بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
شورای رقابت در راستای تنظیم بازار اسلاک واکس با صدور مصوبه‌ای کلیه تولیدکنندگان این محصول را به عرضه ۱۰۰ درصدی فروش داخلی خود صرفا از طریق بورس کالای ایران ملزم کرد و از کشف قیمت بدون محدودیت رقابت در بورس کالا و براساس فرمول تعیین قیمت‌های پایه براساس ضرایب مصوب این شورا خبر داد.
کد خبر : ۲۳۱۳۷۹

عرضه ۱۰۰ درصدی اسلاک واکس داخلی صرفا از طریق بورس کالا

به گزارش بورس نیوز، در دستورالعمل مصوب جلسه ۴۳۶ مورخ ۱۳۹۹.۰۷.۱۲ شورای رقابت آمده است: «از آنجا که کلیه آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بازار اسلاک واکس در سمت عرضه از وضعیت انحصاری منطبق با تعریف بند ۱۲ از ماده ۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و از درجه تمرکز بالایی برخوردار می‌باشد، شورای رقابت به موجب بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، این بازار را مصداق بازار کالا‌های انحصاری تشخیص داده و برای تنظیم بازار دستورالعمل زیر را در جلسه ۴۳۶ مورخ ۱۳۹۹.۰۷.۱۲ با اکثریت آرا به تصویب رساند.»

دستورالعمل تنظیم بازار اسلاک واکس

ماده۱: واژگان و اصطلاحات مندرج در این دستورالعمل در معانی مشروحه زیر استفاده می‌شود:

الف) قانون: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی

ب) لوبکات: یکی از برش‌ها یا محصولات حاصل از پالایش نفت خام در پالایشگاه‌ها است که به عنوان خوراک اصلی شرکت‌های روغن ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لوبکات پس از طی فرایندی روغن پایه به دست می‌آید که به عنوان ماده اصلی در تولید روغن‌های موتوری، صنعتی و گریس از آن استفاده می‌شود.

ج) اسلاک واکس (Slack Wax): یکی از محصولات جانبی فرایند تبدیل لوبکات به روغن پایه اسلاک واکس است. این فرایند به این صورت است که ابتدا ترکیبات آروماتیک با استفاده از حلال از لوبکات جدا می‌شود و محصول حاصله رفینت نامیده می‌شود. سپس در مرحله دوم ترکیبات پارافینیک از رفینت جدا می‌شود تا به روغن پایه تبدیل شود. در این مرحله محصول جانبی به نام اسلاک واکس تولید می‌شود که خوراک واحد‌های پارافین ساز است.

د) تولیدکنندگان اسلاک واکس: کلیه واحد‌های روغن سازی در کشور در جریان تولید، انواع محصول جانبی اسلاک واکس را تولید می‌کنند. این واحد‌ها عبارتند از شرکت نفت سپاهان، شرکت نفت ایرانول، شرکت نفت بهران و شرکت نفت پارس.

ماده۲: کلیه تولیدکنندگان اسلاک واکس ملزم هستند ۱۰۰ درصد عرضه داخلی اسلاک واکس خود را صرفا از طریق بورس کالا انجام دهند.

تبصره: قیمت معامله در بورس بدون محدودیت قابت انجام می‌شود (سقف رقابت آزاد است).

ماده۳: نحوه تعیین قیمت پایه اسلاک واکس در بورس کالا به شرح ذیل تعیین می‌شود.

اگر فرمول قیمت گذاری اسلاک واکس را به صورت A=zB در نظر بگیریم که در آن A قیمت ریالی اسلاک واکس، B قیمت ریالی لوبکات تحویلی به پالایشگاه‌های میانی (شرکت‌های روغن ساز) و Z ضریب وابستگی قیمت لوبکات در فرمول قیمت گذاری انواع اسلاک واکس باشد، در آن صورت مقادیر ضریب وابستگی قیمت لوبکات (Z) به شرح جدول ذیل خواهد بود.

تبصره: قیمت لوبکات در فرمول فوق الذکر توسط انجمن صنفی کارفرمایی صنعت نفت تعیین و به عنوان مبنای قیمت پایه منظور و ابلاغ می‌گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر