بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
معاونت اقتصادی تامین‌سرمایه امین‌در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

افزایش توان انتشار اوراق در "امین" به ۱۵‌همت

روند مثبت افزایش سودآوری شرکت در سال مالی جاری هم ادامه خواهد داشت و علاوه بر آن در سال جاری حدود ۲۰.۰۰۰ میلیارد تومان مذاکرات انتشار اوراق جدید است.
کد خبر : ۲۳۳۳۶۶

امین

به گزارش بورس نیوز، یکی از عرضه های اولیه امسال شرکت تامین سرمایه امین بود که در مردادماه و در دوران اوج رونق بازار سرمایه عرضه شد. به منظور بررسی وضعیت این شرکت، خبرنگار بورس نیوز گفت و گویی با ولی اله ولی نیا معاونت اقتصادی شرکت تامین سرمایه امین انجام داده که ماحصل آن را می خوانید.

 

وقتی صحبت از فروش در "امین" می‌شود، محصول فروخته شده اوراق بدهی است؟ کمی در مورد ماهیت درآمد‌های شرکت، فروش شرکت و تفاوت ساختار درآمدی "امین" با سایر تامین سرمایه‌ها توضیح دهید.
ولی نیا: شرکت‌های تامین سرمایه عمدتاً خدمات محور هستند و خدمات تخصصی در زمینه انتشار اوراق، مشاوره سرمایه گذاری، گزارش‌های توجیهی افزایش سرمایه و مشاوره عرضه شرکت‌ها در بازار سرمایه ارائه میدهند و اصلی‌ترین محل درآمد شرکت‌های تامین سرمایه از محل کارمزد تعهد پذیره نویسی و کارمزد بازارگردانی اوراق است. همچنین بخشی از فعالیت‌های شرکت تامین سرمایه، مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری می‌باشد.
همانطور که در بخش درآمد‌های عملیاتی در صورت‌های مالی شرکت‌های تامین سرمایه مشخص است، عمده درآمد عملیاتی این شرکت‌ها از محل کارمزد تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی اوراق، سود سرمایه گذاری در اوراق و صندوق‌های سرمایه گذاری و نیز سود سپرده بانکی می‌باشد.

 آیا انتشار اوراق دولتی هم تاثیری در عملکرد "امین" دارد؟
ولی نیا: انتشار اوراق دولت تاثیری در عملکرد شرکت تامین سرمایه امین ندارد. اوراقی که تامین سرمایه امین در انتشار و بازارگردانی آن‌ها نقش دارد، تماماً اوراق شرکتی هستند و انتشار اوراق دولتی تاثیری در عملکرد شرکت‌های تامین سرمایه ندارد. دولت خود انتشار اوراق و بازارگردانی اوراق دولتی را به عهده دارد و شرکت های تامین سرمایه فقط برای صندوق‌های خود از اوراق دولتی خریداری کرده و نگهداری می‌کند.

بخش قابل توجهی از منابع "امین" در بانک آینده سپرده گذاری شده؛ این حجم سپرده گذاری در بانک چه توجیهی دارد؟ و چرا بانک آینده بیشترین سپرده را جذب کرده است؟
ولی نیا: همانطور که گفته شد تمرکز تامین سرمایه امین در راستای فعالیت اصلی خود عمدتا در ایجاد درآمد عملیاتی شرکت از محل انتشار و بازارگردانی اوراق بدهی است، اما با توجه به نقدینگی بالای شرکت بخش قابل توجهی از درآمد‌های عملیاتی از محل سود اوراق و صندوق‌های سرمایه گذاری و نیز سود سپرده‌های بانکی می‌باشد.
شرکت‌های تامین سرمایه برای سرمایه گذاری منابع خود در بازار سرمایه محدودیت‌هایی دارند و منابع نقدی را برای خرید اوراق تحت بازارگردانی، سرمایه گذاری در صندوق‌ها و یا در بانک‌ها سپرده گذاری می‌نماید. بخشی از منابع این شرکت در طی سال قبل در بانک، سپرده گذاری شده و بالتبع در هر دوره‌ای که نرخ سپرده گذاری در بانک بیشتر باشد، درآمد حاصل از این محل هم بیشتر است. اما در پاسخ به این سوال که چرا سپرده گذاری در بانک آینده انجام شده باید گفت که طبیعی است که هر شرکتی، منابع نقدی خود را در جایی سرمایه گذاری می‌کند که بازدهی بیشتری به همراه داشته باشد. سیاست شرکت هم بر این است که سپرده گذاری در بانک انجام شود که با حداقل ریسک، سود بالاتری پرداخت کند و سال گذشته بانک آینده برای سپرده‌های کوتاه مدت به نسبت سایر بانک‌ها نرخ سود بالاتری پرداخت می‌کرد.
البته این را هم در نظر داشته باشید که در پایان سال مالی گذشته (۳۱/۰۶/۱۳۹۹)، مانده سپرده‌های این شرکت نزد بانک‌ها کاهش چشمگیری داشته و سپرده نزد بانک آینده حدود ۴۲ میلیارد تومان بوده که این مبلغ کمتر از ۳ درصد مجموع سرمایه گذاری‌های شرکت تامین سرمایه امین را شامل می‌شود. ضمن اینکه این منابع تا وقتی در بانک سپرده گذاری می‌شود که برای انتشار اوراق به آن نیازی نباشد و هر زمان که انتشار اوراق صورت پذیرد منابع نقدی برای خرید اوراق مورد نیاز بوده و سپرده‌ها از بانک خارج و صرف خرید اوراق می‌شود.

دلیل رشد درآمد شرکت در شهریور ماه چه بوده؟ آیا این روند ادامه دارد؟
ولی نیا: شرکت‌های تامین سرمایه همچون شرکت‌های تولیدی فرایند تولید و فروش معین و منظمی ندارند. شرکت‌های تأمین سرمایه در ماه‌های مختلف سال با توجه به مذاکراتی که برای انتشار اوراق دارند، ممکن است اوراق منتشر کنند که برای آن‌ها از محل کارمزد انتشار اوراق درآمدی شناسایی شود. در شرکت تامین سرمایه امین نیز در شهریور ماه از محل انتشار دو دسته اوراق، کارمزد شناسایی شد و همین انتشار اوراق موجب افزایش درآمد این شرکت در ماه‌های اخیر بوده است.
البته در صورت انتشار اوراق، درآمد کارمزد تعهد پذیره نویسی اوراق در لحظه شناسایی می‌شود و در صورت‌های مالی شرکت‌های تامین سرمایه نمایان می‌شود و همچنین بابت بازارگردانی اوراق هم ماهانه درآمدی شناسایی می‌شود که این درآمد، درآمدی مستمر برای شرکت‌های تامین سرمایه بوده و معمولا ۳ الی ۴ سال استمرار دارد.
این درآمد در شهریورماه شناسایی شد، اما در آبان ماه درآمد انتشار اوراق نداشتیم و درآمد شرکت فقط از محل کارمزد بازارگردانی اوراق بود. همچنین پایان شهریور ماه، پایان سال مالی شرکت تامین سرمایه امین هم هست و از این رو در شهریور ماه حدود ۲۵ میلیارد تومان هم سود شرکت فرعی شناسایی شد که این موارد موجب افزایش درآمد این شرکت در شهریور ماه گردید. اما به طور مستمر حدود ۳۵ میلیارد تومان درآمد‌های عملیاتی ماهانه از محل کارمزد بازارگردانی اوراق و سود سپرده‌های بانکی و کارمزد صندوق‌ها در این شرکت محقق می‌گردد.

 روند بازار سرمایه چقدر در میزان سودآوری شرکت موثر است؟ در منفی‌های بازار سهام، فروش بهتری دارید یا در مثبت ها؟ آیا در صورت بهبود روند بازار سرمایه، منابعی که در بانک‌ها سپرده گذاری شده، راهی بازار سرمایه خواهد شد؟
ولی نیا: در نظر داشته باشید که حجم بازار بدهی در مقایسه با حجم کل بازار سرمایه اندک است، اما در مجموع بازار سهام و بازار بدهی، دو بازار کاملا مجزا بوده و هر یک فعالان خاص خود را هم دارند. تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار بدهی هم اتفاقی تقریباً نوظهور است و اخیراً شرکت‌ها تمایل بیشتری به تامین مالی از طریق بازار بدهی دارند. از آنجا که تامین مالی از بانک ها، محدودیت‌های خاص خود را دارد و شرکت‌های بزرگ قادر به اخذ تسهیلات در حجم بالا (چند هزار میلیارد تومان) نیستند، انتشار اوراق شرکتی و تامین مالی از بازار سرمایه جای خود را در روش‌های تامین مالی شرکت‌ها باز کرده و درخواست‌ها برای تامین مالی از طریق انتشار اوراق شرکتی افزایش یافته است.
ابتدای سال مالی گذشته حجم کل انتشار اوراق شرکتی که شرکت تامین سرمایه امین تعهد پذیره نویسی آن را داشته، حدود ۳.۹۰۰ میلیارد تومان بوده؛ ولی در سال جاری تا این لحظه حدود ۹.۴۰۰ میلیارد تومان اوراق توسط شرکت تامین سرمایه امین منتشر شده که تعهد بازارگردانی آن را بر عهده داریم.
این موضوع اتفاق خوبی برای شرکت تامین سرمایه امین و سایر شرکت‌های تامین سرمایه است، ولی نمی‌توان رونق بازار اوراق شرکتی و استقبال شرکت‌ها از انتشار اوراق و تامین مالی از طریق بازار سرمایه را مرتبط به منفی یا مثبت بودن روند بازار سهام دانست. این دو بازار ارتباط مستقیم با هم ندارند و مثبت و منفی بودن شاخص کل بورس در میزان استقبال شرکت‌ها از انتشار اوراق برای تامین مالی چندان اثرگذار نیست. اما رونق بازاربدهی تاثیر مستقیم بر درآمد شرکت خواهد داشت.

در مورد برنامه‌های آتی خود توضیح دهید. خبر خوبی برای سهامداران دارید؟
ولی نیا: روند سودآوری در شرکت تامین سرمایه امین مثبت بوده و سود خالص شرکت در سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۹ حدود ۴۲۵ میلیارد تومان بوده و معادل ۷۶ درصد بیش از سود خالص سال مالی قبل بوده است.
با توجه به اینکه اوراقی که توسط این شرکت منتشر شده سررسید ۲ الی ۴ سال دارند، پس استمرار درآمد حاصل از کارمزد بازارگردانی اوراق وجود دارد و می‌توان گفت روند مثبت افزایش سودآوری شرکت در سال مالی جاری هم ادامه خواهد داشت و علاوه بر آن در سال جاری حدود ۲۰.۰۰۰ میلیارد تومان مذاکرات انتشار اوراق جدید می‌باشد.
اما برای انتشار اوراق جدید، باید نسبت کفایت سرمایه شرکت هم افزایش یابد تا سرمایه شرکت جوابگوی انتشار اوراق جدید باشد. به همین منظور افزایش سرمایه در دستور کار شرکت قرار گرفته و مصوبه هیئت مدیره مبنی بر افزایش سرمایه ۵۷ درصدی (از مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان به ۱۱۰۰ میلیارد تومان) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران اخذ شده است.
با توجه به ماهیت فعالیت‌های شرکت، قطعا ثبت انجام افزایش سرمایه، روی رشد سودآوری شرکت اثر مستقیم خواهد داشت.
لازم به ذکر است با انجام این افزایش سرمایه، توان انتشار اوراق در شرکت تامین سرمایه امین حداقل به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
علاوه بر این برنامه‌هایی برای انتشار اوراق جدید در دست بررسی است که به محض نهایی شدن اطلاعات از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد.
ضمن اینکه افزایش سقف دارایی‌های تحت مدیریت در صندوق‌های امین تا ۲۰.۰۰۰ میلیارد تومان اقدام گردیده که انعطاف نقدینگی و مدیریت اوراق تحت بازارگردانی را به نحو مطلوبی به همراه خواهد داشت.
روند قیمتی سهم، انتظارات بسیاری از سهامداران را برآورده نکرده است. برای حمایت از سهم چه برنامه‌هایی دارید؟ "امین" پتانسیل رشد دارد؟
ولی نیا: صندوق اختصاصی بازارگردانی امین راه اندازی شده و در حال حاضر عملیات بازارگردانی سهم در حال انجام است. اما به هر حال روند کلی بازار سرمایه، "امین" را هم مانند سایر سهم‌های بازار تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر