بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
انتظار داریم که شرایط تا حدی بهتر از روز گذشته باشد و جمع شدن صف‌های فروش در اکثر نماد‌های بزرگ را انتظار خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۳۳۹۰۷

جمع شدن صف‌های فروش در اکثر نماد‌های بزرگ

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد یکی دیگر از سقوط‌های سنگین بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با حدود ۲درصد افت به رقم یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد رسید.

با این حال، شاخص کل هم وزن به روند افزایشی خود ادامه داد. شاخص کل هم وزن ۰.۶۳ درصد رشد کرد و به رقم ۴۶۵ هزار و ۳۸۱ واحد رسید.

نماد‌های "فملی"، "فولاد"، "شستا" و "فارس" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

روز گذشته و با افزایش ریسک‌های سیاسی شاهد جو منفی در بازار بودیم که با حمایت سهامداران حقوقی و بازارگردان‌ها در قیمت‌های منفی مواجه شد. اما پس از ارسال نامه وزیر صنعت به بورس کالا مبنی بر لحاظ کردن نرخ پایه ۷۰ درصدی برای عرضه محصولات فولادی، به یکباره شاهد اوج گرفتن مجدد عرضه‌ها در سطح بازار شدیم و بسیاری از نماد‌های اصلی بازار به صف فروش رسیدند و از مهم‌ترین صف‌های فروش روز گذشته می‌توان به صف فروش ۲۵۰میلیونی "خودرو"، صف فروش بیش از ۲۰۰ میلیونی بانک تجارت و صف فروش بیش از ۶۰ میلیون سهمی "شپنا" اشاره کرد.

ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۷۳ هزار میلیارد ریال در معاملات روز گذشته رسید.


سیاست و اقتصاد کلان

همزمان با افزایش انتقادات به مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز به ۱۷۵۰۰ تومان اظهاراتی ازسوی برخی اعضای این کمیسیون مطرح می‌شود که بیانگر احتمال تجدیدنظر روی این نرخ است! برخی البته گفته‌اند که اصلاً نرخ ۱۷۵۰۰تومان مصوب این کمیسیون نیست. الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در گفتگو با برخی رسانه‌ها اعلام کرده که این کمیسیون نرخ ارزی را مصوب نکرده؛ آنچه آقای همتی رئیس‌کل بانک مرکزی گفتند صحت ندارد و کمیسیون تلفیق صرفاً به‌دنبال تصویب بودجه شفاف و ضد فساد و رانت است.

وی با تأکید براینکه قیمت ارز روی هیچ کاغذی تعیین نمی‌شود نه در مجلس و نه در دولت، اضافه کرد: کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ هیچ نرخ ارزی را مصوب نکرده و صرفاً حجم فروش و ارزش کل میزان فروش را برآورد کرده است.


در حالی که معاون وزیر صنعت در نامه‌ای به بورس کالا خواستار کاهش قیمت پایه فولاد در بورس شده بود، این موضوع به دبیرخانه شورای عالی بورس ارجاع شد. در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت پایه شمش فولاد در بورس را معادل ۷۰ درصد قیمت CIS اعلام کرد و داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزیر صنعت نیز در نامه‌ای به بورس کالا خواستار اجرای این موضوع شد، بورس کالا در پاسخ به نامه وزارت صنعت، بررسی این موضوع را به بخش مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیرخانه شورای عالی بورس ارجاع داد. قبلا قیمت پایه معادل ۸۰ درصد نرخ فولاد در کشور‌های مستقل مشترک المنافع تعیین شده بود.

در خبری از گروه بانکی، بانک مرکزی عدم تایید فروش بخشی از سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال به شرکت حامی کیان‌سازه را به بانک آینده ابلاغ کرد.

در این مکاتبه ضمن تأکید مجدد بر لزوم رعایت مقررات و ضوابط ابلاغی، تاکید شد بانک آینده به قید فوریت اقدام‌های لازم به منظور لغو واگذاری یادشده به عمل آورد و نتایج را به این بانک اعلام کند.

به این ترتیب فروش بخشی از ایران مال به شرکت زیرمجموعه بانک آینده و در واقع معامله درون گروهی صورت گرفته، ابطال می‌شود.

در بازار‌های جهانی شاهد اوج گیری مجدد قیمت نفت هستیم. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با افزایش در حدود ۵ درصدی، در معاملات شب گذشته به ۵۰ دلار رسید و قیمت نفت خام برنت نیز به بیش از ۵۳ دلار و ۶۰ سنت رسید.

قیمت جهانی مس نیز مجددا به محدوده ۸هزار دلاری رسید. قیمت روی نیز با یک درصد افزایش به ۲ هزار و ۸۲۰ دلار در هر تن رسید.

 

بازار امروز
در شرایطی که عدم اطمینان در بازار سرمایه به اوج خود رسیده، احتمال انجام معاملات هیجانی همچنان دور از تصور نخواهد بود و در روز‌هایی که انواع و اقسام تنش‌های سیاسی و نظامی و در روز گذشته تنش تصمیم‌های ناگهانی وزیران دولت به اصطلاح تدبیر و امید نیز به این اوضاع بغرنج افزوده شد.

شاید بتوان گفت که در حال حاضر تنها انتشار گزارش عملکرد ۹ماهه شرکت‌ها می‌تواند تا حدی و نه به طور کامل فضای هیجانی و منفی کنونی را تخفیف دهد وگرنه آنچه که در بازار ما مشخص است، عادی شدن رفتار‌های گله‌ای در روند‌های خرید و فروش و بدون توجه به عملکرد و سودآوری شرکت هاست و سهامداران متاسفانه در ماه‌های اخیر و به ویژه در روز‌های اخیر صرفا بر اساس هیجانات و روندی که در بازار شکل گرفته، با سرعت و قدرت هر چه تمام‌تر به تشکیل صف‌های فروش می‌پردازند.

برای بازار امروز ادامه روند نزولی بازار را پیش بینی می‌کنیم. قرار گرفتن در روز پایانی هفته و عدم تعیین تکلیف ابهامات بازار سرمایه، همچنان روند کلی بازار را در سهام بزرگ منفی نگاه خواهد داشت.

با این حال، انتظار داریم که شرایط تا حدی بهتر از روز گذشته باشد و جمع شدن صف‌های فروش در اکثر نماد‌های بزرگ را انتظار خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
دقیقاً همتون مردم رو مچل خودتون کردید برید خجالت بکشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
یا ما کوریم یا خودتون زدین به اون راه کجاسبرا مثال شتران ۲۷ میلیون خریده ۵ میلیون فروخته اینقدر برا روزانه سهام به این بزرگی عددی حساب میشه اخه؟
ناشناس
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
احتمال وقوع جنگ ایران با آمریکا باعث ریزش بورسه.وسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
یا ما کوریم یا خودتون زدین به اون راه کجاسبرا مثال شتران ۲۷ میلیون خریده ۵ میلیون فروخته اینقدر برا روزانه سهام به این بزرگی عددی حساب میشه اخه؟
ناشناس
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
خودمون مقصریم به ولله
جواد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
مردم ترسیدن، بورس حالا حالاها رشد نمیکنه،دولت دزد اومد جیب مردم رو زد وباز میخواد دوباره بزنه،بهترین راه اینه که مردم نه خرید کنند ونه فروش،فبط صبر کنند
ناشناس
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
اونایی که میرن توصف فروش فقط بخاطر ترس از وقوع جنگ بین ایران با کشورهای منطقه و آمریکاست.الکی دولت را مقصرریزش بازارنداید
K
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
خیلی رو دارید بخدا
ناشناس
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
آقایون .میترسن بگن احتمال وقوع جنگ باعث ریزش بورس شده.اینکه ترس نداره من گفتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
لعنت به مدیر آن و مسئولین بورس . ملت را به خاک سیاه نشاندید ‌ به خدا واگذار کردم . آن شاءالله اگر خدایی هست رسواتون
می کنه . دزدی کردن این طوری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
بزودی زودآه این مردم زحمتکش دامن حقوقی کثیف وکسایی که بافریب مردم دراین اوضاع کمرشکن اقتصادی پول زحمت کش قشرضعیف راخوردن رایک جوری میگیره که هرچی خوردن خون بالامیارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
نفرین آمون بر شما
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
خدتیش ابن چرتو پرتها چیه میگین هر روز ؟ چندتا مطلب واقعی بزارین از پشت پرده ...هر روز منفی ۵ داریم هر روز با یه عنوان جدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
چقدر جالب واقع عن
مردم گیر اوردین ۶ ماه تو ریزش انشالا که برای خانوادهاتون سرطان اعتیاد تصادف وبلاهای دیگه ارزومندیم ما سهامداران مالباخته که گولمان زدید . خواهید دید مال مردم خوردن یعنی چی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
صف فروش کجا جمع شده همه اعصابی شدن خونش خراب بشه انک ه مردم را تشویق کردن بیاند تو بورس حالا هم به نفع خودشون دارن مال مردما جمع میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
لعنت بر بورس
ناشناس
Canada
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
از ..............بورس چه خبرمرسی ازحقوقی ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
سلام
یه روز شادی سه روز غم
ی روز مثبت سه روز کم
خدای ما کریمه...........
آره دوستان یه روز خوشحالیم از یه مثبت سهم
بعد سه‌روز منفی و میخوره. غمگین ونالان. .. سردرگم شدن این مردم..... از بس که بازار بورس با ی خیار سردیش میشه با ی مویز گرمیش میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
شوت گفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
لعنت خدا بر ...........
خ.خدایی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
باید قوه قضائیه ورود کند این بهترین فرصت برای اثبات قابلیت سیستم قضایی است البته اگر قابلیتی باشد. خیلی ساده است وقتی مردم پولشان را بانک ندادند تا درقبال هرگونه اختیار بانک سود معینی علی الحساب بگیرند و رفتند سهمخاص را با در نظر گرفتن ای پی و...انتخاب کردند پس حالا که دولت پول هارا در غیر مکان انتخاب شده سهام داران استفاده کرده یعنی عملا اختلاس و خیانت در امانت کرده است والا نباید در شرایطی که کرونا گردشگری را نابود کرده سهم آن یعنی سمگا در بورس رشد کند ولی پالتیش و پتروشیمی که عامل اصلی درآمد کشور است مدت ها زیان ده باشند دخل و تصرف های دولتی که به مردم آسیب می رساند باید بدون مجازات نماند.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
دوستان یه جوری میگین باید قوه قضاییه ورود کنهدکه انگار یه کار مخفی داره صورت میگیره ، بابا به پیر به پیغمبر .................. دستشون توی یک کاسه است یکی ..............(دولت)، اون یکی ...........رو میاره پشت تریبون (مجلس) ، و اون یکی دیکه میگه باید قاطع برخورد بشه(قوه قضاییه) و در نهایتم هیچ ، بابا همشون باهم دارن ...................
امید به خدا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
بله کاملا صحیح است قوه ی قضائیه ورود کند وحق ما مظلومین را از این دولت دغل‌کار دزد بگیردوحقانیت خود را به همگان اثبات نماید مگر این که همه دست در دست هم داشته باشند که بعید به نظر می رسند.
کرمانشاهی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
خدا لعنت کنه این مسعولین دزدکه ماروگرفتار کردن بعدماملتو که همیشه گول حرفای این راهزنان رومیخوریم خداریشت خشگ کنه .....................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
خدا‌لعنت کنه دولت کلاه بردار را‌..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
نعلت خدا بر ...........و مسوعلین دروغ گو که مارو به بورس دعوت کردن بیچارشدیم سرمایم آب شد خدا ازشون نگذره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
لطفاً واقعیت را به مردم بگید.چرانمیگید احتمال وقوع جنگ در منطقه باعث ریزش بورس شده.اونایی که ازبازار خارج فقط فقط ترس از وقوع جنگه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
ول کنید خدا وکیلی مردمو کل دستگاه ها تشویق به ورود به بورس کردین الان نابودش کردن هیچکی هم به فکر نیست هر هفته ۲۰ درصد دیگه زیان میاد اضافه میشه آخر هفته همین تیتر تکراری رو میزنن صفای فروش جمع شد هفته بد هم همین آش وهمین کاسه
امید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
چرا مزخرف میگی بورس نیوز صف‌های خودرو و خساپا و شبندر و... کجا جمع شدن
شمس یاوری ساوجی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
امروز با ۴۷ درصد ضرر موفق شدم ۴ سهم از ده سهم را بفروشم ولی سهام شپنا ،خصدرا ،گدنا ،داراب ،کاما فروخته نشد ذوب هم که کرونا گرفته بود .شنبه هم اگه بقیه فروش بره .پاداش سی وسه خدمت صادقانه را تقدیم پولدارها کردم ورفتم .خدا حافظ مار هفت خط لعنتی..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
آخه گناه مامردم مظلوم چیه که بایداین مسائل ومشکلات برامون درست کنندشمارابه خدارحم کنیدبه اصل پولمون برسیم بیچاره شدیم
حیدر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
هنوز متوجه نشدید که بورس دستوری شده؟
به اعتقاد خیلی ها این دعوت دولت و حمایت از بورس برای جمع آوری سرمایه همه اقشار جامعه بود و با منفی نگه داشتن سعی در نارضایتی مردم در این چند ماه پایانی
دولت میخواد حوادث آبان و مسئله بنزین دوباره اتفاق بیوفته
والله عمدی
نصر من الله و فتح القریب ننگ بر این دولت مردم فریب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
بر پدر و مادرتون... لعنت.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
ان‌شاء‌الله حقوقی های کثیف ونجس ومسئولین وو رای کثیف ونجس مرتبط با بورس داغ عزیزانشون را ببینداگه خداوند آه بینوایان بورسی را می شنود