بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی با حمایت‌هایی سنگین در نماد‌های تاثیرگذار ارزیابی می‌کنیم که با گذشت زمان و افزایش عرضه‌ها به تدریج شاهد نوسانات منفی در اکثر نماد‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۳۳۶۵۳

حمایت‌هایی سنگین در نماد‌های تاثیرگذار

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:

به گزارش بورس نیوز، علی رغم آنکه در بازار روز چهارشنبه شاهد افت تنها ۱۴.۰۶۲ واحدی شاخص کل بودیم با این حال افزایش سنگین عرضه‌ها در ساعات پایانی معاملاتی در بسیاری از سهام بزرگ و تاثیرگذار بازار نظیر "خودرو"، "خساپا"، "شپنا"و ...، تا حدود زیادی شرایط بازار امروز را نگران کننده کرد.

شاید با نزدیک شدن زمان جانشینی بایدن در هفته‌های آتی و رکود سنگین در بازار‌های موازی نظیر بازار املاک، بازار کالایی، بازار‌های ارز و طلا، این رکود گریبان بازارسرمایه را نیز گرفته و عرضه‌های سنگین در هفته‌های گذشته را نمی‌توان کم ارتباط با کاهش نرخ تورم انتظاری دانست.

متاسفانه در هفته‌های اخیر مجددا شاهد روند رو به رشد بازار به خصوص در نماد‌های کوچک و بی کیفیت از نظر سودآوری بودیم که این موضوع باعث نگرانی مجدد بسیاری از کارشناسان بر احتمال افتی سنگین در هفته‌های آتی شده است. در اینکه در بسیاری از سهام کوچک حتی برخی سهام شرکت بزرگ همچنان شاهد وجود حباب‌های قیمتی بالایی از حیث سودآوری هستیم رخدادی است که می‌تواند بازار ماه‌های آتی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار اقتصاد بین الملل:

مهمترین اخبار سیاسی و بین المللی این روز‌های کشور را می‌توان اظهارات ظریف و نامه ایران به سازمان ملل در خصوص احتمال تنش نظامی میان ایران و آمریکا اشاره کرد.

بر این اساس نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک روز چهارشنبه در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان، به ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.  

در این نامه آمده است: آمریکا علاوه بر اعزام سلاح‌های پیشرفته و بسیار پیچیده به این منطقه در چند هفته گذشته، به انجام برخی اعمال تحریک‌آمیز نظامی نیز مبادرت کرده که از جمله شامل به پرواز درآوردن تعدادی از بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد خود در روز‌های اخیر بر فراز خلیج فارس است.

 نمایندگی ایران افزوده است: به موازات این تحرکات، مقامات آمریکا نیز کماکان به ارائه اطلاعات جعلی، ایراد اتهامات بی اساس و بیانات تهدیدکننده و تحریک آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده‌اند و مجموع اینگونه اقدامات ستیزه‌جویانه این کشور،  محیط امنیتی پیشاپیش پرتنش این منطقه بسیار حساس را وخیم‌تر کرده است.  

 

اما از دیگر مهمترین اخبار بین المللی مرتبط با اقتصاد جهانی می‌توان به توافق انگلیس و اتحادیه اروپا برای خروج از این کشور نسبت داد. به گزارش رسانه‌های انگلیس با اجرایی شدن توافق تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپا از ساعت ۲۳ به وقت لندن در روز پنجشنبه دوران گذار برگزیت به پایان رسیده و انگلیس بازار واحد اروپا را ترک کرده است.  

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد جدایی درازمدت و گاهاً نیش‌دار بریتانیا از اتحادیه اروپا با پایان روابط اقتصادی تکمیل شد تا اتحادیه اروپا کوچکتر شود و انگلیس، رهاتر، اما منزوی‌تر.   خروج بریتانیا از بازار مشترک اتحادیه اروپا بزرگترین تغییر اقتصادی بوده که این کشور از زمان جنگ جهانی دوم با آن مواجه شده است.  

توافق جاری انگلیس و اتحادیه اروپا محدودیت‌ها و خط قرمز‌های خاص خودش را به همراه خواهد داشت، اما برای حامیان برگزیت به معنای دستیابی مجدد به استقلال و رهاشدن از شبکه قوانین و قواعد اتحادیه اروپا است.  

البته بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که توانست کشورش را در مسیر پرپیچ و خم برگزیت به سوی درب‌های خروجی اتحادیه اروپا رهبری کند، گفت: این لحظه‌ای شگفت آور برای کشورمان است. جانسون در این پیام ویدئویی به مناسبت سال نو میلادی گفت: آزادی را در دستمانمان داریم و بر ما است که بیشترین بهره را از آن ببریم.

