بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
در صورتی که شاهد حمایت‌های جدی و صرف منابع سنگین مالی از سوی نهاد‌ها و بانک‌ها نباشیم همچون روز چهارشنبه شاهد بسته شدن بسیاری از نماد‌ها با صف فروش خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۴۰۴۴

نیاز به حمایت‌های جدی و صرف منابع سنگین مالی


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، علی رغم آنکه در بازار روز چهارشنبه شاهد افت بیش از ۳۹.۴۷۶ واحدی شاخص کل بودیم با این حال افزایش سنگین عرضه‌ها و تشکیل صف فروش در ساعات پایانی معاملاتی در بسیاری از سهام بزرگ و تاثیرگذار بازار نظیر "خودرو"، "خساپا"، "شپنا" و ...، تا حدود زیادی شرایط بازار امروز را نگران کننده کرد.

شاید اتفاقی که بسیاری از فعالین بازار ارز در ماه‌های اخیر انتظار نداشتند سرانجام در روز‌های انتهایی هفته به جالب‌ترین شکل ممکن اتفاق افتاد و چه بسا پس از اعلام بایدن به عنوان پیروز انتخابات آمریکا می‌بایست شاهد کاهش قیمت و همچنین ورود عرضه کنندگانی بیشتر در بازار ارز باشیم. این موضوع در کنار رکود سنگین در اکثر بازار‌های موازی با بازار بورس در ماه اخیر، میل به خروج سرمایه گذاران از بازار بورس و تاثیر مصوبات و شیوه نامه‌های جدید در صنایع فولادی و بانکی از جمله مهمترین و تاثیر گذارترین عوامل فشار عرضه در بازار روز جاری و البته روز‌های آتی باشد.

اخبار اقتصاد بین الملل:
مهمترین اخبار سیاسی و بین المللی روز‌های گذشته و شاید سال ۲۰۲۱ میلادی را می‌توان به اتفاقات پیش آمده در کنگره آمریکا نسبت داد. یورش هواداران ترامپ به ساختمان کنگره این کشور و انتشار صحنه‌هایی جالب از این رخداد در نهایت منجر به اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.

در راستای این رخداد‌ها اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تشویق و تحریک هواداران خود برای حمله به ساختمان کنگره این کشور، قانونگذاران آمریکایی را دوباره به فکر استیضاح وی انداخته است.

کاترین کلارک، دستیار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌اِن‌اِن گفت که رأی‌گیری برای تصویب طرح استیضاح ترامپ در نیمه هفته آینده برگزار خواهد شد.

کلارک توضیح داد: ترامپ باید از قدرت کنار گذاشته شود و ما قصد داریم با هر ابزاری در این مسیر حرکت کنیم تا مطمئن شویم برای حفاظت از دموکراسی خود، چنین اتفاقی رخ خواهد داد. اگر مایک پنس متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده را جهت برکناری ترامپ فعال نکند، ما استیضاح را پیش می‌بریم.

از سوی دیگر، اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس لایحه استیضاح ترامپ را به خاطر سوء استفاده از قدرت و تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، منتشر کردند.

در این پیش‌نویس آمده است: رفتار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دفترش، با جرایم و تخلفات سنگین همراه بوده که تحریک عامدانه به خشونت علیه دولت ایالات متحده از جمله آن‌ها است. در صورتی که این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا به‌تصویب برسد، جریان استیضاح در سنا پیگیری خواهد شد و در نهایت دوسوم نمایندگان سنا باید رئیس‌جمهور را مقصر بشناسند تا او برکنار شود.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما همچون هفته‌های اخیر مهمترین اخبار مرتبط با وضعیت بازار ارز کشور را می‌توان به اظهارات جالب توجه رییس بانک مرکزی پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت داد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماه‌های اخیر از یک طرف و گشایش‌های آغاز شده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی، همانگونه که قبلاً اعلام کردم، امیدوارم به تدریج شاهد آرامش بیشتر دربازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم.

عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: امروز، وعده الهی تحقق یافت و دشمن شماره یک مردم ایران با آبروریزی مطلق به انتهای پرونده رذالت بار خود رسید. از ۱۵ مرداد ۹۷ که تحریم‌ها و فشار حداکثری آغاز شد، تا ۱۵ آبان که تحریم بانک مرکزی و بانک‌های کشور را شامل شد، بی‌سابقه‌ترین تحریم غیرقانونی وضع شده علیه اقتصاد کشورمان بود؛ تاحدی که هیچ یک از بخش‌های اقتصاد و تجارت خارجی ایران نبود که مشمول تحریم‌ها واقع نشده باشد.

وی افزود: در سال ۹۸ و سال ۹۹ (تاکنون) درآمد ناشی از صادرات نفت ایران جمعاً کمتر از ۲۰ میلیارد دلار و دسترسی بانک مرکزی به آن نیز بسیار کمتر بود. این در حالی است که درآمد‌های ارزی سالانه ناشی از صدور نفت، در سال‌های گذشته، همراه با دسترسی به آن، سالانه بیش از ۴۰میلیارد دلار بوده است.

همتی ادامه داد: بی شک ملت بزرگ ایران، با مقاومت تحسین برانگیز و علیرغم سختی‌ها و مشکلات ناشی از گرانیها، عمدتاً برخاسته از آثار تحریمها، پیروز این میدان است. با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماه‌های اخیر از یک طرف و گشایش‌های آغاز شده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی، همانگونه که قبلاً اعلام کردم، امیدوارم به تدریج شاهد آرامش بیشتر دربازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم.


بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد تشکیل صف فروش‌های سنگین در نماد‌های تاثیرگذار بازار، افت محتمل نرخ ارز در روز‌های آتی، رکود سنگین در بازار‌های موازی، عدم وجود منابع لازم برای جمع آوری صفوف فروش در نماد‌های بزرگ به دلیل صرف منابع سنگین در قیمت‌های بالاتر و ...، از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در عرضه‌های سنگین در نماد‌های مختلف است.

با این وجود با توجه به معاملات نگران کننده در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه با عرضه‌های سنگین پیش بینی می‌کنیم و در صورتی که شاهد حمایت‌های جدی و صرف منابع سنگین مالی از سوی نهاد‌ها و بانک‌ها نباشیم همچون روز چهارشنبه شاهد بسته شدن بسیاری از نماد‌ها با صف فروش خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
آیا این همه فروشنده واقعا در سود نیفروشند؟ فردش با ضرر سنگین حماقت است آن هم در شرایط فعلی که قیمتها در کف قیمتی هستند. هر چند نیرنگ مفسدان اقتصادی وجود دارد اما بورس صعود خواهد کرد. صبر...