بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آدرسی برای نجات بازار سرمایه

یکی از مشکلات بازار سرمایه ما، دامنه نوسان بوده و این دامنه نوسان زیان‌های زیادی به بازار ما تحمیل کرده است. معتقدم دامنه نوسان باید حذف گردد تا معاملات بر اساس تحلیل انجام شود و صف‌های خرید و فروش جای خود را به معاملات بر اساس ارزندگی سهم‌ها بدهد.
کد خبر : ۲۲۷۷۰۳

آدرسی برای نجات بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران بعد از چند هفته منفی، آخر هفته را با رنگ سبز به پایان رساند و مشخص نیست این مثبت شدن بازار، شروعی برای بازگشت بازار به مدار صعودی بوده یا باز هم باید منتظر نوسان های مثبت و منفی بازار باشیم؟

عباس آرگون کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: نمی‌توان گفت مثبت‌های بازار به معنای بازگشت بازار خواهد بود یا نه. نوسان جزو ذات بازار است و اگر مولفه‌های رشد بازار مثل سودآوری شرکت ها، افزایش صادرات، افزایش نرخ ارز و... و نیز اعتماد به بازار سرمایه بعنوان یک سرمایه اجتماعی وجود داشته باشد، این بازار خود به تعادل خواهد رسید و نیازی به ایجاد تعادل دستوری در این بازار نیست. رشد این بازار هم متناسب با ارزش افزوده بنگاه‌های اقتصادی فعال در این بازار خواهد بود و هر رشدی فراتر از این روند، پایدار نخواهد بود.

آرگون اضافه کرد: اگر چه قیمت سهم‌ها افت زیادی داشته، ولی وضعیت سهم‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و برای بررسی ارزندگی سهم‌ها باید هر شرکت و هر صنعت بصورت جداگانه مورد ارزیابی و تحلیل قرار بگیرد. اما بازار سرمایه، بازار سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت نیست و سرمایه گذارانی که با نگاه کوتاه مدت وارد این بازار شده اند و با هیجان اقدام به خرید و فروش می‌کنند، متضرر خواهند شد.

وی افزود: البته بیش از ۷۵ درصد از سهم‌های بازار متعلق به حقوقی‌هایی است که با نگاه بلندمدت وارد بازار سرمایه شده اند و بخشی از سهامداران هم، بصورت حرفه‌ای در این بازار فعالیت می‌کنند؛ بنابراین درصد سهامدارانی که با دید کوتاه مدت و هیجانی در این بازار معامله می‌کنند، زیاد نیست. ولی به هر حال سهامداران می‌بایست هم از خرید‌های هیجانی و هم از فروش‌های هیجانی بپرهیزند. با چه منطقی سهمی که صف فروش بوده، ناگهان صف خرید می‌شود؟ وقت آن رسیده که فضای تحلیلی بر بازار سرمایه ما حاکم شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از مشکلات بازار سرمایه ما، دامنه نوسان است و این دامنه نوسان زیان‌های زیادی به بازار ما تحمیل کرده است. معتقدم دامنه نوسان باید حذف گردد تا معاملات بر اساس تحلیل انجام شود و صف‌های خرید و فروش جای خود را به معاملات بر اساس ارزندگی سهم‌ها بدهد. حذف دامنه نوسان، نقدشوندگی بازار را هم افزایش خواهد داد. البته شاید نتوان به یکباره دامنه نوسان معاملات را حذف کرد؛ ولی می‌توان از حذف دامنه نوسان سهم‌های عرضه اولیه شده، شروع کرد و اجازه داد سهم‌ها روز بعد از عرضه‌های اولیه، بدون محدودیت دامنه نوسان معامله شوند تا به تعادل برسند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۵۰۰ شرکت فدای شاخص سازها!

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مستاجران بورس، بازندگان همیشگی این بازار

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

توجه به ارزندگی چراغ راه سرمایه‌گذاران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
با حذف دامنه نوسان در عرضه اولیه ها دست رانتی ها هم حذف میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
درود بر تو، درد و بلات بخوره تو سر هرچی مدیر بورسه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
اصولا این حجم عظیم از دزدان سازمان یافته دولتی حکومتی اصلا غیر قابل باوره که دسته جمعی در تلاشند اموال و دارایهای مردم را بالا بکشند. مگر میشود در چند هفته بدون انکه جنگی افتاده باشد سهام تا 70درصد سقوط کنند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
بنظر میاد بازار بورس منحل بشه خیلی بنفع مردم خواهد شد جاش گاوداری بزنیم سودش برا ملت بیشتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
حذف پیش گشایش مهمتر از دامنه نوسان است اگر پیش گشایش حذف شد تازه میتوان گفت که میتوان روی بورس ایران حساب کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
بورس محلی برای خوردن دولت ها مردم پولهایشان در بورس می گزارنند تا در آینده بتوانند از ان استفاده کند وهم چرخ شرکت ها به گردش در آورده شود ولی امروز اگر بتوانیم بورس را حذف کنیم دیگر این اتفاقات ناگوار نمی افتد و دولت ها چون بی ارزه هستند چشم طمع به چندغاز مردم دوخته اند
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
حذف دستور بهترین راه حل است!!
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
حذف دامنه نوسان به معنی جولان راحت تر دلالان و سوداگران در بازار سرمایه است. کسانی که به راحتی طی یک روز معاملاتی خودشان پولدار می شوند و خیل عظیمی از سرمایه گذاران را بیچاره می کنند. شما مطمئن باشید با حذف دامنه نوسان، فقط به هیجان بازار کمک می شود. در ثانی، من نمی دانم این اعداد را از کجا آورده اند؟ اثریت مطلق بازار، سهامداران جزء هستند که هیچ منطقی در پس معاملاتشان وجود ندارد. فقط کافیست یک روز صف های فروش را نگاه کنید. متوجه می شوید عرض بنده را. از کجا نویسنده محترم این مقاله می گوید با حذف نوسان معاملات بر مبنای تحلیل جلو می رود؟ کسی که تحلیل را تا به الان به کار نبرده، از حالا به لعد هم به کار نمی رود. یک نکته پایانی. حذف نوسان یعنی ضریب دادن به رانت در بازار سرمایه.