بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
سخنگوی دولت گفت: بنابر نظر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه این طرح فقط برای سال ۹۹ حدود پنجاه هزار میلیارد تومان بارمالی دارد.
کد خبر : ۲۳۱۷۸۶

بورس توان عرضه ۵۰ هزارمیلیاردتومان سهام در سه ماه را ندارد

به گزارش بورس نیوز، علی ربیعی با اشاره به ابلاغ قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی توسط رئیس مجلس درخصوص علت آماده کردن طرح موازی با مجلس و تبدیل شدن به قانون گفت: دولت هیچ اهمالی در خصوص سلامت و معیشت مردم ندارد. گاهی اظهاراتی می‌شنویم که گویی برخی منجی هستند.

وی افزود: دولت همواره به دنبال راهکار‌هایی برای افزایش قدرت خرید و حمایت اجتماعی از مردم بوده است. در مدیریت اقتصادی باید کوتاه بینی و یکجانبه نگری وجود نداشته باشد و دولت مکلف به دوراندیشی و اقدام موثر است. در مقطعی با رفتار‌های خاص به نام کمک چند برابر از جیب مردم کم شد و در دراز مدت آسیب دیدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نمی‌شود عده‌ای بیرون گود نشسته و طرح یا حرف‌هایی بزنند که اجرای آن، مشکلات عدیده‌ای پدید آورد، ادامه داد: کسی در مورد حمایت معیشتی از مردم تردید نداشته و ندارد و این طرح‌ها نظریه جدیدی هم نیست. از زمان دولت دفاع مقدس همواره این گونه طرح‌ها مطرح بوده و در دولت تدبیر و امید هم طرح تحول سلامت، افزایش حقوق مددکاران، پیشی دادن مزد بر تورم تا سال ۹۷، همسان سازی حقوق ها، گسترش بیمه‌های اجتماعی و مسائلی از این قبیل پیگیری و اجرا شده نیست.

ربیعی عنوان کرد: موضوع واریز کمک‌های معیشتی مصوب دولت نبوده بلکه ستاد ملی مبارزه با کرونا آن را تصویب کرده است. شبیه سازی آنچه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد با طرح مجلس از بنیان اشتباه است و این برنامه در تعطیلات اول کرونا هم اجرا شد و در هر تعطیلات بلندمدت احتمالی دیگری اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: مصوبه ستاد ملی کرونا معطوف به افرادی است که حقوق بگیر نیستند و درآمد ثابت ندارند و از طرفی این یک یارانه جدید نیست بلکه کمکی برای جبران کاهش درآمد مشاغل ناشی از تعطیلات است. این مصوبه برای ۴ ماه و پیش بینی بار مالی آن حدود ۸ هزار میلیارد تومان است. از طرفی هر طرحی که به تصویب برسد قابل احترام است، اما درخصوص طرح مجلس نکاتی قابل بیان است.

سخنگوی دولت گفت: بنابر نظر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه این طرح فقط برای سال ۹۹ حدود پنجاه هزار میلیارد تومان بارمالی دارد. محل تامین بودجه این طرح، فروش اموال دولت در بورس دیده شده است. آنچه نظر مجلس است یک یارانه دائمی است. سال جاری از فروش اموال دولتی منابع آن تامین شد، بودجه سال بعد و سال‌های بعد از کدام محل تامین می‌شود؟ تعادل چند بودجه را به هم خواهد زد؟ هزینه این طرح را مردم در کجا باید پرداخت کنند؟

ربیعی ادامه داد: یارانه باید هر ماه سر موعد مقرر پرداخت شود، ولی در این طرح نحوه تامین آن به، اما و اگر‌های زیادی وابسته است. حال اگر منابع تامین نشد و این یارانه پرداخت نشد چه کسی پاسخگو است؟ براساس مصوبه مجلس سهام مشخص شده باید در بورس به فروش برسد و اساسا آیا ظرفیت نقد کردن این رقم در بورس طی ۳ ماه وجود دارد و آیا کارشناسان بورس این را تایید می‌کنند؟

به گفته وی، بورس در شرایط خاصی قرار دارد، عرضه آبشاری سهام آن هم به گونه‌ای که در این مصوبه منظور شده به پایداری بورس آسیب می‌رساند و تحقق هم امکان ندارد. دولت به وزارت اقتصاد مجوز عرضه دارا سوم را داده، ولی به تعبیر وزیر اقتصاد، به لحاظ رعایت شرایط بازار و برای حمایت از ذینفعان بورس موفق به عرضه نشده است. با احتیاط باید نسبت به بورس رفتار شود. این اشکالات باید برطرف شود. هرقانونی باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد. مصوبه ستاد ملی کرونا هیچ شباهت یا الگوگیری باطرح مجلس ندارد. با همکاری بین قوا و دیدن همه جوانب می‌توان بهترین دستاورد‌ها را برای مردم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
میخواد مجلس ابروشو درست کنه می زنه چشمشو کور می کنه حالا بورس خودش از عرضه های ابشاری و نقد شونده گیش ناله داره و سهام عدالت نقد نشده اینها از جیب بورس مایه میزان و تمام سها مداران را ورشکسته تر می کنن بابا نمی خوایم 100تومان یارانه سهم ها ریزش نکنه و نقد رایانه پیشکش خود مجلسیون