بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
در گروه فلزات و پتروشیمی و پالایشگاهی نیز انتظار جمع شدن صف‌های فروش و معاملات نوسانی را داریم.
کد خبر : ۲۲۷۸۸۸

جمع شدن صف‌های فروش در فلزی‌ها و پترویی‌ها و پالایشی‌ها


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد صف‌های فروش سنگین در بسیاری از نماد‌های بازار سرمایه بودیم. اعلام دولت آمریکا مبنی بر فعال شدن مکانیزم ماشه از دیدگاه این دولت علی رغم بلااثر بودن این تصمیم توسط نهاد‌های بین المللی و داخلی و همچنین تامین نقدینگی بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی جهت عرضه اولیه ۲۰ درصد از سهام شرکت سپهر صادرات، منجر به روند نزولی قیمت‌ها و ثبت یکی از ضعیف‌ترین روز‌های بازار سرمایه در یک ماه اخیر از حیث میزان بازدهی و ارزش معاملات شد.

شاخص کل با ۴۷ هزار و ۲۴۵ واحد کاهش و معادل ۲.۷۸ درصد به یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحد رسید تا به این ترتیب مدت زمان کوتاهی در ارقام بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دوام و ایستادگی داشته باشد. شاخص کل هم وزن نیز کاهش ۱.۳۱ درصدی را ثبت کرد و به ۴۲۲ هزار و ۸۰ واحد تنزل یافت.

ارزش معاملات نیز روند ضعیفی داشت و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۲۹ هزار میلیارد ریال رسید که در حدود ۲۵ درصد کمتر از ارزش معاملات میانگین دو هفته اخیر محسوب می‌شود.

نماد‌های "فولاد"، "فارس"، "فملی" و "تاپیکو" بیشترین اثر منفی را در افت شاخص کل به خود اختصاص دادند.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه اقتصاد کلان، عبدالناصر همتی در جلسه دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها ضمن تقدیر از عملکرد شبکه بانکی در مقوله‌های کنترل نقدینگی، بازار بین‌بانکی، پرداخت تسهیلات مبارزه با کرونا، قرض‌الحسنه ازدواج جوانان و خصوصاً بخش‌های پیشران و صنایع کوچک و متوسط، بر لزوم تداوم انسجام و حمیت در همه ارکان اقتصادی کشور برای مواجهه موفقیت‌آمیز با شرایط جنگ اقتصادی تأکید کرد.

عبدالناصر همتی به وضعیت نرخ ارز در روز‌های اخیر اشاره کرد و گفت: آمریکا تمام تلاش خود را در این روز‌ها به خرج داده و نهایت جنگ روانی و فشار آنها، همین شرایطی است که این روز‌ها شاهد هستیم.

وی ضمن اشاره به اخبار ناشی از گشایش‌های ارزی گفت: در حوزه بین‌المللی رایزنی‌های ما در بعضی کشور‌ها در آستانه ثمردهی است و از طرف دیگر میزان صادرات نفت و فرآورده‌های آن بهتر شده و روند بازگشت ارز صادرکنندگان سرعت گرفته که هرسه این عوامل تأثیرات مثبتی خواهند داشت؛ بر همین مبنا از بانک‌ها هم می‌خواهیم به انتقال و در دسترس قرار دادن منابع ارزی برای نیاز‌های تعریف‌شده ادامه دهند.


در خبری از بازار سرمایه، روز گذشته در حالی مهلت پذیره نویسی در صندوق پالایش یکم به اتمام رسید که شاهد استقبال ضعیف فعالین بازار از این صندوق بودیم. در حالی که این صندوق با تخفیف ۲۰ درصدی به عموم افراد ارائه می‌شد، باتوجه به افت سنگین قیمت‌های سهام این گروه در هفته‌های اخیر عملا تخفیف ارائه شده توسط دولت به حد ۵ درصد کاهش یافته و افراد ترجیح می‌دهند که در صورت ارزندگی سهام گروه پالایشگاهی، به طور مستقیم نسبت به خرید سهام شرکت‌های این گروه اقدام نمایند.

در خبری از گروه بانکی و بانک صادرات، بر اساس گزارش شفاف سازی این بانک، سود ناشی از فروش ۲۰ درصد از سهام شرکت سپهر صادرات بیش از ۵۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و معادل ۳۰۶ ریال به ازای هر سهم محقق شده است. با توجه به تصمیم این بانک مبنی بر واگذاری ۱۰ درصد دیگر از سهام این شرکت، انتظار می‌رود که سود هر سهم بانک صادرات از محل واگذاری سهام سپهر صادرات به رقم ۵۰۰ ریال به ازای هر سهم نیز برسد.

در خبری از بورس کالا و در جریان معاملات دیروز این بورس، شرکت ملی مس ایران عرضه ۴.۰۰۰ تنی کاتد مس با قیمت پایه‌ی ۱۴۴ میلیون تومان را داشت. این عرضه با تقاضای ۲.۵۶۰ تنی بازار و همچنین معاملات مچینگ ۱.۴۴۰ تنی همراه بود. قیمت معامله شده این محصول معادل نرخ پایه ۱۴۴ میلیون تومانی به ازای هر تن بود.


بازار امروز
بازار امروز را با شروع منفی و تشکیل صف‌های فروش در ابتدای بازار پیش بینی می‌کنیم. انتظار می‌رود که فشار فروش در گروه خودرویی همچنان سنگین باشد.

در گروه فلزات و پتروشیمی و پالایشگاهی نیز انتظار جمع شدن صف‌های فروش و معاملات نوسانی را داریم. انتظار داریم که با نزدیک شدن به ساعات پایانی بازار شاهد افزایش تدریجی قیمت‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر