بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

پیشنهاداتی برای بهبود بازارگردانی

کارشناس بازار سرمایه ا بیان اینکه اقداماتی که به عنوان بازارگردانی در حال انجام بوده و به هیچ عنوان بازارگردانی نیست، بلکه رفع مسئولیت است، گفت: خرید و فروش دستوری نه تنها به تعادل بازار کمک نمی‌کند.
کد خبر : ۲۳۳۶۵۸

پیشنهاداتی که به بهبود فرایند بازارگردانی می انجامد

هومن عمیدی در گفت‌وگو با بورس نیوز با بیان اینکه اقداماتی که به عنوان بازارگردانی در حال انجام است به هیچ عنوان بازارگردانی نیست بلکه رفع مسئولیت است، اظهار کرد: برای بازارگردانی باید یک هدف، رسالت و تارگت مشخص شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بار منفی قراردادن بازارگردان بیشتر از بار مثبت آن بوده ادامه داد: به بازارگردان اختیاری داده نشده تا جایی که نیاز دارد سهام را خریداری و نسبت به متعادل شدن آن اقدام کند بلکه بر اساس یک ظرفیت مشخص و یک حجم تعریف شده قبلی، باید اقدام به خریداری سهم کند، بنابراین چنین رویکردی کمکی به تعادل بازار نمی‌کند.

وی گفت: اینکه بنا به تعهد مقدار سهم مشخصی خریداری شود به همان نسبت هر روز بازار فروشنده است و در مقابل پایین‌تر از قیمت روز قبل خرید می‌کند که به آن نوسانگیری گفته می‌شود.

عمیدی بیان کرد: در حال حاضر در بازارگردانی به تعادل فکر می‌کنیم، اما در مقابل محدودیت برای خرید و فروش قرار می‌دهیم که این مسئله با هم مغایرت دارد، باید دست بازارگردان به اندازه‌ای باز باشد که صف خرید و فروش قفل نشود بلکه در حال حاضر اینگونه نیست و فقط بازارگردان سقف تعیین شده را خریداری می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مدیران بورس چرا فقط به دنبال تعادل هستند، تصریح کرد: چرا برای سهام تارگت و بازدهی تعریف نمی‌شود تا بازار کمی بیمه شود، باید اجازه داد بازارگردانی علاوه بر تعادل مشمول بازدهی شود و اجازه داده شود اشخاصی که در حال سهامداری با سهم بازارگردان هستند به اندازه سود بانکی منتفع شود.

وی گفت: خرید‌های بازارگردان سهم‌ها را پایین‌تر می‌برد، هنگامی هم که سهم صف خرید شده به بازارگردان فشار وارد می‌شود سهامی که خریداری کرده را به اندازه تعهداتش عرضه کند و افرادی هم که از رانت بهره مند هستند از سرخطی استفاده می‌کنند.

عمیدی تاکید کرد: خرید و فروش دستوری نه تنها به تعادل صف خریدو فروش کمک نمی‌کند بلکه از اهداف تعیین شده نیز دور می‌شود و هیچ بازدهی معقولی هم برای آن تعریف نشده است.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برای نماد‌های بزرگ بازارگردانی در حد دستوری شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: باید برای هم شرکت‌ها بازارگردانی اجباری و با مکانیزم سختگیرانی اعمال شود و در صورت سرپیچی، نمادی که بازارگردان ندارد تا زمان تعیین بازارگردان بسته شود.

وی گفت: زمانی که بازارگردان یک سوم از منابع مالی در اختیارش باقی مانده،باید درخواست دریافت وجه به اندازه کل منابع را انجام دهد تا در صورت اتمام نقدینگی، پول جدید در حساب قرار گیرد نه اینکه بازارگردانی متوقف شود تا شرکت پول تزریق کند یا سازمان برای شروع مجوز دهد این کار و روند اشتباه است.

عمیدی با بیان اینکه برای نماد‌های بزرگ نیز باید از چند بازارگردان استفاده شود، نمی‌توان نماد‌های بزرگ را با یک بازارگردان جمع کرد، افزود: باید بازار سرمایه را برای مردم به یک مکان امن تبدیل کرد و اگر این امنیت وجود نداشته باشد از بازار خارج می‌شوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر سرمایه گذاری گروه مقیاس در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای هج کردن ۲ ریسک بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بازارگردانی یا بازی‌گردانی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چند قدم مانده به جذابیت چند گروه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
بازار متاثر از رحلت مصباح یزدی است ؟ یا ریخته ؟
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
بورس نیوز صدای حقوقی هاست و حتی ادای حامی سهامداران خرد را هم درنمی آورد.
اگر رسانه ای هستید چرا نمی گویید دست سازمان بورس به نمایندگی از دولت ورشکسته تا آرنج در جیب مردم است؟
کوهمره.جروق
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
باید برای قیمت ها سقف و کف تایین بشه.از حالت قمارخونه درش بیارند.جهت جلوگیری از حباب منفی و مثبت برای قیمت ها یه کف و سقف بزارند و دیگه از اون سقف و کف نزارند رد بشه و برای اونایی که بلند مدت پولشون درگیره سود بانکی ماهانه بدن.قانون جدید بزارند.
سیاوش
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
خدایش تو هم کلی فکر کردی و نظر دادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
بازار سرمایه در ایران دیگر به هیچ وجه جای سرمایه نیست
فقط جای دزدان و....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
اگر قرار بود باندازه سود بانکی سود نصیب سهامدار شود عقلش کم است به بازار پر ریسک سرمایه بیاید و هر روز حرص بخورد و فساد حقوقی ها را تماشا کند خوب پولش را سپرده می کند واقعا کارشناسان ما را نگاه کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
اصلا و اصلا بورس هیچ ربطی به شرکتها نداره ، و سهامداران هیچ ارزشی ندارند
این همه گزارش سود شرکتها البته غیر از سودهای پنهان ، چه اثری در ارزش سهام گذاشتند ؟!!!
خیلی عقبیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
لقمه رودور سرمون میچر خونینم می بلعیم میخوایم صف تشکیل نه دستکاری نه عرضه و تقا ضا باشه باید یکبار برای همیشه دامنه نوسان حذف شود نمی کنید چرا؟ چون کرم از خود درخته چون سفته بازی رانت ازبین میره از همه مهم تر کار گزاران هر چه قدر خرید و فروش بیشتر باشه بیشتر سود میکنن خوب این و بچه دبستانی هم می فهمه دست همه تو یه کاسه اس و تنها موردی که بورس درست میکنه و کاسه کوزه خیلی را بهم میریزه حذف حجم مبنا ست که تا کار با اینجا می کشه حضرات از سوراخ بیرون میان و می گن حذف دامنه نوسان در دستور کار نیست و کار گزاران با خیال راحت نوسان بازی شونن کنن بنفع ما هم هست گور پدر بور س بازار سرمایه ما درستی و شفافیت نمی خوایم ما منافع خودمون مهمه نه اقتصاد و بورس کشور هر سری هم صحبت حذف دامنه نوسان شد بهانه زیاد داریم برای رد ان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
بهترین پیشنهاد برای بازار حذف دامنه نوسان از این بهتر نداریم ولی تا کی میخوایم بچاپیم و اخر به این نتیجه برسیم و تن دهیم خدا داند
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
چرا ما تو این کشور باید برخلاف کل دنیا عمل کنیم چرا وقتی چرخ اختراع شده ما باید دوباره تلاش کنیم که بسازیمش حجم مبنا نباشه حقوقی هم مثل من باید تو صف بخره یا بفروشه و کارگزاری حق نداشته باشه سبدگردانی کنه سبد گردان نباید بازار گردان باشه بازارگردان نباید نوسانگیری کنه کدال هم نباید جایه اطلاعات سوخته باشه مدیریت شرکتها نباید وابستگی به حقوقی داشته باشند که هرچی حقوقی میگه رو انجام بده تا مجبور نباشه اطلاعات رو قبل از کدال به حقوقی بده و در اخر پیگیری بشه که این پول حقوقی از کشور خارج نشه