بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
مدیرعامل سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

چرا بازار با عرضه نمادهای ارزنده، "سرکوب" می‌شود

البته از چند سال قبل، پیگیر راه اندازی صندوق های بازنشستگی اختیاری (یا صندوق های رفاه کارکنان و یا هر اسم دیگری که شاید برای این صندوق ها در نظر گرفته شود) بوده ایم.
کد خبر : ۲۳۳۱۱۶

به جای تمرکز بر حواشی، به فکر درمان قطعی باشید!

به گزارش بورس نیوز، باوجودآنکه گزارش‌های بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار حاکی از رشد سودآوری این شرکت‌ها است، اما همچنان سایه منفی‌های چند نماد خاص بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. خیلی از سهامداران گله‌دارند که چرا سهم‌های خوبشان باید قربانی روند چند نماد بزرگ و لیدر که اوضاع چندان مساعدی هم ندارند، شود؟

رامین خدابنده مدیرعامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تمرکز روی نکات حاشیه‌ای فقط به هیجان منفی بازار دامن می‌زند. چالش اصلی بازار سرمایه ما، نگرش نادرست سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار بوده و مادامی‌که این نگرش اصلاح نشود، کنترل بازار در دست نوسان گیران خواهد بود و بازار، به ثبات نخواهد رسید.

وی افزود: نوسان گیری در تمام بورس‌های دنیا رواج دارد؛ ولی در بورس‌های جهانی بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و نوسان گیری فقط بخش اندکی از معاملات را تشکیل می‌دهد. در نظر داشته باشید اگرچه مردم را به سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشویق کرده‌ایم؛ ولی مشکل اصلی صندوق‌های سهامی این است که مدیران این صندوق‌ها در سرمایه‌گذاری‌های خود با محدودیت‌های متعدد مربوط به حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام مواجه هستند و این اختیار را ندارند که با در نظر گرفتن وضعیت بازار سهام، حجم سرمایه‌گذاری‌هایشان در سهام را افزایش یا کاهش دهند. از سوی دیگر، با هر منفی بازار، فشار ابطال یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سبب هیجان سرمایه‌گذاران تشدید شده و مدیران صندوق برای تسویه با مشتریان خود چاره‌ای جز فروش سهام ندارند و طبیعی است که در چنین مواقعی، سهم‌های خوب و ارزنده، نقد شوندگی بالاتری دارند و درنهایت، مدیران صندوق‌ها سهم‌های مناسب‌تر را می‌فروشند و این چرخه معیوب، مدام در حال تکرار است. شکی نیست که بازار سرمایه، جای سهم‌های خوب است و سهم‌های بد، باید از این بازار خارج شوند. اما مرتباً شاهد هستیم که هر مثبت بازار باعرضه حقوقی‌ها در نمادهای ارزنده‌ای مثل برخی نمادهای بزرگ بانکی و... سرکوب می‌شود و بخش عمده این عرضه‌ها، فقط به همین علت صورت گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: تنها راه نجات بازار سرمایه ما، این است که سرمایه‌گذاری‌ها بلندمدت‌تر شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعلی بازار(هم صندوق‌های درآمد ثابت و هم مختلط و هم سهامی)، به سبب ساختار خود، برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت ضعف‌هایی دارند و باید تدابیری اندیشید تا محدودیت‌های مربوط به حدنصاب‌ها در این صندوق‌ها برداشته شود و یا اینکه امکان راه‌اندازی صندوق‌هایی فراهم شود که مدیران آن، محدودیتی در سرمایه‌گذاری‌ها نداشته باشند و بر اساس شرایط بازار سرمایه، تصمیم بگیرند که چند درصد از منابع صندوق صرف خرید سهام و چه مقدار، صرف خرید اوراق شود.

خدابنده اضافه کرد: البته از چند سال قبل، پیگیر راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی اختیاری (یا صندوق‌های رفاه کارکنان و یا هر اسم دیگری که شاید برای این صندوق‌ها در نظر گرفته شود) بوده‌ایم و این طرح بعد از حضور آقای قالیباف اصل در سازمان بورس و اوراق بهادار، مجدداً در دست بررسی قرارگرفته است. هدف از راه‌اندازی این صندوق‌ها این است که شرکت‌های بزرگ، بخشی از درآمد کارکنان خود را جهت یک سرمایه‌گذاری بلندمدت (حداقل ۵ ساله) در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و تا هم منابع سرمایه‌گذاران خرد به بازار سرمایه هدایت شود و منافع توسعه این بازار، نصیب اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاران شود و هم مدیران صندوق‌ها، امکان انتخاب سهم بر اساس تحلیل بلندمدت را داشته باشند. طبیعی است که در چنین شرایطی، سهم‌هایی مورد اقبال قرار خواهند گرفت که وضعیت بنیادی مناسب‌تری داشته باشند و بازار سرمایه تحت تأثیر هر اتفاق ساده و حاشیه‌ای، دچار تلاطم نخواهد شد. البته مردم عادی هم امکان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را خواهند داشت؛ ولی این طرح بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های گروهی جذاب خواهد بود. این صندوق‌ها قطعاً مورد استقبال قرار خواهند گرفت؛ کما اینکه برخی شرکت‌ها از همین حالا تمایل خود را به سرمایه‌گذاری از طریق چنین صندوق‌هایی اعلام کرده‌اند. البته در بعضی کشورها، این اختیار به شرکت‌ها داده‌شده که سهم کارفرما به‌جای واریز به صندوق‌های بازنشستگی اجباری، به این صندوق‌ها تزریق گردد. این امکان، به رقابت بیشتر بین این نوع از صندوق‌ها برای کسب بازدهی بالاتر منجر شده است. اجرای این طرح در کشور ما که سهم کارفرما به‌جای صندوق‌های بازنشستگی اجباری، به صندوق‌های بازنشستگی اختیاری واریز شود، نیاز به مصوبه مجلس دارد (که شایعاتی هم در موردبررسی این موضوع در مجلس شنیده‌ایم) که امیدواریم این شایعه جدی باشد و ضعف‌های برخی صندوق‌های بازنشستگی اجباری، پوشش داده شود. مزیت دیگر این صندوق‌ها، شفافیت عملکرد آن‌ها است؛ شفافیتی که جای آن در صندوق‌های بازنشستگی اجباری خالی است!

