بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
مدیر مالی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افت قیمت بدون توجیه "فرآور"

تسهیل صادرات، خواسته اصلی این شرکت از وزیر جدید صمت است.
کد خبر : ۲۲۸۵۴۲

افت قیمت بدون توجیه

به گزارش بورس نیوز، منفی های بورس تهران یک ویروس همه گیر بوده که شرکت های ارزنده را هم گرفتار کرده است.

"فرآور" در ۲ ماه اخیر افت قیمت تقریبا ۱۲ درصدی داشته و اگرچه این افت قیمت در مقایسه با بسیاری از نمادهای دیگر این بازار، ناچیز است؛ اما با در نظر گرفتن وضعیت این شرکت به نظر می رسد افت قیمت سهم اصلا توجیه ندارد.

نرخ ارز در چند هفته اخیر رشد چشمگیری داشته و طبق اطلاعات ارائه شده در گزارش های این شرکت، نرخ شمش روی بر اساس نرخ های جهانی، کشش بازار و نرخ ارز آزاد در چارچوب سیاست های گروه تعیین می گردد و نرخ فروش داخلی هم بستگی به توافق خریدار و فروشنده در بورس کالا دارد. از یک سو، اوضاع تقاضا در بورس کالا خوب به نظر می رسد و از سوی دیگر با توجه به خبرهای مربوط به واکسن کرونا، چشم انداز قیمت های جهانی شمش روی و سایر کامودیتی هم مثبت است.

لازم به ذکر است که "فرآور" در شهریورماه امسال ۱۵۸ درصد بیش از شهریور ۹۸ و ۲۹۵ درصد بیش از مرداد ماه امسال، فروش داشته است! مجموع درآمد این شرکت در ۶ ماهه اول امسال ۴۶ درصد بیشتر از درآمد ۶ ماهه ۹۸ بوده است. نکته عجیب اینجاست که این شرکت در شهریور ماه هیچ فروش صادراتی نداشته است. "روی" در بازارهای جهانی در محدوده ۲۴۰۰+ دلار معامله می شود.

ذبیح الله دواجی مدیر مالی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت شرکت بیان کرد: با توجه به نرخ تسعیر ارز و قیمت جهانی شمش روی، هیچ نگرانی بابت درآمد فروش نداریم. اما نکته اینجاست که با افزایش قیمت‌های جهانی، هزینه تامین مواد اولیه هم افزایش داشته و این افزایش قیمت خاک معدنی، بهای تمام شده شرکت را افزایش داده است. ضمن اینکه محدودیت‌های ناشی از کرونا و تحریم و بسته بودن مرز‌ها هم مزید بر علت شده و مشکلات تولید کنندگان این صنعت را تشدید کرده است.

این فعال صنعت شمش روی تصریح کرد: تنها ۳۰ درصد از ظرفیت تولید شرکت‌های داخلی، جوابگوی کل نیاز بازار داخل هست و مازاد تولید باید روانه بازار‌های صادراتی گردد. ولی متاسفانه مقررات دست و پا گیر مربوط به صادرات و افزایش مکرر کرایه‌های حمل، تهدیدی برای تولیدکنندگان محسوب می‌گردد. امیدواریم با روی کار آمدن وزیر جدید صمت، شرایط صادرات تسهیل شود تا تولیدکنندگان بتوانند مازاد نیاز بازار داخل را روانه بازار‌های صادراتی کنند و هم ارزآوری داشته باشند و هم از رشد نرخ ارز، منتفع شوند.

مدیر مالی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران تاکید کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان متعهد شده اند تامین نیاز بازار داخل در اولویت باشد و به همین علت، شمش روی باید در بورس کالا عرضه شود و بورس کالا به صمت سیگنال دهد که فروش در بورس کالا انجام شده و صمت مجوز صادرات مازاد محصول را بدهد. شرکت طبق ضوابط و مقررات، محصول خود را در بورس کالا عرضه کرده؛ اما برای صادرات مطابق مقررات و وعده‌های داده شده، همکاری لازم صورت نگرفته است. منکر محدودیت‌های ناشی از کرونا و تحریم‌ها نیستیم؛ ولی حتما با حمایت بیشتر از تولید کنندگان و تسهیل صادرات می‌توان از فشار تحمیل شده به تولیدکنندگان کاست. در صورت تسهیل صادرات، صادرات شمش روی با نرخ فعلی ارز جذاب خواهد بود.

وی در خاتمه گفت: با توجه به افت قیمت سهم، "فرآور" به کف قیمتی رسیده و افت قیمت بیشتر سهم، اصلا قابل توجیه نیست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فروش ۷.۶۵۰ تن شمش روی در ۶ماهه دوم سال پیش‌بینی شد؛

۳۱۵ ریال سود هر سهم "فرآور" در گزارش ۶ ماهه

ادامه مشکلات فروش شمش روی شرکت در سال ۹۸؛

فروش ۲.۰۲۱ تنی شمش روی "فرآور"

در دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال جاری؛

سود "فرآور" ۷ درصد افزایش یافت

خوب‌ها و بد‌های هفته را بشناسید؛

پایکوبی سهامداران در «جهرم»

ارسال نظر