 

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:

اما همچون هفته‌های اخیر مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه و بازار ارز را می‌توان به اظهارات جالب توجه وزیر اقتصاد نسبت داد. روز چهارشنبه وزیر امور اقتصادی و دارایی اذعان داشت: بازار سرمایه در یک ماه گذشته در ریل مناسب قرار دارد، چون نهادسازی لازم انجام شده و همه ناشران بازارگردان دارند.

همچنین فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازار بورس، با بیان اینکه بازار سرمایه از نظر عملکردی به مرحله‌ای رسیده که می‌توان به آن اعتماد کرد، اظهار کرد: بازار سرمایه در یک ماه گذشته در ریل مناسب قرار دارد، چون نهادسازی لازم انجام شده و همه ناشران بازارگردان دارند.

وی افزود: غیر از متغیر‌های پیرامونی اختلال خاصی نداریم؛ به این معنی که ممکن است برای بخشی سیاستگذاری انجام شود و این سیاستگذاری اثر خود را بر بازار می‌گذارد یا قاعده‌ای برای نحوه تعیین قیمت گروهی از کالا‌ها انجام می‌شود که بر روند بازار سرمایه اثر خواهد داشت.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: مواردی که به آن اشاره شد شرایط پیرامونی است که بر بازار تاثیر دارد و خود بازار الان از نظر عملکردی به مرحله‌ای از شرایط رسیده که می‌توان به آن اعتماد کرد.

 

بازار امروز:

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد به نظر می‌رسد با توجه به افت معنادار سهام برخی شرکت‌های بزرگ، در هفته جاری و هفته‌های آتی، انتظار شروع روندی نزولی در قیمت سهام شرکت‌های کوچک دور از ذهن نباشد.

از این رو به نظر می‌رسد همچون هفته گذشته استراتژی شیفت کردن سرمایه گذاران از نماد‌های بزرگ به نماد‌های شرکت‌های کوچک در چنین روزهایی، استراتژی پر ریسکی به نظر می‌رسد.

با این وجود با توجه به معاملات نگران کننده در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی با حمایت‌هایی سنگین در نماد‌های تاثیرگذار ارزیابی می‌کنیم که با گذشت زمان و افزایش عرضه‌ها به تدریج شاهد نوسانات منفی در اکثر نماد‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
خودت هم فهمیدی چی گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
...............................دزدای سر گردنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
................و ...............مثل سازمان بورس و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس پیدا نخواهد شد
گل آقا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
دولت ..............،........... ...............تحت عنوان بازار گردان انداخته به جان ملت که سهم هاشون رو مفت بخرن واقعا جای تاسف داره در همه کشورها همه دولت ها از مردم شون در این شرایط حمایت میکنن .....اما دولت ما مثل .............افتاده به جان ملت .....
امید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
نابودمن کردن لعنت به این دولت
هادی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
شپنا از مردادماه تاکنون به روز خوش به خودش ندیده .قیمتش شده قیمت ۲سال پیش شایدم بیشتر افت کرده .کجای بازار متعادل شده ما نمی بینم ضمنا بازارگردان وحقوقی خودشون نوسانگیری میکنن .اون کارشناسانی که میگفتن سهامداری کنید کجاهستن ببینن پالایش یکم شده ۷۰۰۰تومن
مح
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
فقط ................ هیچ چیز دیگه نمی تونید بگید . نه جنگی هست نه تحریم . یه بی سواد بزارین رییس جمهور وشور اداره می کنه . فساد تو کشور پر شده دزدی مدیران دولتی پر شده . . مگه میشی همش امریکا باشه . پدر مردم با بورس دراوردین . ۲۰۰ میلیون پس انداز از دست دادیم . ما با کارگری پول دارودیم ولی دولت با دزری . تمام مردم خسته شدند .
کوهمره.جروق
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
قانون جدید بزارند برای جلوگیری از حباب منفی و مثبت برای سهام ها سقف و کف تایین کنند که قیمت از اون سقف نه بالاتر بره و نه پاینتر.تا تکلیف قیمت واقعی سهام ها مشخص بشه.بعدش یه سود بانکی ماهانه به اونایی که دراز مدت پولشون تو بورس خوابیده در نظر بگیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
دست کجیهای مسئولین را در بازار هرروز به چیزهای بی اساسی ربط ندهید خودتان میدانید دارید با مردم چکار میکنید مگر خدا شمارا ادب کنه البته شما که بخدا هم اعتقاد ندارید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
خوبه‌که‌بایدن‌وترامپی‌بودن‌که‌تو‌جریان‌بورس‌مقصر‌شناخته‌بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
خداوند نابود کنه این مسولین دزد رو ک سرمایه مارو نابود کردن
عبووالواحد کریم نیا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
.....................ایران ببخشید بورس ایران!!
مدتهاست بخاطر چپاول ثروت مردم بدبخت ایران توسط دزدان دولتی سقوط کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
..................به همتووووووووووووووووووون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
خا از سر مسئولین ناکار آمد و بی خیال که در این اوضاع و احوال بد اقتصادی هیچ عکس العملی از خودشون نشون نمیدهند نگذرد . در آینده متوجه می شوید که می توانستید گره ای از مشکلات را حل کنید و نکردید و از کرده خود پشیمان می شوید ..
الله قلی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
آقا چرا نمی خواهید بگید که بورس سقوط کرده. این نه اصلاح است نه ریزش. این سقوط بورس است.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
وزیر اقتصاد بدرد وزارت نمیخورد باید عزلش کرد از اقتصاد چیزی نمیدانند رئیس قوه قضائیه ورود کن سازمان بورس دزدی دارن میکنن بورس نیوز پخش کن
ناشناس
Italy
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
ای خاک برسر این بازار سرمایه و تمامی دست اندرکاران بی کفایت این مملکت
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
همین نظرهای شما که هر روز قبل از بازگشایی میگذارید باعث ریزش بورس شده
وگرنه وارن بافت هم به این دقیقی نمیتونه پیش بینی کنه
لطفا به جای ضرر زدن به مردم به فکر اعتمادسازی باشید
الله قلی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
بابا چرا نمی گید بورس سقوط کرده و نابود شده. بابا جماعت تا از این بدتر نشده پولتون از بورس بکشید بیرون
یه مال باخته
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
مردم شما شاهدین این آقایون خودشون خواستن با مال اموال مردم بازی کنن و توصیه من بهشون اینه که مردم تا یه حدی صبر میکنن بعدشش.......اتفاق میفته که دیگه نمی تونین جمعش کنین هواستون باشه آقای حقوقی آقای نوسان گیر آقای بازار گردان من نگران خودم نیستم من که خدارو شکر دارم بخورم ولی اونایی که تمام زندگیشونو به امید دولت مردایی که لباس امام زمانو به بازی گرفتن بستن و تمام داراییشون رفت نگران اینا هستم
ایران. بورس. ...........
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
سلام. عزیزان اصلا نگران نباشید. بازار تا آخره سال قرمزه و به امیده خدا ساله آینده اگه چیزی تهش موند منفی میشه و در آخر منتظره دفترچه قسط بدهی هم باشید.دیگه ادب شدید تو بورس ایران نرید. نزول بدید به قاچاقچی ولی چیزی که ربط داشته باشه به مملکت شرکت نکنید
اسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۲
کاهش تورم؟ حالت خوبه؟ چی زدی جنسش چی بود
خمک
United States of America
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
ادم زن و بچه دار خود به خود دست و پاش بسته هست و دولت داره از ادم دست و پا بسته باج میگیره.کتکش میزنه نباید هم صداش در بیاد.به این میگن نامردی از پشت خنجر زدن.
محمدسالاری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
.................................۱۰۰میلیونم شده ۴۸میل تاسال بشه مثبت چ سوداخه باتوام حکشتی
محمدسالاری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
........................................۱۰۰میلیونم شده ۴۸میل تاسال بشه مثبت چ سوداخه باتوام حکشتی
محمدسالاری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
.................................۱۰۰میلیونم شده ۴۸میل تاسال بشه مثبت چ سوداخه باتوام حکشتی
محمدسالاری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
.............................۱۰۰میلیونم شده ۴۸میل تاسال بشه مثبت چ سوداخه باتوام حکشتی
محمدسالاری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
...........................۱۰۰میلیونم شده ۴۸میل تاسال بشه مثبت چ سوداخه باتوام حکشتی
سعید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
.......................تو ....................
فریبرز صدری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کثیفترین ....................تو بورس توسط دست اندرکاران ودولت انجام میشه،بابا سود نمیخواهیم پول خودمون را با ده،بیست درصد منفی برگردانید،نه پنجاه شتصت درصد منفی از خدا بی خبران دزد
مش رمضون قولی جفرزاده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
دلوم خینه ک پیلانوم هوا رف- توی بورس اومدوم عقلوم خطا رف/خریدوم مو خساپا و حکشتی- ز دارای یکم سیمو جفا رف/ ندیدوم بدتر از شستا مو سهمی- مثه پالایشی بود و فنا رف/ سبد داشتوم پر از ............. شیمی- همه دار و نداروم سیش .............رف/