر منطقی است که در ماه های گذشته اتفاق افتاد"
الان ملت پولشون رو در آوردن رفتن دلار و ماشین خریدن باز گرونی ایجاد شد خوبه ؟؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
این ....ها چی هستین برای تحلیل میارین اینا همونایی هستن که دلال دلار هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
انصافا ایشان همین صحبتها را از ماه ها قبل در اینستاش میگفت و هشدار میداد
چون واقعیت به مزاجتون خوش نیانده بی انصافی نکنید
میثم
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
خودشون سهام پترول رو در سقف قیمت خالی کردن روی مردم و دم از کارناوال دولت میزنه...
در اینستا میگفت!!!!
مگه ایشون کی هستن که ملت برن به پیچ ایشان؟؟!!!
مطلب رو باید با صدای بلند و در روز روشن گفت نه در پستوی اینستا .
مثل الان که کارناوال کارناوال میکنه اونوقت میومد میگفت کارناواله!
علی برکت الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
متاسفانه کارشناسان همه دوست دارند طوری حرف بزنند که مثلا خاص هستند و از دیگران بیشتر می فهمند . جناب کارشناس منظور از حمایت مورد انتظار هم جلوگیری از ریزش هر روز سهامها و منفی 5 هر روز است نه بالا کشیدن شاخص بالای 2 میلیون . چرا از خودت حرف الکی می زنی. تازه کدام حمایت ؟ نوسانگیری را نمی بینی فروش روزهای مثبت فملی فولاد و سایر فلزات را نمی بینی ؟ فروشهای ابشاری شستا را نمی بینی؟ جناب کارشناس خوب شما که می گویی قیمت سهم ها هنوزم حباب دارد قیمت ذاتی واقعی یک سهم را برای ما محاسبه کن ببینیم چکاره هستی؟ اینکه فقط اظهار نظر کلی کنی که کارشناسی نشد. قیمت واقعی و ذاتی یک سهم چقدر است که الان حباب دارد می توانی محاسبه کنی؟ اگر 3 کارشناس قیمت ذاتی 1 سهم را نزدیک بهم محاسبه کردند باید عنوان سلطان بورس را به انها داد
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
آدم نبود با این کلاش مصاحبه کردین؟!