بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
مدیرعامل سبدگردان آسال در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عدم تمکین از دستورالعمل بازارگردانی

سازمان بورس، باید شرکت هایی را که از دستورالعمل ها تمکین نکرده اند به مراجع قضایی معرفی کند و این شرکت ها با اعمال فشار از سوی قوه قضائیه و دادگاه ها، ملزم به رعایت دستورالعمل ها شوند.
کد خبر : ۲۲۹۷۲۴

عدم تمکین از دستورالعمل بازارگردانی، چالش اصلی بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، امروز اکثر نمادهای بازار منفی است و فشار فروش در بازار سرمایه محسوس است. شاخص کل در محدوده ۱ میلیون و ۵۱۸ هزار واحدی در نوسان است و صرافی ملی نرخ دلار را ۳۱۵۰۰ تومان اعلام کرده است! این حجم از ریزش ها در بورس تهران با وجود شیب صعودی بازار ارز و املاک و سایر کالاها، قابل توجیه نیست. بازارگردان های عملکرد مطلوبی ندارند و حقوقی ها در بسیاری از نمادها، در صف اول فروش ایستاده اند. در این وضعیت، فعالان بازار سرمایه انتقاداتی هم به ناظر بازار دارند.

نیما فاضلی مدیر عامل شرکت سبدگردان آسال در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اساسا نمی‌توان ریزش‌های بازار را به گردن حقوقی‌ها انداخت؛ چرا که حقوقی‌ها هم دستورالعمل‌هایی دارند که لازم الاجراست و در برخی مجموعه‌ها، حقوقی ناچار به فروش است تا درآمد شناسایی کند. بخشی از فروش‌ها هم توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و این صندوق‌ها تابع تصمیمات مردم هستند و در شرایطی که درخواست ابطال افزایش یابد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، (به‌عنوان یک نهاد حقوقی) چاره‌ای جز فروش سهم ندارد کمااینکه در این چند هفته هم درخواست ابطال در صندوق‌های سرمایه گذاری افزایش یافته است.

وی افزود: محدود کردن فروش حقوقی‌ها هم اقدام مناسبی نیست. مشکل فعلی بازار سرمایه ما این است که سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها را ملزم به تعیین بازارگردان کرد؛ اما خیلی از شرکت‌ها هنوز از این دستورالعمل تمکین نکرده اند. برای مثال سهم‌های زیرمجموعه گروه مالی مسکن یک ماهی است که صف فروش هستند؛ ولی خبری از بازارگردانی در این سهم‌ها نیست! خیلی از شرکت‌های دیگر هم در مورد تعیین بازارگردان ضعیف عمل کرده اند و این انتقاد مستقیما متوجه شرکت‌ها است.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: هر شرکتی که وارد بازار سرمایه شده، سهامدار عمده داشته و منابعی هم در شرکت وجود دارد که در بانک‌ها سپرده گذاری شده و یا... مثلا شرکت‌های پالایشی منابع نقدی قابل توجهی در بانک‌ها دارند و الان هم امکان حمایت از سهم‌ها در قالب انتشار سهام خزانه و تعیین بازارگردان و... وجود دارد. اما خیلی از شرکت‌ها حمایت جدی از سهم انجام نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: عدم حمایت موثر از سهم ها، ناشی از ضعف ناظر بازار نیست و معتقدم اگر شرکت‌ها در این زمینه ضعیف عمل می‌کنند؛ می‌بایست سازمان بورس، شرکت‌هایی را که از دستورالعمل‌ها تمکین نکرده اند به مراجع قضایی معرفی کند و این شرکت‌ها با اعمال فشار از سوی قوه قضائیه و دادگاه ها، ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "آیا سهم‌ها در این شرایط ارزنده هستند یا نه" گفت: بسیاری از سهم‌های بازار با دلار تقریبا ۲۲ هزار تومانی معامله می‌شوند و در این قیمت‌ها ارزنده هستند. البته بعضی سهم‌ها هم با وجود افت قیمت ها، هنوز ارزنده نیستند. اما در این شرایط سرمایه گذاران فارغ از ارزندگی سهم ها، به علت نگرانی نسبت به آینده بازار سرمایه به سرمایه گذاری در بورس خوشبین نیستند. وقت آن رسیده که وعده حمایت از بازار سرمایه با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بازارگردانی موثر توسط بازارگردان‌های هر سهم، اجرایی گردد. در غیر اینصورت بورس تهران پتانسیل افت بیشتری هم خواهد داشت. (البته ریزش شدیدی برای بورس تهران متصور نیستم)

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سنگ‌اندازی بانک‌مرکزی ...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

جذابیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها رنگ باخت

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کاهش نرخ ارز، خبری خوشایند برای صادرات‌محورها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
باید به تمامی کسانی که به هر نحوی از کارگروه بورس تا دولت - مطبوعات - کارشناسان عالیرتبه بازار سرمایه و همه عواملی که سبب سقوط و فروپاشی بورس را سبب شدند تا قیمت دلار و سکه با افتخار جانی صدچندان بگیرند و هر روز فقر مردم ایران را به رخ جهانیان بکشند دست مریزاد گفت . خسته نباشید دلاوران که مصرانه و سرسختانه آب به آسیاب تورم ریختید و نان وقوتمردم را آجر می کنید ! البته که آخرتی هم هست !
محمد حسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
ما چقدر نفهم بازی در اوردیم ..
که این ......بی سواد توی این ۷ سال چه کاری کرده که بهش اطمینان کردیم و وارد بورسی شدیم که فقط دزدی هست و جیب مردم فقیر را زدن
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
مسئولین مملکتی دست در دست هم همچون ملخ های مهاجم داروندار و پس انداز 30 سال کار ما را در بورس خوردند ولی در ظاهر بهم میپرند و فیلم بازی میکنند. خدا لعنت و نابودشان کند.
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
من نم دانم پس چه ریزشی شدید است وقتی صفر شدیم شدید است ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
ای دولتیا لعنت خدا بر شما باد که زحمات چندین ساله ما را به یغما بردید و از طرفی دیگر باعث تورم و گرانی شدید و حتی آذوقه ودارو مردم گارگر و کارمندان زحمت کشان را احتکار کردید و لار 8 هزار تومان را به قیمت 32 هزار تومان فروختی. ننگ بر شما باد.
همچ
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
همه ی پس انداز خودم وقلک بچه هارا ریختم توبورس ،حالا من ماندم با کلی ضرر ومات ومبهوت ومشت زیر چانه که چه خاکی توسرم بریزم .خدا از باعث وبانی اش نگذره که به خاک نشوندم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی که توسط صالح آبادی منصوب شده و هم کلاسی و همشهری و هم اتاقی ایشون بوده و قبلا هم معاون نظارت سازمان بورس بوده

قالیباف رئیس سازمان بورس که قبلا در دوره صالح آبادی به سمت مدیرعامل بورس مشغول بوده و زیر لوای ایشون بوده

صحرایی مدیرعامل شرکت بورس که قبلا معاون بورس بوده و زیر نظر صالح آبادی و قالیباف بوده

هامونی مدیرعامل فرابورس که توسط سیدعلی حسینی و با تایید صالح آبادی گمارده شده.

محمودرضا خواجه نصیر مدیرعامل تامین سرمایه تمدن که زیر مجموعه هلدینگ تحت مدیریت صالح آبادی هست

حسین فهیمی مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی نیروی صالح آبادی تو سازمان بورس به عنوان مدیرخقوقی و مدیراجرایی و ... بوده

شاپور محمدی مدیرعامل قبلی بورس انرژی و رئیس قبلی سازمان بورس که قبلا خودش توسط صالح آبادی به سمت مدیرعاملی بورس انرژی گمارده شده بود

همونطور که میبینین کل تیم بازار سرمایه بصورت شبکه عنکبوتی دست دار و دسته صالح آبادی هست و خواهد بود. اینها یا باید یکجا کنار گذاشته بشن تا فرصت سمت سازی برای همدیگرو نداشته باشن یا برای همیشه و مادام العمر خواهند بود.

کارشون اینه یکیشون رو که عزل میکنن سریع به عنوان هیئت مدیره تو یکی دیگه از ارکان توسط دوستان دیگر منصوب میشه و خود اون فرد از بقیه حمایت میکنه