بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
فارکس به زبان ساده (۳)؛

خرید و فروش جفت ارز

سازمان ملل متحد در حال حاضربیش از ۱۸۰ ارز را به رسمیت می‌شناسد. اما همه آن‌ها در بازار فارکس قابل معامله نیستند.
کد خبر : ۲۳۴۲۲۸

خرید و فروش جفت ارز + بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، معاملات فارکس خرید همزمان یک ارز و فروش ارز دیگر است. ارز از طریق کارگزار یا بروکر و به صورت جفت معامله قیمت گذاری می‌شوند.

هنگامی که در بازار فارکس معامله می‌کنید، جفت ارز را خرید یا فروش می‌کنید. نرخ ارز قیمت نسبی دو ارز از دو کشور مختلف است و قیمت ارز بر اساس اینکه کدام ارز در لحظه قوی‌تر است نوسان می‌کند.
به عنوان مثال یورو و دلار امریکا به شکل (EUR / USD) یا پوند انگلیس و ین ژاپن به صورت (GBP / JPY) نمایش داده می‌شوند.

جفت ارز‌ها در سه دسته نامگذاری شده اند:

۱.    اصلی یا ماژور
۲.    فرعی یا کراس
۳.    عجیب یا اگزوتیک

جفت ارز‌های اصلی همیشه با دلار امریکا همراه هستند. جفت ارز‌های کراس دلار امریکا ندارند این جفت ارز‌ها را فرعی نیز می‌گویند. جفت ارز‌های عجیب یا اگزوتیک از یک ارز اصلی و یک ارزمربوط به کشور‌های در حال توسعه تشکیل شده است.

۱. جفت ارز اصلی یا ماژور

این جفت ارز‌ها در یک سمت حاوی دلار آمریکا (USD) هستند و بیشترین حجم معامله را در بازار فارکس دارند از اینرو جفت ارز‌های اصلی دارای بیشترین میزان نقدینگی در جهان هستند، زیرا تعداد معاملات بیشتر سبب افزایش نقدینگی ارز‌های ماژول یا اصلی می‌شود.

۲. جفت ارز کراس یا فرعی

جفت ارز‌هایی که در هر دو طرف دلار امریکا ندارند دربازار فارکس جفت ارز‌های کراس نامیده می‌شوند جفت ارز‌های کراس را جفت ارز فرعی یا جزیی نیز می‌نامند. علیرغم اینکه به اندازه ارز‌های اصلی خرید و فروش نمی‌شود، اما جفت ارز‌های کراس همچنان فرصت‌های تجاری زیادی را فراهم می‌کنند.

۳. جفت ارز‌های عجیب یا اگزوتیک

جفت ارزی عجیب یا اگزوتیک از ترکیب یک جفت ارز اصلی با واحد پول کشور‌های در حال توسعه مانند برزیل، مکزیک، شیلی، ترکیه یا مجارستان تشکیل شده است. به خاطر داشته باشید که این جفت ارز‌ها به اندازه "ماژور" یا "کراس" معامله نمی‌شوند، بنابراین هزینه‌های معامله (اسپرد)  مربوط به تجارت این جفت ارز‌ها معمولاً بیشتر است.
در کنارسه دسته جفت ارز فوق گروه‌های دیگری از ارز‌ها نیز در سطح بین الملل وجود دارند که بهتر است از آن‌ها آگاه باشید.

ارز‌های گروه ۱۰

ارز‌های G ۱۰ (گروه ۱۰) ده مورد از ارز‌های پر معامله در جهان که از نقدترین ارز‌ها محسوب می‌شوند. بازرگانان مرتباً آن‌ها را در بازار آزاد مبادله می‌کنند.

ارز‌های اسکاندیناوی

اسکاندیناوی یک منطقه فرعی در شمال اروپا است، با سابقه  تاریخی، فرهنگی و زبانی قوی. اصطلاح "اسکاندیناوی" در کاربرد‌های محلی سه منطقه دانمارک، نروژ و سوئد را پوشش می‌دهد. البته پس از جنگ جهانی اول ارز اسکاندیناوی اعتبار خود را تا حد زیادی از دست داد.

ارز‌های اروپای شرقی و مرکزی

اروپای مرکزی و شرقی اصطلاحی است که شامل کشور‌های اروپای مرکزی، بالتیک، اروپای شرقی و اروپای جنوب شرقی (بالکان) است، معمولن به معنای کشور‌های کمونیست سابق از بلوک شرق (پیمان ورشو) در اروپا است. کشور‌های اروپای مرکزی و شرقی متشکل از آلبانی، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، مجارستان، لهستان، رومانی، جمهوری اسلواکی، اسلوونی و سه کشور بالتیک استونی، لتونی، و لیتوانی.

ارز‌های بریکس

BRIICS اختصاری است که برای پنج اقتصاد بزرگ کشور‌های در حال توسعه توسط گلدمن ساکس ساخته شده است: این کشور‌ها شامل: برزیل، روسیه، هند، اندونزی، چین و افریقای جنوبی.

جفت ارزدر فارکس به چه معناست؟

یک جفت ارز یعنی محاسبه ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر. به عنوان مثال،  GBP / USD یعنی قیمت پوند انگلیس نسبت به دلار آمریکا چقدر است.

جفت ارز‌های اصلی کدامند؟

جفت ارز‌های اصلی (ماژول) جفت‌هایی هستند که شامل دلار آمریکا و بیشترین حجم معامله در بازار فارکس رادارند و شامل هفت جفت ارز: EUR / USD،  USD / JPY،  GBPUSD،  USD / CAD،  USD / CHF، AUD / USD و NZD / USD

جفت ارز‌های کراس کدامند؟

جفت ارز‌هایی که دلار امریکا را در خود ندارند و شامل EUR / GBP،  EUR / CAD،  GBP / JPY،  EUR / CHF،  EUR / JPY

چند جفت ارز در بازار فارکس وجود دارند؟

سازمان ملل متحد در حال حاضربیش از ۱۸۰ ارز را به رسمیت می‌شناسد. اما همه آن‌ها در بازار فارکس قابل معامله نیستند.


در یادداشت بعدی "اندازه بازار و نقدینگی" را مطالعه می‌کنیم.

کاری از علی حیدری _ کارشناس اقتصاد

برای مطالعه قسمت دوم این گزارش، اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر