بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
رویکرد پژوهشگاه تربیت بدنی در حوزه فناوری بیان شد:

تجاری سازی فناوری های ورزشی در سال جاری

در سال جاری پژوهشگاه تربیت بدنی به طور ویژه در خصوص فناوری های ورزشی روی تجاری سازی محصولات متمرکز شده و در حال حاضر ایده ۱۰ تیم استارتاپی مورد حمایت پژوهشگاه، به محصول رسیده است.
کد خبر : ۲۲۹۷۲۸

به گزارش بورس نیوز، محمد شریعت زاده جنیدی معاون فناوری و ارتباط با جامعه پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی افزود: پژوهشگاه تربیت بدنی با توجه به رسالتی که برعهده دارد در حوزه های مختلف بر اساس مسوولیت اجتماعی ایفای نقش کرده و بر اساس آیین نامه های بالادستی که از سوی وزارت علوم و سایر نهادها به پژوهشگاه ابلاغ شده گام هایی را برداشته است.

وی بیان کرد: یکی از این زمینه ها که به طور جدی در چهار سال اخیر پژوهشگاه مورد توجه قرار داده بحث فناوری ورزشی بوده و تلاش کرده با توجه به رونق اقتصاد دانش بنیان و حمایت های دولت و مجموعه کشور از استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور چون متولی خاصی حوزه ورزش نداشته که به شکل ساختارمند از استارتاپ ها و فناوری های ورزش و شرکت های دانش بنیان حمایت کند، از سه سال قبل مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری های ورزشی را برای اولین بار در کشور راه اندازی کند.

شریعت زاده ادامه داد: این مرکز مثل سایر مراکز نوآوری و شتابدهی فعال در کشور از استارتاپ ها، افراد خلاق و شرکت های دانش بنیان و دانشجویانی که در حوزه فناوری های ورزشی چه سخت افزاری و نرم افزاری علاقه مند به فعالیت و ایجاد به راه اندازی کسب و کار نوپا هستند، حمایت می کند.

وی یادآور شد: در این سال ها پژوهشگاه از ۱۵ شرکت دانش بنیان و استارتاپ حمایت کرده که حدود ۱۰ محصول به نمونه اولیه و نمونه صنعتی رسیده اند و در نمایشگاه های مختلف اعم از هفته پژوهش و نمایشگاه اسپورت تک این محصولات در معرض دید عموم قرار داده شده است.

معاون فناوری و ارتباط با جامعه پژوهشگاه گفت: در تلاش هستیم که این محصولات تولید شده را تجاری سازی کرده تا فروش داشته و بتوانند به طور مستقل کار کنند و رسما فعالیت داشته باشند.

شریعت زاده جنیدی افزود: پژوهشگاه اکنون به طور ویژه در خصوص فناوری های ورزشی روی بخش تجاری سازی محصولات فناورانه متمرکز است.

وی گفت: ۱۰ محصول فناورانه تولید شده روز اول با یک ایده وارد مرکز شتابدهی فناوری های ورزشی شدند و اکنون ۱۰ تیم با در اختیار قراردادن حمایت مالی، فضای کار و منتوری، کارگاه های آموزشی از سوی پژوهشگاه، توانستند به محصول دست پیدا کنند و الان در مرحله شناسایی بازار و فرآیندهای بازاریابی و فروش محصول هستند که پژوهشگاه نیز در حد توان خود در این فرایند نیز کمک می کند.

وی یادآور شد: دستاوردهای این تیم های استارتاپی هم در زمینه سخت افزاری و هم نرم افزاری است؛ در زمینه نرم افزاری سامانه با مربی را طراحی کرده اند. این سامانه یک سامانه جامع از اطلاعات مربیان ورزشی کشور در تمام رشته های ورزشی است که فرد متقاضی در این سامانه مربی مورد نظر خود را به لحاظ درجه بندی مربی گری در منطقه مورد نظر سرچ می کند و می تواند از خدمات آن بهره مند شود.

وی گفت: سایر محصولات فناورانه نیز سخت افزاری است. لوازم مورد نیاز جامعه ورزشی را ساخته اند مثل توپ انداز فوتبال برای تمرین اختصاصی دروازبان فوتبال، پرچم ویبره داوران فوتبال، پنجه کربنی برای دویدن معلولان، دستگاه شبیه ساز ارتفاع که شرایط هوا را تا ارتفاع هفت هزار از منظر اکسیژن هوا شبیه سازی می کند. اینها محصولاتی هستند که تولید شده و درحال فروش هستند.

وی در خصوص حمایت از استارتاپ ها در سال جاری نیز گفت: آیکون بخش حمایت از استارتاپ ها در سایت پژوهشگاه فعال است و هر کس در این حوزه علاقه مند به فعالیت و طرح ایده و ارایه کسب و کار مناسب و قابل قبول است، می تواند طرح خود را به پژوهشگاه ارسال کند و ایده آنها ارزیابی شده و در صورت داشتن شرایط لازم، حمایت های لازم صورت خواهد گرفت.

راه اندازی شعبه هایی از مرکز نوآوری و شتابدهی پژوهشگاه تربیت بدنی در سایر استان ها

شریعت زاده جنیدی اظهار داشت: به دنبال این هستیم با تعامل دانشگاه در دانشکده های علوم ورزشی در سراسر کشور بتوانیم شعبه هایی از مرکز نوآوری و شتابدهنده پژوهشگاه در دانشگاه ها و استان های دیگر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعال کنیم، به طوری که تمام فعالیت ما در تهران متمرکز نشود و افراد خلاق در سایر کشور نیز بتوانند از این بخش استفاده کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه فضای کاری درنظرگرفته شده برای ایده های فناورانه این حوزه در تهران است و رفت و آمد برای صاحبان ایده در شهرستان ها سخت است بنابراین سعی شده که این شرایط را در استان ها فراهم کنیم و این امر بسیار کمک کننده خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر