بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دلیل ریزش بورس، انتخابات آمریکا نبود!

احتمالا همچنان مشکلاتی در فروش نفت خواهیم داشت و منابع ورودی ارز، محدود خواهد بود و با این شرایط باید منتظر افزایش نرخ ارز و به دنبال آن تورم سایر کالاها و رشد بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه هم بود.
کد خبر : ۲۳۰۶۱۱

دلیل ریزش بورس، انتخابات آمریکا نبود!

به گزارش بورس نیوز، منفی های بورس تهران ادامه دارد و بسیاری از سهم ها به کمتر از ارزش ذاتی رسیده؛ ولی با وجود افت شدید قیمت ها، خیلی از سهامداران کماکان مترصد فرصتی برای فروش و خروج هستند! به نظر می رسد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مهم ترین دلیل نگرانی سرمایه گذاران باشد.

محمدحسین مجیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می رسد ۳ عامل کلی بر وضعیت بازار سرمایه و ریزش های اخیر، اثرگذار بوده است. نخستین عامل که معتقدم دلیل اصلی ریزش های بورس هم بود، طبیعت این بازار است. بورس تهران بعد از آنکه تحت تاثیر هیجان خریداران و ورود نقدینگی، در مدت کوتاهی یک رشد شارپ را تجربه کرد و (از ابتدای سال تا اواسط مرداد ماه) از کانال ۵۰۰ هزار واحدی به کانال ۲ میلیون واحدی رسید؛ منطقا باید یک دوره اصلاحی را هم پشت سر می گذاشت. ولی اتفاقاتی رخ داد که شرایط سخت تر شد و ریسک سرمایه گذاری در بورس افزایش یافت‌. دومین عامل، تصمیمات خلق الساعه، صحبت های ضد و نقیض در مورد عرضه دومین صندوق ETF دولتی، و نیز برخی اظهار نظرها از سمت دولت و مجلسی ها بود و اصلاحی را که می توانست بصورت منطقی انجام شود، تشدید کرد و شاهد ریزش سنگین قیمت ها در بازار سهام بودیم.

وی افزود: اگرچه ریزش شاخص کل حدود ۴۰ درصد بوده؛ ولی بعضی سهم ها ریزش بیش از ۶۰ درصد داشته و زیان سنگینی به سهامداران تحمیل کرده اند. سومین عامل هم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که ریزش های بازار سرمایه را تشدید کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عامل اصلی ریزش بازار سرمایه، انتخابات آمریکا نبود و عوامل بنیادی همچون افزایش نسبت P بر E بازار و تصمیماتی که ریسک های این بازار را افزایش داد، منجر به فروش های هیجانی و خروج نقدینگی از بازار شد و نباید انتخابات آمریکا را علت اصلی ریزش های بورس معرفی کرد.

وی در رابطه با تاثیر روی کار آمدن هر یک از کاندیداها در انتخابات آمریکا گفت: در کوتاه مدت با توجه به ریزش سنگین بازار سرمایه تحت تاثیر ترس از انتخابات آمریکا(و نه تاثیر واقعی این انتخابات)، فارغ از اینکه کدام یک از کاندیداها انتخاب خواهد شد؛ بازار سرمایه رشد خواهد کرد. اما اینکه آیا بورس تهران وارد فاز صعودی شده و سقف های قبلی و کانال ۲ میلیون واحدی مجددا لمس خواهد شد یا نه، بستگی به واکنش متغیرهای کلان اقتصادی بعد از مشخص شدن نتایج این انتخابات دارد. شخصا معتقدم هیچ تفاوتی در سیاست های جمهوری خواهان (ترامپ) و دموکرات ها (بایدن) وجود ندارد. فراموش نکنید که بیشترین تحریم ها در زمان ریاست جمهوری اوباما اتفاق افتاد و تنها تفاوت این دو حزب احتمالا، ادبیات رفتاری آنها خواهد بود و تفاوتی در ماهیت سیاست های آمریکا نسبت به ایران وجود نخواهد داشت.

مجیدی اضافه کرد: اما در هر حال بسیاری از سرمایه گذاران بر این باورند که با روی کار آمدن بایدن، فشار تحریم ها کاهش خواهد داشت و این انتظارات، در کوتاه مدت آثاری مثل کاهش تورم به همراه خواهد داشت. ولی به نظر می رسد در میان مدت (تا زمان انتخابات ریاست جمهوری کشور) سیاست های کلان دولت آمریکا تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین احتمالا همچنان مشکلاتی در فروش نفت خواهیم داشت و منابع ورودی ارز، محدود خواهد بود و با این شرایط باید منتظر افزایش نرخ ارز و به دنبال آن تورم سایر کالاها و رشد بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه هم بود. در میان مدت سیاست های داخلی تعیین می کند کدام بازار در این چند ماه، برای سرمایه گذاری جذاب تر خواهد بود؛ اما در هر صورت، اگر شرایط فعلی تداوم داشته باشد، هم بازار سرمایه و هم بازار ارز، رشد خواهند کرد. چنانچه توافقی هم بین دو کشور انجام شود که محدودیت های فروش نفت را برطرف کند، شرایط متفاوتی خواهیم داشت که البته در دولت فعلی، انتظار توافق اثرگذاری ندارم و اثر واقعی انتخابات آمریکا بر وضعیت اقتصاد ایران، در دولت بعد نمایان خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریزشی که بورس را جذاب می کند!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سایه دولت «ایران یا آمریکا» بر بورس ...

کارشناسان از تاثیر انتخاب "بایدن" می‌گویند؛

انتخاب "بایدن" و بورس ایران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
دوست داشتی این واقعیت بزار وگرنه مثل همیشه سانسور کن
دولت جیب ملت را به کمک سازمان بورس و دژپسند خالی کرد و نقدینگی را سوزاند،وسعی کرد با سبز و قرمز همه را در این تله نگه داره.
تا فردا سیزده آبان و انتخابات آمریکا،چون میدونست هرچقدر ملت نقد کنن باعث افزایش نرخ ارز و طلا میشه و تورم شدید، البته موفق هم شد چون هم بورس را کنترل کردن،هم تا دیروز دلار و سکه رو
و امروز دیدیم و از فردا خواهیم دید که اگر از بورس حمایت شدید نشود دلار ۵۰تومنی هم آرزو خواهد بود
و عملا با این لجبازی ها و بی تدبیری ها خدا بخیر کنه
حالا بشینید و بگید انتخابات آمریکا بی اثر هست!
من را یاد زمان خروج ترامپ از برجام و شعار بی اثر بودن تحریما می اندازد
ما ملت صبوریم