بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افشای ریز معاملات بازارگردان‌ها، آری یا نه

اگر بازارگردانی وظایف قانونی خود را انجام می دهد، منطقا نباید نگران افشای ریز معاملات خود هم باشد!
کد خبر : ۲۳۳۵۶۹

افشای ریز معاملات بازارگردان ها، آری یا نه

به گزارش بورس نیوز، این روز‌ها انتقاداتی به عملکرد برخی بازارگردان‌ها مطرح است و گروهی از سهامداران خواستار ارائه گزارش ماهانه از عملکرد بازارگردان‌ها و افشای ریز معاملات آن‌ها دارند.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در بازار‌های مالی، ابزار‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کرد. اما نکته حائز اهمیت، استفاده ابزاری از این ابزار‌ها در راستای مقاصد خاص است. مثلاً بازارگردانی به‌عنوان یک فعل یا قانون مثبت ارزیابی می‌شود که به نقدشوندگی سهم‌ها در بازار‌های نزولی کمک کند؛ ولی وقتی از بازارگردانی در راستای مقاصد خاص استفاده شود، این بازارگردانی به ابزاری برای نوسان گیری تبدیل‌شده و روند سهم‌ها را مختل خواهد کرد.

وی افزود: فعالان بازار سرمایه منکر اثربخشی و سودمندی بازارگردانی برای سهم‌ها نیستند؛ اما انتقادات مطرح‌شده مربوط به رفتار بازارگردان‌ها است؛ به‌نحوی‌که نوع بازارگردانی را به سمتی پیش ببرند که نماد موردنظر را الزام به دادن نوسان کنند. در حال حاضر اشتباه استراتژیک بازار سرمایه ما این است که در مواقعی که اصلاً نیازی نیست عرضه‌ای صورت بگیرد، آن‌قدر حجم عرضه‌ها از سوی بازارگردان‌ها بالا است که سهم روز بعد منفی می‌شود و این روند بازارگردان را به این سمت سوق می‌دهد که همان سهمی را که در مثبت‌های روز قبل فروخته، در قیمت‌های منفی دوباره خریداری کند. حال‌آنکه بازارگردانی برای ایجاد نوسان در سهم‌ها نیست و بالعکس بازارگردانی با این هدف انجام می‌شود هر زمان نیاز باشد، بازارگردان وارد عمل شود.

افشای ریز معاملات بازارگردان‌ها، آری یا نه

ساسانی با ذکر یک مثال در این مورد، گفت: فرض کنید نمادی دارای صف خرید است. بازارگردان درصورتی‌که سهم کمتر از حجم‌مبنا معامله‌شده و رشد نکرده، می‌تواند باعرضه به افزایش نقدشوندگی و رشد سهم کمک کند. اما وقتی حجم عرضه در نمادی بیش از تقاضای سهم باشد، عرضه بازارگردان جز منفی کردن سهم و ایجاد نوسان ثمره دیگری ندارد. تداوم این رفتار بازارگردان‌ها به‌تدریج موجب گریز سهامداران از بازار شده و به معضلی برای بازار سرمایه ما تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: انتظار سهامداران برای افشای جزئیات عملکرد بازارگردان‌ها در سهم‌های مختلف، نشان می‌دهد سهامداران نسبت به انجام وظایف قانونی توسط بازارگردان‌ها تردید دارند و برای اثبات تخطی بازارگردان‌ها اصرار به افشای ریز معاملات بازارگردان‌ها دارند. حال اگر بازارگردانی وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد، منطقاً نباید نگران افشای ریز معاملات خود هم باشد! اما نکته اینجاست که افشای تراز خریدوفروش‌های بازارگردان‌ها در پایان روز، فقط پاک کردن صورت‌مسئله است. برای مثال ممکن است بازارگردانی در یک روز ۱۰۰ میلیون سهم خریده و با این خرید سهم را به سمت مثبت یا حتی صف خرید برده؛ بعد در همان روز ۸۰ میلیون از سهام خریداری‌شده را در قیمت بالا فروخته و ۲۰ میلیون سهم هم مانده؛ حالا اینکه بازارگردان در پایان این روز اعلام کند اقدام به خرید ۲۰ میلیون سهم کرده، گمراه کردن اذهان عمومی است.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: خواسته سهامداران افشای تراز پایانی نیست و انتظار می‌رود بازارگردان‌ها کل معاملات روزانه خود را افشا کنند. خریدوفروش بازارگردان‌ها در تمام‌روز‌ها اصلاً منطقی نیست. این روش بازارگردانی فقط باعث ایجاد درآمد برای برخی کد‌های بازارگردان و نوسان گیری بازارگردان‌ها روی سهم‌ها شده است. البته در این نوع خریدوفروش‌ها، حقیقی‌ها و حقوقی‌هایی هم هستند که اقدام به نوسان گیری از سهم‌ها می‌کنند و اتفاقاتی در تابلو معاملات رخ می‌دهد که بازارگردان دخل و تصرفی در آن ندارند، ولی این اتفاقات به‌پای بازارگردان سهم نوشته می‌شود.

ساسانی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعتاً در صورت افشای ریز معاملات بازارگردان ها، بازارگردان‌ها از برخی اتهامات تبرئه خواهند شد. برای مثال چند روز قبل چند حقوقی در نماد‌های "فولاد" و "فملی" آن‌قدر عرضه کردند که نماد‌ها را منفی کردند و انگشت اتهام به سمت بازارگردان‌ها گرفته شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بازارگردانی یا بازی‌گردانی

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جوزدگی در بورس بیداد می‌کند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌گو با بورس نیوز:

گنجاندن عواقب قضایی در کنار دستورالعمل جدید بازارگردانی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تعهدات بازارگردانی با حجم معاملات همخوانی ندارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
رابطه تیم مدیریتی فعلی بورس با شفافیت، رابطه جن است و بسم الله. هرگز با افشای ریز معاملات بازارگردانها موافقت نخواهند کرد.
علیعلی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
بازگردانی امتیاز ویژه ای بود که به تعدادی نورچشمی داده شد تا بدون نقدینگی و صرفا با تعدادی سهام از مردم نوسان بگیرند و خلق نقدینگی کنند و بعد از اینکه سرمایه سهامدار خرد نابود شد با نقدینگی که به طور .................به دست آمده از سهم در پایین آرین نقطه ی ممکن حمایت کنند در این نقطه و در کف حمایتی نیازی به بازار گردان نیست و خریدار سهم پیدا می شود.متاسفانه عدم نظارت سازمان بورس و ناتوانی در نظارت سهامدار خرد را از ما امید و مستأصل کرده یقینا باید چارچوب مشخصی برای بازار گردان و در جهت حمایت از سهامدار خرد باید مشخص شود .نه اینکه بازارگردان باری باشد بر دوش سهامدار خرد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
بازارگردانی امتیاز ویژه ای بود که به تعدادی نورچشمی داده شد تا بدون نقدینگی و صرفا با تعدادی سهام از مردم نوسان بگیرند و خلق نقدینگی کنند و بعد از اینکه سرمایه سهامدار خرد نابود شد با نقدینگی که به طور ................به دست آمده از سهم در پایین ترین نقطه ی ممکن حمایت کنند در این نقطه و در کف حمایتی نیازی به بازار گردان نیست و خریدار سهم پیدا می شود.متاسفانه عدم نظارت سازمان بورس و ناتوانی در نظارت سهامدار خرد را ناامید و مستأصل کرده یقینا باید چارچوب مشخصی برای بازار گردان و در جهت حمایت از سهامدار خرد باید مشخص شود .نه اینکه بازارگردان باری باشد بر دوش سهامدار خرد
شمس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
اگر شفافیت حاکم می بود ومنبعد هم باشد درآنصورت نه اون صعودمستمر کاذب چهار ماه اول سال ونه آن نزول مستمر چهار ماه بعد اتفاق می‌افتاد.پس افشاء معاملات روزانه بازارگردانها محال اندرمحال هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۳
همه بازارهای مالی دنیا دوطرفه است یعنی هم از خرید و هم از فروش می شود سود کرد . در چنین شرایطی است که فعالیت بازارگردان به نفع همه است وقتی چنین قابلیتی در بورس ما فعال نیست عموم سهامداران ضرر می کنند . بازارگردان باید سهم را به سمت ارزش ذاتی خود ببرد نه هر روز دخالت کند و نظم را به هم بزند.