بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
انتظار می‌رود که با انتشار تدریجی گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌ها در روز‌های آینده شاهد مشخص شدن روند‌های قیمتی در گروه‌های اصلی بازار باشیم.
کد خبر : ۲۳۴۲۲۹

مشخص شدن روند بازار با انتشار گزارش فصلی شرکت‌ها


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد نزولی شدن مجدد بازار سرمایه در گروه شرکت‌های بزرگ و اصلی بازار بودیم. تنها پس از یک روز رشد قیمت‌ها و با توجه به ضعف تقاضای موجود در بازار شاهد منفی شدن روند‌ها و بعضاً تشکیل صف فروش در برخی نماد‌های اصلی بازار ازجمله ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان، ایران‌خودرو و پالایش نفت تهران بودیم.

شاخص کل با کاهش بیش از ۵ هزار واحدی که می‌توانست رقمی بیش از این نیز باشد و صرفاً به دلیل بالا بودن قیمت‌های پایانی، افت اندکی را تجربه کرد و به رقم یک‌میلیون و ۳۰۱ هزار واحد رسید تا مجدداً در آستانه سقوط به کانال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد.

از سوی دیگر، اما شاخص کل هم‌وزن به روند صعودی خود ادامه داد تا همچنان شاهد بزرگ شدن حباب قیمتی در شرکت‌های کوچک باشیم. پس از ناامیدی سهامداران از کسب بازدهی کوتاه‌مدت در نماد‌های بزرگ (که البته در این موضوع شاهد انتظارات نامعقولی از سوی سرمایه‌گذاران بازار سرمایه هستیم که از یک‌سو حاضر به هیچ‌گونه ریسکی نیستند و از سوی دیگر بازدهی‌های سنگینی را نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهانند) جریان نقدینگی بازار به سمت شرکت‌های کوچک رفته تا جایی که شرکتی مانند نوش مازندران در دو سال گذشته بازدهی بیش از ۱۷.۰۰۰ درصدی را محقق کند.

به‌طورقطع مشاهده این بازدهی‌ها بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌خصوص تازه‌وارد‌ها به بازار را به حضور در گروه‌های کوچک و حبابی تحریک می‌کند و متأسفانه در پایان رالی قیمتی این قبیل سهام، بازنده‌ترین گروه‌ها همین سهامداران تازه‌وارد هستند، اما به‌هرحال بازدهی‌های کوتاه‌مدت و بالای مقطعی این شرکت‌ها بسیاری از منابع را به سمت این شرکت‌ها برده است.

شاخص کل هم‌وزن با رشد ۰.۵۸ درصدی و معادل ۲.۷۰۷ واحدی به رقم ۴۶۹ هزار و ۳۵۹ واحد رسید.

نماد‌های "فملی"، "خودرو"، "شپنا" و "فخوز" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند و از سوی دیگر نماد‌های "شستا"، "حکشتی"، "بترانس" و "فولاد" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۲۵۶ هزار میلیارد ریال رسید. معاملات اوراق بدهی دولتی منجر به رشد ارزش معاملات در بازار روز گذشته شد.


سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از اعلام مجدد ﮔﺰارش پیش‌بینی ﺳﻮد ﻫﺮ ﺳﻬﻢ (EPS) در شرکت‌های بورسی خبر داد. حسن قالیباف اصل، روز گذشته در جلسه با اعضای گروه اقتصادی مجلس در بورس تهران گفت: از اسفند یا اواخر بهمن EPS‌ها اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی درخصوص نقش حقوقی‌ها در تعادل بخشی به بازار گفت: هم اکنون حدود ۸۰ درصد معاملات در دست حقیقی‌ها و حداکثر ۲۰ درصد در دست حقوقی هاست. با این حال، حقوقی‌ها از مهر ۹۹ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مازاد خرید داشته‌اند و البته همچنان باید حضور آن‌ها در تعادل بخشی به بازار پررنگ‌تر شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه اصل بر شفافیت کامل بود، افزود: خریدوفروش‌های حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار به‌صورت لحظه‌ای در سایت tsetmc قابل‌مشاهده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: کمیسیون تلفیق بودجه جهت رفع موانع تولید، مالیات واحد‌های تولیدی را ۵ درصد کاهش داده و به ۲۰ درصد رساند. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقدامات خوبی که در این حوزه انجام‌شده این است که مالیات ۲۵ درصد واحد‌های تولیدی را ۵ درصد کاهش دادیم که این یک کمک برای واحد‌های تولید در سال آینده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: برای مالیات بر ارزش‌افزوده با حضور کارشناسان واحد‌های تولیدی و مالیاتی جلسات متعددی شکل‌گرفته و معافیت‌های خوبی را برای واحد‌های تولیدی و مردم پیش‌بینی کردیم.

در خبری دیگر از حوزه صنعت، تولید لوازم‌خانگی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون به ترتیب با افزایش ۲۸.۵ درصد، ۵۹.۱ درصد و ۵۷.۶ درصد مواجه بوده است.


بررسی آمار‌های وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد که طی ۹ماهه سال جاری یک‌میلیون و ۴۸۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولیدشده و این در حالی است که سال گذشته یک‌میلیون و ۱۵۵ هزار دستگاه از این محصول تولیدشده بود. بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در ۹ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸.۵ درصدی یافته است. همچنین در ۹ ماه سال جاری ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولیدشده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۸۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه تولیدشده بود؛ بنابراین تولید ماشین لباسشویی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۹.۱ درصدی یافته است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار همچنان با ابهامات و عدم اطمینان جدی‌ای همراه است. از یک‌سو شاهد کاهش نقدینگی در سطح بازار هستیم و از سوی دیگر، کاهش انتظارات در خصوص کسب بازدهی سنگین مانند آنچه در نیمه اول سال جاری شاهد آن بودیم، سرمایه‌گذاران را نسبت به بازار سرمایه تا حدی ناامید کرده است.


به‌هرحال انتظار می‌رود که با انتشار تدریجی گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌ها در روز‌های آینده شاهد مشخص شدن روند‌های قیمتی در گروه‌های اصلی بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افت نرخ کاتد صادراتی این مس‌فروش به ثبت رسید؛

کاهش بیش از ۳۲ درصدی درآمد‌های "فملی"

کاهش ادامه‌دار معاملات کاتد ملی مس در بورس‌کالا؛

ارزش معاملات هفتگی ملی مس به ۴۰ میلیارد تومان سقوط کرد

در حاشیه وعده دلار ۱۵ هزار تومانی؛

از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم !

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
انتظار دارید تا وقتی قالیباف اصل هست، دوباره کسی اعتماد کنه به این بازار ؟
کارنامه ایشان را بررسی کنید و ببینید حتی یک نقطه روشن در آن میبینید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
ننگ بر ...............دزدکشور
خدا این دولتو نیستو نابود کنه که تمام چندغاز دارایی مردم را دزدید.صد رحمت به دشمن خارجی که دیگه نمیاد جیب مردمو خالی کنه ولی این دولت بی همه چیز جیب همرو خالی کرد.خدا نابودشون کنه انشاله.