خدابنده ادامه داد: علاوه بر این، اگر مجوز سبدگردانی بلندمدت گروهی هم به سبدگردان ها داده شود، از رفتارهای هیجانی بازار کاسته شده و سرمایه‌های خرد، راهی سهم‌های ارزنده بازار خواهد شد. در حال حاضر، بسیاری از سهامداران هیچ تحلیلی از معاملات خود ندارند. مثلاً یک روزبه امید توافق با آمریکا و خوش‌بینی به روی کار آمدن بایدن و... سهام خودرویی می‌خرند و چند روز بعد، بدون آنکه اتفاقی رخ‌داده باید در صف فروش همان سهام قرار می‌گیرند. حال‌آنکه اگر سهامداری با چنین نگرشی اقدام به خرید سهام خودرویی کرده، باید حداقل یک دوره ۶ ماهه سهامداری کند. این وضعیت نشان می‌دهد بازار سرمایه ما با چالش استراتژی مواجه است و در ای‌ سال‌ها مرتباً به فکر افزایش کمی سهامداران بوده این، بی‌آنکه فکری به حال اصلاح نگرش سرمایه‌گذاران کرده باشیم. به‌جای مسکن‌های کوتاه‌مدت، باید فکری برای درمان قطعی بازار سرمایه کرد. 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
گزارش هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت منتشر شد؛

جذب بیش از ۱۰ "همت" منابع مالی جدید

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

منفی های کوتاه مدت دلیل عدم ارزندگی بنیادی ها نیست

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نرخ دلار نقطه ابهام بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
در این مورد نظر و راهکاری ندارم
دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
شمارا بخدا قسم صدای ما را بگوش کیو بگم اخه کسی نیست پس به خدا برسونید چون هیچ مسئولی وجود ندارد که کاری برای ما انجام دهد 5 ماه پیش 100 ملیون پول داشتم سهام سرمایه گزاری سایپا و لپارس خریدم الان سرمایم امده زیر 30 ملیون تومن. اون پول تمام پس انداز 30 سال کار و سنواتم بود که حقوقیهای دولتی از جیب من به جیب خودشون ریختن.خدایا خودت بداد ما برس و این دزدان دولتی اموال ما مردم را نابود بفرما.
یک فعال قدیمی
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
از ماست که بر ماست..سهام باد کرده خریدی ..سهام بنیادی نخریدی .اولین نگاه بنیادی:یک نگاه به p/e میکردی میفهمیدی چی میخریدی ..مگه این لپارس طلا تولید میکنه که این قیمت باشه؟همش میگفتن جای الجی را میگیره.(با حرف مفت کشیدن بالا)دقیقا سهم سفته بازی شده.لطف کنید اشتباهات فاحش خودتونو پای بازار نگدارید من سهامدار قدیمی هستم .بهترین بازار هست اما برای کسی که اهلش هست و بازی را حفظه..بهترین راهکار استفاده از خدمات شبدگردانی هست.که حتی با مبالغ کم هم اخیرا امکانپذیر هست.طمع نکنید بهترین راه حل برای افرادی مثل شماست.چه چیزی بهتر از اینکه از سود حاصل شده کارمزد میگیرند.
ننگ بر دزدان ................
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
جناب فعال قدیمی اتفاقا بنده این سهم لپارسو مدتهاست زیر نظر دارم. اینکه حقوقی سهم سهمو در یک روز بعد از 34درصد ریزش قبلی 50درصد دیگر یکروزه پایین میکشد ربطی به خریدار ندارد .خریدار اگر حتی وارن بافت هم بود از کجا میدونست به حقوقی دستور داده شده یکروزه سهمو 50رصد دیگه پایین بکشه.بورس دستوری بدترین بورس جهانه چون فقط کسانیکه از پشت پرده خبر دارند یا به اصطلاح رانت دارند سود میکنند و بقیه مردم ضرر.. دولت در حال چپاول اموال مردم در بورس است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
باید یه فکری به حال نوسانگیری کرد اگرمی خواهیم که بازار
سهام بزرک وبنیادی خوب شود چون یه عده بدون اطلاع سهم که میخرندچون از یه عده ای سیگنال میرن
ننگ بر دزدان ...............
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
............... در حال چپاول اموال مردم در بورس است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
بازار بورس فقط وفقط با خارج شدن از صف فروش درست میشود سهامداران خرده پا وبی سواد تنها افت بورس هستند
ناشناس
France
جمعه ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
سهامداران خرده پا وبی سواد تنها افت بورس نیستند . نوسانگیران که بازارگردان هم هستند آفت بازر شده اند .