بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
مایعات روغنی شکلی که از اتوکسیله کردن سوربیتان استری شده با اسید‌های چرب حاصل می‌شوند، پلی‌سوربات نام دارند.
کد خبر : ۲۳۳۷۰۳

انواع پلی‌سوربات‌ها و کاربرد آن‌ها

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، مایعات روغنی شکلی که از اتوکسیله کردن سوربیتان استری شده با اسید‌های چرب حاصل می‌شوند، پلی‌سوربات نام دارند. این مواد به طور متوسط حاوی متوسط بیست مولکول اتیلن اکساید بوده و عددی که پس از نام آن‌ها قرار می‌گیرد، نوع اسید چربی که در مولکول این مواد به کار رفته را تعیین می‌کند. به طور کلی این مواد به عنوان عامل مرطوب‌کننده و پخش‌کننده در داروهایی، چون کالامین، منتول و فنول، عامل حل‌کننده برای ویتامین‌های محلول در چربی، طعم‌دهنده موجود در دهانشویه‌ها و امولسیفایر روغن در آب به کار می‌روند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع پلی‌سوربات‌ها و بررسی کاربرد آن‌ها بپردازیم.

پلی‌سوربات ۲۰ (توئین ۲۰)

یکی از مواد شیمیایی که در گروه امولسیفایر‌ها قرار دارد، پلی‌سوربات ۲۰ (توئین ۲۰) است. این ماده در ابتدا پلی‌ساکارید یک قند الکلی بی ضرر (سوربیتول) بوده، اما برای آن که بتوان در صنایع مختلف از این ماده استفاده کرد، باید آن را با اکسیداتیلن ترکیب کرد.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، پلی‌سوربات ۲۰ به صورت طبیعی در برخی از میوه‌ها یافت می‌شود و به شکل مایع زردرنگ چسبناک تولید می‌شود. این ماده امولسیون‌کننده و حل‌کننده بوده و از آن در داروسازی، صنایع غذایی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. از جمله کاربرد‌ها و تاثیرات این ماده می‌توان به کاهش سوزش کودکان در هنگام شست‌وشو، حل کردن روغن‌های بسیار ضروری در آب، بهبود هنده خمیر، گیرنده کریستالیزاسیون، تثبیت کننده، عامل مرطوب کننده، پوشش سبزی و میوه، افزودنی ملایم در سیستم‌های پاک‌کننده و ... اشاره کرد. به همین دلیل در پاک‌کننده‌ها و شوینده ها، محصولات مراقبت شخصی، محصولات مرتبط با کودک، دستمال‌های مرطوب، انواع شامپوها، برخی مواد دارویی و برخی از مواد خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانارسل، آلکست و توئین از جمله نام‌های تجاری بوده که پلی‌سوربات ۲۰ به این نام‌ها شناخته می‌شود. امولسیفایر و سورفاکتانت بودن این ماده سبب می‌شود روغن ها، چربی‌ها و گرد و خاک را جذب کرده و از بین ببرد و پوست را از هرگونه آلودگی که ممکن است در طول روز بر روی آن قرار گیرد، پاک گرداند. همین طیف گسترده‌ای که کاربرد‌های این ماده دارد، سبب افزایش میزان خرید پلی‌سوربات ۲۰ شده است.

پلی‌سوربات ۸۰ (توئین ۸۰)

یکی دیگر از موادی که به عنوان امولسیفایر و ماده محلول‌سازی‌کننده در بسیاری صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلی‌سوربات ۸۰ (توئین ۸۰) نام دارد. این ماده مایع چسبناک طلایی رنگی است که از پلی اتیل کربنات سدیم و اسید اولئیک (اسید چرب موجود در چربی‌های حیوانی و گیاهی) تهیه می‌شود.

پلی‌سوربات ۸۰ یک سورفکتانت است که سبب افزایش محلولیت یک عامل در عامل دیگر می‌شود. این ماده در حالت کلی در محلول خاصی حل نمی‌شود، اما می‌توان به کمک یک عامل حل‌کننده، به آن خاصیت انحلال‌پذیری بخشید. از پلی‌سوربات ۸۰ برای تهیه مواد غذایی، چون نان، کیک، سس سالاد، روغن و شکلات استفاده می‌شود. همچنین این ماده به عنوان ضدعفونی‌کننده در ویتامین ها، دارو‌ها و واکسن ها، روان‌کننده در قطره‌های چشم و تثبیت‌کننده فرمولاسیون‌های آبی دارو‌ها برای تزریق وریدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی‌سوربات ۸۰ در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نقش سورفاکتانت داشته و همچنین می‌تواند به عنوان عامل محلول‌سازی عمل کرده و با تجزیه مواد تشکیل‌دهنده، به هر چه راحت‌تر ترکیب شدن آن‌ها کمک می‌کند. از دیگر موادی که حاوی پلی‌سوربات ۸۰ است می‌توان به آدامس، بستن، ژلاتین، ویتامین ها، صابون، شامپو، لوازم آرایشی، کرم‌های پوستی، ادویه‌جات، محصولات مراقبت از پوست و ... اشاره کرد. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از شرکت‌های فعال در حوزه واردات مواد اولیه شیمیایی و از تامین‌کنندگان این مواد بوده و شما می‌توانید جهت خرید پلی‌سوربات ۸۰ به سایت این مجموعه مراجعه فرمایید.

سوربیتان مونو استئارات

یکی از استر‌های مصنوعی که در تولید مواد غذایی و مخصولات آرایشی و بهداشتی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوربیتان مونو استئارات نام دارد. این ماده خاصیت امولسیون‌کنندگی، پراکندگی و مرطوب‌کنندگی داشته و در نقش یک سورفاکتانت به کار می‌رود. از این ماده در صنایع غذایی به منظور افزایش حجم کیک و بستنی، ایجاد ثبات‌دهنده کف خوب در خامه و محصولات مشابه، سفیدکننده‌های قهوه، تقویت کننده و براق‌کننده در پوشش‌های شکلات و ماده فعال‌کننده سطح غیرپراکنده روغن استفاده می‌شود.

همچنین در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان یک امولسیون‌کننده در کرم‌ها و لوسیون‌های موجود در روغن و حل کننده روغن‌های اساسی در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مخمر‌ها از این ماده جهت محافظت از آن در برابر خشک شدن و نیز جوان‌سازی سلول‌های مخمر استفاده می‌شود.

بسیاری از مخمر‌های به کار رفته در نانوایی‌ها حاوی این ماده هستند. امولسیون الکل‌های چرب، استرها، مواد معدنی و روغن‌های سیلیکون نیز از جمله مواردی است که سوربیتان مونو استئارات در آن‌ها کاربرد دارد. کاربرد‌های متعدد این ماده موجب شده صنتعگران و تولیدکنندگان به سراغ خرید سوربیتان مونو استئارات به عنوان یکی از مواد اولیه ضروری و پرکاربرد بروند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر